Inloggen
MUTUA FIDES - ID 4432


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5244390
Nat. Official Number: 2494 Z GRON 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 183
Launch Date: 1949-04-28
Delivery Date: 1949-07-08
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons nr. 5312 Type T (290x420)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 302.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 150.00 Net tonnage
Deadweight: 410.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 1850 Cubic Feet
Bale: 18350 Cubic Feet
 
Length 1: 43.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.51 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.54 Meters Depth, moulded
Draught: 2.73 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-07-08 MUTUA FIDES
Manager: V.o.F. A. van Dijk (Tjark van Dijk en Albert van Dijk Jr.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tjark van Dijk, Derk en Pieter van Streun, Jan Koers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGBV

Date/Name Ship 1949-09-16 MUTUA FIDES
Manager: V.o.F. A. van Dijk (Tjark van Dijk en Albert van Dijk Jr.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Mutua Fides', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tjark van Dijk, Derk en Pieter van Streun, Jan Koers
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGBV

Date/Name Ship 1958-00-00 MUTUA FIDES
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Mutua Fides', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tjark van Dijk, Derk en Pieter van Streun, Jan Koers
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGBV

Date/Name Ship 1964-06-15 MUTUA FIDES
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Mutua Fides', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Gebr. Derk en Pieter van Streun & Jan Koers
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGBV

Ship Events Data

1949-02-03: NvhN 03-02-1949: Coaster „MUTUA FIDES”. Bij de Gebroeders Sanders te Farmsum is momenteel de coaster „Mutua Fides" in aanbouw. Dit schip, dat 350 ton D.W. groot is, zal in de tweede helft van Maart door de commissie van „Mutua Fides" te water worden gelaten. Een groot feest staat te wachten.
1949-07-04: Bij het Kadaster teboekgesteld met de eigenaren, Tjark van Dijk, reder te Delfzijl, Derk van Streun, reder te Delfzijl, Pieter van Streun, reder te Delfzijl en Jan Koers, reder te Delfzijl, elk voor 1/4 deel. Op 16-09-1949 wordt de eigenaar: N.V. Motorschip Mutua Fides, geves. te Delfzijl. Op 12-12-1950 worden de eigenaren: Tjark van Dijk, scheepsmakelaar te Delfzijl, Derk van Streun, reder te Delfzijl, Pieter van Streun, reder te Delfzijl en Jan Koers, reder te Delfzijl, elk voor 1/4 deel. Op 15-06-1964 treed Tjark van Dijk uit en worden de eigenaren: Derk van Streun, reder te Delfzijl, Pieter van Streun, reder te Delfzijl en Jan Koers, reder te Delfzijl, elk voor 1/3 deel.
1949-07-05: Als MUTUA FIDES, zijnde een stalen motorschip, groot 854.87 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7557 d.d. 17-06-1949, liggende te Delfzijl, door J.J. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2494 Z GRON 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.23 m. uit hekplaat, 0.25 m. uit lengteas en 1.65 m. boven het dek.
1949-07-09: NvhN 09-07-1949: Proefvaart „MUTUA FIDES”. Het motorschip „Mutua Fides" heeft op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit gladdek-type schip werd gebouwd voor rekening van de heren Tj. van Dijk, D. en P. van Streun en J. Koerts te Delfzijl, onder klasse Scheepvaart lnspectie en Lloyds, bij de werf Gebr. Sander te Farmsum. Het vaartuig is ca 350 ton dw. en is 43.25 meter lang, 7.50 meter breed en 3 meter hol. De 3-cylinder Brons-motor gaf het schip een snelheid van 8½ mijl. Een deputatie van Groninger Studenten maakte de reis mee en verschillende toespraken werden gehouden voor een behouden vaart van het schip.
1971-03-20: Final Fate:
Opgelegd in Delfzijl. In 22-12-1972 aankomst te Milton Creek, Sittingboroune en gesloopt op de Pondorosa Yard door Shipbreaking & Dismanteling Co. In 01-1973 sloop voltooid.

Gezagvoerders

Geboren op 14 febr. 1905 te Stedum als z.v. Egbert Kruidhof (turfschipper, later brandstofhandelaar) en Catharina Kap.

Jurrien (32) (stuurman) trouwde op 18.05.1937 te Delfzijl met Dietje Begeman (29) – geb. 12.12.1907 te Meedhuizen (Gem. Delfzijl) - d.v. Abraham Begeman en Beeke Kroon. 

D. Begeman overleed te Groningen op 26 mei 2004 (96).

Jurrien overleed op 18 aug. 1992 te Delfzijl (87).

 

Kinderen

vijf

Opleiding en schepen:

Zeevaartschool Groningen B - cursus. 1923 –1925.
Diploma Derde Stuurman Grote Stoomvaart                                       - 11 november 1927
Diploma Tweede Stuurman Grote Stoomvaart                                                - 9 juli 1931
Sloepgast diploma No. 2207                                                               - februari 1933
Diploma Tweede Stuurman Grote Handelsvaart                                              - 9 april 1937
Bewijs van Diensttijd voor kapitein op schepen v.d. Kleine Handelsvaart        - 15 augustus 1937

1925 –1937                Stuurman in div. rangen op div. schepen bij de K.N.S.M.

