Inloggen
NARWAL - ID 4463

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5247457
Nat. Official Number: 1930 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang' (L.J. Mulder & J. Suurmeijer) (1924 - 1940), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 107
Launch Date: 1939-06-05
Delivery Date: 1939-08-11
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3160 Type VD6A (280x400) afgesteld op 195 PK
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 291.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 129.00 Net tonnage
Deadweight: 310.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16493 Cubic Feet
Bale: 15540 Cubic Feet
 
Length 1: 41.66 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.86 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Draught: 2.60 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-08-08 NARWAL
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter van Streun, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGCV

Date/Name Ship 1964-00-00 NARWAL
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter van Streun, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGCV

Date/Name Ship 1967-06-06 NARWAL
Manager: Bror A.I. Karlsson, Kalmar, Sweden
Eigenaar: Bror A.I. Karlsson, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SLAE

Date/Name Ship 1971-00-00 NARWAL
Manager: Arne I. Karlsson Partrederi, Kalmar, Sweden
Eigenaar: Arne I. Karlsson Partrederi, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SLAE

Date/Name Ship 1973-11-00 NARWAL
Manager: J.A. McBoyle, Bayshore, Trinidad & Tobago
Eigenaar: J.A. McBoyle, Bayshore, Trinidad & Tobago
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: ZMCB

Date/Name Ship 1975-00-00 NARWAL
Manager: Seahorse Shipping Co. Ltd., Port of Spain, Trinidad & Tobago
Eigenaar: Seahorse Shipping Co. Ltd., Port of Spain, Trinidad & Tobago
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: ZMCB

