Inloggen
MYPUCK - ID 4437


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5290416
Nat. Official Number: 2735 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 267
Launch Date: 1952-06-05
Delivery Date: 1952-08-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 15165 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 296.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 136.00 Net tonnage
Deadweight: 364.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18082 Cubic Feet
Bale: 16811 Cubic Feet
 
Length 1: 45.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.53 Meters Depth, moulded
Draught: 2.64 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-10-1964
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd en verhoogd bij Schiffswerft Martin Jansen, Leer (Dld): Brt 369, Nrt 196, Dwat 508, Loa 51,54, Ll 49,27.

Ship History Data

Date/Name Ship 1952-08-27 MYPUCK
Manager: D. Lijnzaad N.V. Transport- & Handelmaatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: D. Lijnzaad N.V. Transport- & Handelmaatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGCA

Date/Name Ship 1955-08-08 MYPUCK
Manager: Maritima Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurrien Kruidhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGCA

Date/Name Ship 1956-04-21 RAPID
Manager: Maritima Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurrien Kruidhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGYP

Ship Events Data

1952-06-06: NvhN 06-06-1952: Tewaterlating m.s. Mypuck. Bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Hoornsediep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Mypuck, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Lijnzaad te Rotterdam. De Mypuck is van het gladdektype en meet 370 ton d.w. De afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 45 m., lengte tussen de loodlijnen 41 m.. breedte 6.80 m. en holte 2.90 m. De beladen diepgang is 2.60 m. Het schip zal worden uitgerust met een 360 P.K. motor terwijl in de machinekamer tevens een .21) P.K. hulpmotor zal worden opgesteld. De uitrusting zal onder anderen bestaan uit twee 3-tons laadbomen, laad en ankerlieren, waarbij drie 20 P.K. hulpmotoren, echoloodinstallatie enz. Het schip wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de grote kustvaart.
1952-08-28: NvhM 28-08-1952: Proefvaart m.s. Mypuck. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Mypuck, dat bij de Ned. Scheepswerven N.V. te Groningen werd gebouwd voor rekening van D. Lijnzaad N.V., Transport- en Handelmij. te Rotterdam. De Mypuck is van het gladdek-type, meet 370 ton d.w. en is uitgerust met een 360 pk motor, waarmee tjjdens de proefvaart een snelheid van ruim 11 mijl werd behaald. De bouw vond plaats onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de grote kustvaart.
1952-08-29: Op 29-08-1952 als "MYPUCK", zijnde een motorschip, metende 837.76 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8849 d.d. 11-08-1952, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2735 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.75 m. uit hekplaat, 2.05 m. uit de lengteas en 1.20 m. uit dek.
1955-08-12: Eemsbode: Vrijdag 12-08-1955: De rederij Transport en Handelmaatschappij D. Lijnzaad te Rotterdam heeft het motoschip MYPUCK verkocht aan de heer J. Kruidhof te Delfzijl. De MYPUCK heeft een deadweight van ca. 364 ton en is voorzien van een 300 pk MAK dieselmotor. Het schip behoort tot het gladdek type en werd in 1952 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen. Voorlopig blijft het schip onder dezelfde naam in de vaart met als thuishaven Delfzijl.
1955-11-07: Het Vrije Volk 07-11-1955: Bij blussing op MYPUCK gewond. Twee Franse brandweerlieden moesten naar een ziekenhuis overgebracht worden, nadat zij een brandje hadden helpen blussen, dat bij Honfleur was uitgebroken in een van de hutten van de Nederlandse kustvaarder „MYPUCK" (360 ton), afkomstig uit Delfzijl en in charter varend voor de Rotterdamse Transport en Handelsmij. Lijnzaad. Het brandje richtte weinig schade aan. Een van de brandweerlieden werd echter bedwelmd door de rook, de ander gleed uit op het dek en brak zijn been.
1958-09-11: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen
op 11 september 1959 van het motorschip Rapid in de Downs nabij West Goodwin-boei. Het schip was beladen met 95 ton stukgoed en op weg van Londen naar Rouen. De Raad is van oordeel dat dit vastlopen moet worden geweten aan de schuld van kapitein J.K., immers aan diens in ernstige mate te kort schieten in zijn navigatie en verder
beleid. De Raad keurt af dat betrokkene, in plaats van zijn koers buiten de
Goodwin om te nemen, zijn koers heeft gekozen door een vaarwater, dat door
Engelse zeeschepen op straffe van een hoge boete niet zonder loodsaanwijzing
mag worden bevaren en dat, hoewel goed bevuurd, een lastig vaarwater is. Het
is niet duidelijk geworden waarom de kapitein hiertoe heeft besloten terwijl het
mooi stil weer was en de route buiten Goodwin om gemakkelijker, iets korter en
veiliger was. Ook had hij, nu hij voor de moeilijke route had gekozen, zelf op de
brug moeten blijven en de navigatie niet aan zijn ongediplomeerde stuurman
moeten over laten. Deze laatste vergiste zich door de W. Goodwin-boei aan te
zien voor een andere boei met het vastlopen van de Rapid tot gevolg. Gelukkige
bijkomstigheid was, dat de Rapid vastliep bij opkomend water en het lukte de
Rapid ongeveer twee uur later op eigen kracht vlot te komen.
De Raad straft kapitein J.K. door hem de bevoegdheid te ontnemen om als
kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd van één maand. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 26 januari 1961.
1965-04-21: De Waarheid 21-04-1965: Nederlandse kustvaarder aan de grond. De 296 ton grote Nederlandse kustvaarder „RAPID" uit Delfzijl is ter hoogte van de Goodwin Sands, banken voor de oostkust van Zuid- Engeland, aan de grond gelopen. De „Rapid" heeft om hulp gevraagd. De sleepboot „Heros" is naar de kustvaarder onderweg. Ook een reddingsboot heeft koers naar het gestrande vaartuig gezet. De „Rapid" is eigendom van de Maritima scheepvaart en handelmaatschappij N.V. te Delfzijl.
1973-00-00: Opgelegd in Delfzijl.
1974-06-00: Final Fate:
In 06-1974 voor de sloop naar Frank Rijsdijk-Holland N.V., H.I. Ambacht, en door de sleepboot Veronica van oud kustvaartkapitein Jurrie Hesseling over de binnenwateren van Groningen naar H.I. Ambacht. Op 20-06-1974 werd met slopen begonnen. (De teboekstelling in het Kadaster werd op 04-06-1974 doorgehaald.)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1955
Kapitein: Kruidhof, Jurrien
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: MYPUCK tijdens de proefvaart.
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MYPUCK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MYPUCK
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MYPUCK
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De RAPID op de werf in Leer. Wordt verlengd en verhoogd.
Collectie: Kruidhof, Bert
Vervaardiger: Kruidhof, E.A. (Bert)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: RAPID
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: RAPID (datum: 10 februari 1972)
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: RAPID
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: RAPID
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: RAPID eind 1973 opgelegd te Delfzijl.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: RAPID opgelegd voor de sloop 1974
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Groot, Harry de

