Inloggen
MUTUA FIDES - ID 4432


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5244390
Nat. Official Number: 2494 Z GRON 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 183
Launch Date: 1949-04-28
Delivery Date: 1949-07-08
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons nr. 5312 Type T (290x420)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 302.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 150.00 Net tonnage
Deadweight: 410.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 1850 Cubic Feet
Bale: 18350 Cubic Feet
 
Length 1: 43.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.51 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.54 Meters Depth, moulded
Draught: 2.73 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-07-08 MUTUA FIDES
Manager: V.o.F. A. van Dijk (Tjark van Dijk en Albert van Dijk Jr.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tjark van Dijk, Derk en Pieter van Streun, Jan Koers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGBV

Date/Name Ship 1949-09-16 MUTUA FIDES
Manager: V.o.F. A. van Dijk (Tjark van Dijk en Albert van Dijk Jr.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Mutua Fides', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tjark van Dijk, Derk en Pieter van Streun, Jan Koers
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGBV

Date/Name Ship 1958-00-00 MUTUA FIDES
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Mutua Fides', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tjark van Dijk, Derk en Pieter van Streun, Jan Koers
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGBV

Date/Name Ship 1964-06-15 MUTUA FIDES
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Mutua Fides', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Gebr. Derk en Pieter van Streun & Jan Koers
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGBV

Ship Events Data

1949-02-03: NvhN 03-02-1949: Coaster „MUTUA FIDES”. Bij de Gebroeders Sanders te Farmsum is momenteel de coaster „Mutua Fides" in aanbouw. Dit schip, dat 350 ton D.W. groot is, zal in de tweede helft van Maart door de commissie van „Mutua Fides" te water worden gelaten. Een groot feest staat te wachten.
1949-07-04: Bij het Kadaster teboekgesteld met de eigenaren, Tjark van Dijk, reder te Delfzijl, Derk van Streun, reder te Delfzijl, Pieter van Streun, reder te Delfzijl en Jan Koers, reder te Delfzijl, elk voor 1/4 deel. Op 16-09-1949 wordt de eigenaar: N.V. Motorschip Mutua Fides, geves. te Delfzijl. Op 12-12-1950 worden de eigenaren: Tjark van Dijk, scheepsmakelaar te Delfzijl, Derk van Streun, reder te Delfzijl, Pieter van Streun, reder te Delfzijl en Jan Koers, reder te Delfzijl, elk voor 1/4 deel. Op 15-06-1964 treed Tjark van Dijk uit en worden de eigenaren: Derk van Streun, reder te Delfzijl, Pieter van Streun, reder te Delfzijl en Jan Koers, reder te Delfzijl, elk voor 1/3 deel.
1949-07-05: Als MUTUA FIDES, zijnde een stalen motorschip, groot 854.87 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7557 d.d. 17-06-1949, liggende te Delfzijl, door J.J. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2494 Z GRON 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.23 m. uit hekplaat, 0.25 m. uit lengteas en 1.65 m. boven het dek.
1949-07-09: NvhN 09-07-1949: Proefvaart „MUTUA FIDES”. Het motorschip „Mutua Fides" heeft op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit gladdek-type schip werd gebouwd voor rekening van de heren Tj. van Dijk, D. en P. van Streun en J. Koerts te Delfzijl, onder klasse Scheepvaart lnspectie en Lloyds, bij de werf Gebr. Sander te Farmsum. Het vaartuig is ca 350 ton dw. en is 43.25 meter lang, 7.50 meter breed en 3 meter hol. De 3-cylinder Brons-motor gaf het schip een snelheid van 8½ mijl. Een deputatie van Groninger Studenten maakte de reis mee en verschillende toespraken werden gehouden voor een behouden vaart van het schip.
1971-03-20: Final Fate:
Opgelegd in Delfzijl. In 22-12-1972 aankomst te Milton Creek, Sittingboroune en gesloopt op de Pondorosa Yard door Shipbreaking & Dismanteling Co. In 01-1973 sloop voltooid.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1949
Kapitein: Kruidhof, J.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: MUTUA FIDES on trials
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De MUTUA FIDES op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MUTUA FIDES
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MUTUA FIDES laid up in Delfzijl on 04-1967.
Collectie: Gernaat, Ben Th.
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: MUTUA FIDES
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MUTUA FIDES
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

NNO 090749
Proefvaart MUTUA FIDES.
Het motorschip MUTUA FIDES heeft op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit gladdek-type schip werd gebouwd voor rekening van de heren Tj. van Dijk, D. en P. van Streun en J. Koerts te Delfzijl, onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds, bij de werf Gebr. Sander te Farmsum. Het vaartuig is ca. 350 ton dwt. en is 43,25 meter lang, 7,50 meter breed en 3 meter hol. De 3-cylinder Brons-motor gaf het schip een snelheid van 8,5 mijl. Een deputatie van Groninger Studenten maakte de reis mee en verschillende toespraken werden gehouden voor een behouden vaart van het schip.