Ship Events Data

1939-06-05: De Telegraaf 06-06-1939: Foxhol. 5 Juni. — Van de N.V. Scheepswerf „Vooruitgang", dir. Mulder en Suurmeyer, alhier, is heden met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip “NARWAL”, onder klasse Brit. Corporation en Scheepvaartinspectie, in aanbouw voor den heer P. van Streun te Delfzijl. Het schip, dat als afmetingen heeft 41 x 7.50 x 2.80 M . Is 350 ton d.w. groot en wordt van een 200 P.K. Industriemotor voorzien.
1939-08-09: Op 09-08-1939 als NARWAL, zijnde een motorvrachtschip, groot 824.46 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 02-08-1939 no. 6049, liggende te Foxhol, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1930 Z GRON 1939 op het achterschip aan bakboordzijde in achterkant kombuis op verhoogd dek.
1939-08-12: NvhN 12-08-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het op de werf van N.V. Vooruitgang v.h. Muller en Suurmeijer te Foxhol nieuw gebouwde motorschip NARWAL, gebouwd, onder klasse British Corporation en Scheepvaart-inspectie, groote kustvaart, voor rekening van kapt. P. van Streun te Delfzijl. Het schip is van het gladdek type en heeft over de volle lengte een dubbelen bodem, en voor en achter piek tanks voor ballast water. Het schip is plm. 350 ton D.W. en heeft een afmeting van lengte 41.50 meter. breedte 7.50 meter en holte 2.80 meter en is groot: 822.46 M 3 bruto en 364.76 M 3 netto. De motorkamer is achterin en de mast met de beide laadboomen midscheeps, deze ziin voor lasten van twee ton, voor de bediening zijn er twee Bodewesmotorlieren geplaatst, die ieder door een 8 p.k. Deutz Diezel-motor aangedreven worden. Het hijschgerei is geleverd met certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 195 P.K. Industrie Dieselmotor opgesteld, deze motor is in vier cylinder uitvoering, tevens is hier een 8 P.K. Deutz Diezel motor als hulpmotor geplaatst voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. Op de gehouden proefvaart in ballast, had het schip een snelheid van 9 ½ mijl. Het schip, dat geheel electrisch verlicht en centraal verwarmd wordt is voorzien van een Oranje-radio peil-apparaat, het voldeed geheel aan de gestelde eischen en werd na de proefvaart direct door den kapitein overgenomen.
1940-05-16: Ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee te Londen. Was in de oorlog in Engeland met nog vijf andere Nederlandse coasters (de "Birmingham”, “Bornrif”, “Glory”, “Kaap Falga” en de “Virgo”) ingericht als drijvende graanelevator. De door de bekende Engelse machinefabriek Henry Simon Ltd., te Cheadby Heath, bij Manchester, geleverde installatie was zodanig in het ruim opgesteld dat het graan zonodig in een hoogliggend zeeschip kon worden overgeladen. Deze varende elevatoren waren daarbij volkomen zeewaardig en konden op eigen kracht naar verschillende losplaatsen varen. (De installatie aan boord van de “Birmingham” en de “Virgo” hadden een capasiteit van 240 ton per uur. De andere vier een capasiteit van 100 tot 120 ton per uur.)
Op 27-05-1940 in timecharter voor Ministry of Shipping te London. 26-12-1940, liggend in een Engelse haven, brand aan boord uitgebroken. (Uitspraak door de Raad. jan-jun.1941 omslag 20) In 1941 in timecharter voor Ministry of War Transport te London. Later in WO II in beheer bij Thomas Watson te Rochester en Stone & Rolfe Ltd, Llanelly and the General Steam Navigation Co. Ltd. te London. 17-05-1942 na een aanvaring met s.s. ”VLIESTROOM gestrand. (Uitspraak door de Raad. mei-dec.1942 1 omslag 108 Doss.)
1961-03-17: 17-03-1961: “NARWAL“ had motorpech. De kustvaarder NARWAL (291 ton) van de reder P. van Streun uit Delfzijl raakte gisteravond bij IJmuiden in moeilijkheden doordat een der lagers warm was gelopen. Het schip is door de sleepboot “Simson “van Wijsmulder de haven binnen gesleept. De NARWAL was op weg van Wormerweer naar Hamburg met een lading veekoeken aan boord. Dit zelfde euvel deed zich al eerder voor, maar toen men zee koos, bleek alles weer in orde te zijn.
1961-06-28: NvhN 28-06-1961: Grote windkracht. Delfzijlster coaster bij Gotland aan de grond gelopen. De 291 ton metende Groninger kustvaarder NARWAL uit Delfzijl is gisteravond in de Baltische Zee bij het eiland Sandoen aan de grond gelopen. De acht bemanningsleden trachtten het schip in een sloep te verlaten, die echter kapseisde voordat zij van boord hadden kunnen gaan. Om tien uur liep het schip aan de grond, maar tengevolge van radiostoring kon men pas na middernacht de positie ervan bepalen. Een boot van de vuurtoren van Sandoen en een sleepboot zijn vanmorgen vertrokken om de bemanning bijstand te verlenen. De windkracht, die de afgelopen nacht 12 meter per seconde had bedragen, was vanmorgen toegenomen tot 16 meter per seconde. Het schip werd vanmorgen van zijn anker gerukt en nog eens 50 meter dichter op de kust gezet. Alle pogingen om een tweede anker te laten zakken, mislukten. Voor de bemanning van de Narwal, die van Amsterdam op weg was naar Rauma in Finland, bestaat geen gevaar. De Narwal is eigendom van de heer P. van Streun te Delfzijl.