Omschrijving: RAPID. De laatste reis: oud kustvaartkapitein Jurrie Hesseling brengt de RAPID met zijn sleepboot Veronica in 06-1974 naar de sloper.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Groot, Harry de

Omschrijving: RAPID. De laatste reis: oud kustvaartkapitein Jurrie Hesseling brengt de RAPID met zijn sleepboot Veronica in 06-1974 naar de sloper.
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Groot, Harry de
Algemene informatie

 

NNO 060652
Tewaterlating m.s. MYPUCK.
Bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Hoornsediep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig MYPUCK, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Lijnzaad te Rotterdam. De MYPUCK is van het gladdek type en meet 370 ton d.w. De afmetingen zijn als volgt: Lengte over alles 45 m., lengte tussen de loodlijnen 41 m., breedte 6,80 m. en holte 2.90 m. De beladen diepgang is 2,60 m. Het schip zal worden uitgerust met een 360 pk. motor terwijl in de machinekamer tevens een 20 pk. hulpmotor zal worden opgesteld. De uitrusting zal onder anderen bestaan uit twee 3-tons laadbomen, laad- en ankerlieren, waarbij drie 20 pk. hulpmotoren, echoloodinstallatie enz. Het schip wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de grote kustvaart.

NNO 280852
Proefvaart m.s. MYPUCK.
Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig MYPUCK, dat bij de Ned. Scheepswerven N.V. te Groningen werd gebouwd voor rekening van D. Lijnzaad N.V., Transport- en Handelmij. te Rotterdam. De MYPUCK is van het gladdek-type, meet 370 ton d.w. en is uitgerust met een 360 pk motor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid van ruim 11 mijl werd behaald. De bouw vond plaats onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de grote kustvaart.

NNO 271064
Motorschip Rapid zes meter verlengd
Het motorkustvaartuig Rapid heeft een proefvaart op de Eems gemaakt. Het schip is eigendom van de Rederij J. Kruidhof te Delfzijl en werd in 1952 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen. De Rapid, die tot het gladdek-type behoort is bij de Schiffswerft Martin Janssen te Leer (Ostfriesland) met zes meter verlengd en werd iets holler gemaakt, waardoor het laadvermogen van 360 ton is gebracht op ongeveer 515 ton.