17.11.1925 – BACCHUS                      Stm. Leerling                Foto                 Gage f 30,-

13.04.1926 – HEBE                              Stm. Leerling                Foto                 Gage f 30.-

19.06.1926 – FAUNA                           Stm. Leerling                Foto                 Gage f 30,- / 35,-

16.12.1926 – ERATO                           Stm. Leerling                                        Gage f 35.-

30.12.1926 – FAUNA                           Stm. Leerling                                        Gage f 35.-

28.11.1927 – JASON                            Stm. Leerling                Foto                 Gage f 70.-

13.12.1928 – CRIJNSSEN                    4e Stuurman                 Foto                 Gage f 90,-

21.05.1929 – VESTA                            3e Stuurman                                         Gage f 120,-     

27.11.1929 – CERES                           3e Stuurman                                         Gage f 130,-

24.03.1930 – HERMES                        3e Stuurman                                         Gage f 130,- / 135,-

20.06.1930 – VULCANUS                     3e Stuurman                                        Gage f 125,-

27.08.1930 – BRIELLE                         4e Stuurman                                         Gage f 115,-

25.02.1931 – THESEUS                       3e Stuurman                                         Gage f 125,-

19.08.1931 – AGAMEMNON                Stm. Leerling                                        Gage f 70,-

11.11.1931 – DOROS                          Stm. Leerling                                        Gage f 70,-

05.01.1932 – EOS                                Stm. Leerling                                        Gage f 70,-

11.03.1932 – VULCANUS                     Stm. Leerling                                        Gage f 70,-

21.04.1932 – ARIADNE                        Stm. Leerling                                        Gage f 70,-

11.11.1931 – ULYSSES                       Stm. Leerling                                        Gage f 70,-

29.08.1932 – TRITON                          Stm. Leerling                Foto                 Gage f 70,-

03.11.1932 – ACHILLES                       Stm. Leerling                                        Gage f 70,-

Aan boord van de ACHILLES op 4 januari 1933 als één van de acht vrijwilligers met een reddingssloep de laatste opvarenden van het brandende Franse passagiersschip l’Atlantique gered, waaronder kapitein Schoofs en de scheepsarts.

Kreeg hiervoor een onderscheiding van de Franse Regering + een horloge met inscriptie.

20.02.1933 – OBERON                        Stm. Leerling                                        Gage f 70,-

28.02.1933 – HERMES                        Stm. Leerling                                        Gage f 70,-

08.06.1933 – ALKMAAR                       Stm. Leerling                Foto                 Gage f 70,- / 63,-

19.12.1934 – HERCULES                     Stm. Leerling                Foto                 Gage f 63,-

25.06.1935 – CRIJNSSEN                    4e Stuurman                                         Gage f 91,-

02.11.1935 – CRIJNSSEN                    3e Stuurman                                         Gage f 120,75

23.01.1936 – VAN RENSSELAER        4e Stuurman                                        Gage f 91,-

01.04.1936 – VAN RENSSELAER        3e Stuurman                                         Gage f 120,75

08.04.1936 – VAN RENSSELAER        4e Stuurman                                         Gage f 91,-

03.03.1937 – ORPHEUS                      3e Stuurman                 Foto                 Gage f 99,75

1937: Op eigen verzoek ontslagen.

1937 – 1938                Stuurman m.s. LIBELLE
1938 – 1941                Kapitein m.s. ARGO
1949 – 1949                Kapitein m.s. DELFZIJL
1949 – 1950                Kapitein m.s. MUTUA FIDES
1951 – 1955                Kapitein m.s. ARION
april 1952 – gebroken krukas in Dublin.
1955 – 1956                Kapitein m.s. MYPUCK
1956 – 1957                Kapitein m.s. RAPID
1957 – 1957                Kapitein m.s. BALTIC               (nov. / dec.)
1958 – 1958                Kapitein m.s. GARONNE         (jan. / febr.)
1958 – 1961                Kapitein m.s. RAPID
1962 – 1962                Kapitein m.s. HEBE NOBEL    (sept. – dec.)
1963 – 1963                Kapitein m.s. RAPID                (febr. / maart)
1963 – 1963                Stuurman m.s. HEBE NOBEL  (juli)
1963 – 1964                Stuurman m.s. HEBE NOBEL  (dec./ jan.)
1966 – 1966                Kapitein m.s. RAPID                (sept.)
1967 – 1967                Kapitein m.s. RAPID                (juli)
1968 – 1968                Kapitein m.s. RAPID                (oct. + nov.)

 

Datum vanaf: 1949
Kapitein: Kruidhof, Jurrien

Afbeeldingen


Omschrijving: MUTUA FIDES on trials
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De MUTUA FIDES op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MUTUA FIDES
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MUTUA FIDES laid up in Delfzijl on 04-1967.
Collectie: Gernaat, Ben Th.
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: MUTUA FIDES
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MUTUA FIDES
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

NNO 090749
Proefvaart MUTUA FIDES.
Het motorschip MUTUA FIDES heeft op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit gladdek-type schip werd gebouwd voor rekening van de heren Tj. van Dijk, D. en P. van Streun en J. Koerts te Delfzijl, onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds, bij de werf Gebr. Sander te Farmsum. Het vaartuig is ca. 350 ton dwt. en is 43,25 meter lang, 7,50 meter breed en 3 meter hol. De 3-cylinder Brons-motor gaf het schip een snelheid van 8,5 mijl. Een deputatie van Groninger Studenten maakte de reis mee en verschillende toespraken werden gehouden voor een behouden vaart van het schip.