1961-07-04: 04-07-1961: “NARWAL“ (330 t) raakte weer vlot. Stockholm: Het 330 ton metende kustvaarder “NARWAL“ van de reder P. van Streun uit Delfzijl dat enkele dagen geleden ter hoogte van het eiland Gotska Sandoen bij Gotland in de Oostzee aan de grond liep is zaterdagochtend vlot gekomen. Het bergingsschip ‘Ajax“ is met het kustvaartuig op weg gegaan naar Nynaeshamn aan de Zweedse kust. Alles is wel aan boord van de “NARWAL“. De “NARWAL“ liep begin vorige week tijdens stormweer aan de grond. De bemanning trachtte nog in een sloep de kust te bereiken, doch het bootje sloeg om voor men kon instappen. Later sloeg de aan anker gelegen coaster los en werd nog eens enkele tientallen meters dichter op de kust gedreven. Voor de bemanning bestond toen echter geen gevaar meer.
1962-12-09: NvhN 08-12-1962: Zaterdagavond kwam de 291 ton metende kustvaarder 'Narwal' bij stormweer ten zuiden van het lichtschip 'Texel' in moeilijkheden te verkeren door het uitvallen van de hoofdmotor. Zondagmorgen werd de 'Narwal' door de zeesleepboot 'Titan' van Wijsmuller de haven van IJmuiden binnengesleept.
1964-11-10: Op 10-11-1964, tijdens dichte mist in het Kielerkanaal, in aanvaring met een Duitse kustvaarder. Door een uitwijk- manoeuvre, op het laatste moment, klapten de achterstevens tegen elkaar met als gevolg aanzienlijke schade aan achterschip en slaapaccomodatie.
1964-11-16: Op 16-11-1964, bij het afmeren aan een steiger te Southend, nadat het van Stettin met een lading hout kwam, de steiger gemist en op het strand gevaren en daardoor lekkage opgelopen. Terplaatse inspecties uitgevoerd. 's Zaterdagavond gingen we bij Southend voor anker, omdat de havenmeester/loods geen tijd had moesten we blijven liggen. De Thames-loods wilde geen nacht aan boord blijven en probeerde zelf naar het dwarsstroomse steiger te varen. Het water viel echter al. We voeren naast de geul omhoog en stootten door de golfslag een paar keer flink. Omdat ik als halve binnenschipper goed kon wrikken mocht ik een draad naar de steiger brengen. We stonden tenslotte klaar om te stappen. Het kostte ons een zeedag, omdat we verbinding met de wal hadden. Ik heb dat opgelost door de andere morgen de draad te breken, zodat we een rondje moesten varen om op de steiger te komen. Dus toch een zeedag gekregen, aldus de matroos. De 'Narwal' arriveerde op 21-11-1964 te Delfzijl om de schade van aanvaring en stranding bij Scheepswerf Sander te laten herstellen. Tevens werd er groot survay gemaakt.
1967-06-15: NvhN 15-06-1967: Coaster „NARWAL” verkocht. De heer P. v. Streun alhier verkocht zijn kustvaarder „Narwal" aan de heer Arne Karlsson (Halmar (Zw.). Het is een gladdektype, meet ca. 330 ton dw., en heeft een 195 px. Industrie-dieselmotor. Het werd in 1939 gebouwd bij de Scheepswerf Mulder en Suurmeijer te Foxhol. Het blijft onder dezelfde naam varen.
1983-11-04: 'NARWAL' was arrested by the United States Coastguard-cutter 'Dallas' on November 4th 1983 with 29900 lbs of marijuana on board and taken to Miami River and placed under arrest.
1985-00-00: Gerechtelijk verkocht maar weer gearresteerd omdat de verborgen ruimtes, ondanks de voorschriften in de koopakte, nog steeds bestonden.
1986-04-17: Final Fate:
Op 17-04-1986, na geheel gestript te zijn, nabij Haulover Beach, Dade County, Florida USA in 115 voet diep water tot zinken gebracht voor Miami Dade County kunstmatig koraalrif programma. Positie: 25.54.636 N, 80.05.055 W. The steel freighter NARWAL was sunk on April 17, 1986, at a cost of $9,500 in the middle of the Haulover Artificial Reef Site. This 137 foot long vessel has remained sitting upright and intact in 115 feet of water. The wreck rises 28 feet off the ocean's sea bed.




Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de NARWAL op 11 aug. 1939.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NARWAL
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: De NARWAL gestrand op het eilandje Gotska Sandön, ten noorden van Gotland (28-06-1962)
Gemaakt door: ANPfoto
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De NARWAL onder de vlag van Zweden
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NARWAL at Miami-river.
Gemaakt door: Spurling, L. (Leslie)

Omschrijving: NARWAL at Miami-river.
Gemaakt door: Spurling, L. (Leslie)