Inloggen
MUTATIE - ID 4431

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5244338
Nat. Official Number: 498 Z LEEUW 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Handel- & Scheepsbouw Maatschappij Kramer & Booy N.V., Kootstertille, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 103
Launch Date: 1957-07-06
Delivery Date: 1957-08-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Nr. 3026-031 Type RH348SU (320x480) 375 rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 493.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 259.00 Net tonnage
Deadweight: 675.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 33200 Cubic Feet
Bale: 31900 Cubic Feet
 
Length 1: 53.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.09 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.72 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.10 Meters Depth, moulded
Draught: 3.25 Meters Draught, summer
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-06-11 MUTATIE
Manager: Rederij 'Mutatie', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Mutatie', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGCF

Date/Name Ship 1965-05-20 CÔTE DE GRACE
Manager: Le Cardinal & A. Frances, Brest, France
Eigenaar: Le Cardinal & A. Frances, Brest, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Brest / France
Callsign: FTFI

Date/Name Ship 1970-00-00 CÔTE DE GRACE
Manager: Armement Le Cardinal, Brest, France
Eigenaar: Armement Le Cardinal, Brest, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Brest / France
Callsign: FTFI

Date/Name Ship 1972-00-00 SANTA MANZA
Manager: Société Méditerranéenne de Cabotage (SOMECA), Nice, France
Eigenaar: Société Méditerranéenne de Cabotage (SOMECA), Nice, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Nice / France
Callsign: FTFI

Date/Name Ship 1972-00-00 CÔTE DE GRACE
Manager: Société Méditerranéenne de Cabotage (SOMECA), Nice, France
Eigenaar: Société Méditerranéenne de Cabotage (SOMECA), Nice, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Nice / France
Callsign: FTFI

Date/Name Ship 1979-00-00 TERGIT
Manager: Transoceanic Shipping & Trading Co. Ltd., Valletta, Malta
Eigenaar: Transoceanic Shipping & Trading Co. Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta

Date/Name Ship 1979-00-00 SANTA MANZA
Manager: Transoceanic Shipping & Trading Co. Ltd., Valletta, Malta
Eigenaar: Transoceanic Shipping & Trading Co. Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta

Date/Name Ship 1981-00-00 ZAHRA
Manager: Societe des Ciments du Sahara, Casablanca, Morocco
Eigenaar: Societe des Ciments du Sahara, Casablanca, Morocco
Shareholder:
Homeport / Flag: Casablanca / Morocco

Date/Name Ship 1981-00-00 SALVADORA
Manager: Jouvence Blue Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Jouvence Blue Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1986-00-00 ZAHRA
Manager: Compagnie Marocaine Transaharienne Dakhia S.A., Casablanca, Morocco
Eigenaar: Compagnie Marocaine Transaharienne Dakhia S.A., Casablanca, Morocco
Shareholder:
Homeport / Flag: Casablanca / Morocco

Ship Events Data

1957-00-00: Het schip in aanbouw wordt op 11-06-1957 bij het Kadaster teboekgesteld als MUTATIE van Rederij motorschip Mutatie, gevestigd te Groningen, waarvan de leden zijn: Ludovicus Rustebiel, reder te Groningen 1/2, Hendrik Havinga, reder te Groningen 1/4 en Harm Havinga, reder te Groningen, voor 1/4 deel. Voltooid op 27-08-1957.
1957-06-14: Op 14-06-1957 als "MUTATIE", zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Kootstertille, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 498 Z LEEUW 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.70 m. uit hekplaat, 0.40 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1957-07-06: MvhM 06-07-1957: Tewaterlating m.s. Mutatie. Bij de Handel- en Scheepsbouw Maatschappij Kramer & Booy te Kootstertille (Fr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Mutatie, dat wordt gebouwd voor rekening van de Rederij Mutatie (de heren H. Havinga en L. Rustebiel) te Groningen. De Mutatie (bouwno. 103) is van het gladdektype. meet pl.m. 675 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53.30 m, lengte tussen de loodlijnen 47.50 m. breedte 8.50 m en holte 3.60 m. De beladen diepgang is 3.25 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van elk 36 p.k. zullen worden opgesteld. De bunkercapaciteit is 61.4 m 3, ballastcapaciteit 157.25 m 3 en drinkwater 9.5 m 3. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het. m.s. Mutatie voor rekening van de heer A. Schenkel te Groningen. Dit schip zal eveneens worden uitgerust met een 500 p.k. motor.
1957-08-29: Friese koerier 29-08-1957: Derde kustvaarder opgeleverd. Harlingen. Door de scheepswerf van Kramer en Booy te Kootstertille is de derde kustvaarder — sinds deze werf werd gesticht — opgeleverd. Na de Edison en Niagara thans de Mutatie welke 675 ton d.w. meet. Het schip is alhier gearriveerd voor de officiële proefvaart Woensdag heeft de Mutatie gekompasseerd.
1957-08-30: NvhN 30-08-1957: Proefvaart m.s. Mutatie. Op de Waddenzee heeft gisteren een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Mutatie, dat bij de Handel- en Scheepsbouw Mij. Kramer en Booy te Kootstertille in Friesland werd gebouwd voor rekening van de rederij Mutatie (de heren H. Havinga en L. Rustebiel. beiden te Groningen). De Mutatie (bouwno. 103) is van het gladdektype, meet 675 ton d.w. en is uitgerust met een 500 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van circa 11 knopen. In de machinekamer zijn voorts opgesteld twee hulpmotoren van elk 36 pk. De bunkercapaciteit is 61.4 m 3. ballastcapaciteit 157.25 m 3 en drinkwater 9.5 m 3. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1964-10-06: 06-10-1964 ELSA THOLSTRUP af Middelfart, 211 B.R.T. Bygget 1955 af stål. På rejse fra Teesport til Dordrecht med butadine. Kollideret d. 6. okt. på Maas Floden. Søforklaring i Rotterdam d. 12. okt. Søforhør i Esbjerg d. 20. okt. Kl. 2245, da E.T., der havde lods om bord, under en let SV.-lig brise med klart vejr og udgående strøm befandt sig ca. 400 m fra Barendrichtsbroen tæt ved løbets S.-side med stoppet maskine, sås et andet skib, som viste sig at være hollandsk m.s. „MUTATIE“, passere gennem broen og sejle ned mod E.T. Der afgaves 3 korte toner samtidig med, at maskinen beordredes bakket med fuld kraft, men kl. 2250 tørnede E.T. med sin stævn mod M.s stb. side foran for broen. Ved kollisionen led begge skibe ovenbords skader. Anm. Søforklaring fra M. foreligger ikke.
1999-00-00: Final Fate:
Ze is in 19?? gestrand op de Atlantische kust bij Sidi Ifni (zuidwest Marokko) en achtergelaten. Het restanten van het schip lagen er in 12-2012 nog. (1999 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.)

Afbeeldingen


Omschrijving: MUTATIE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De MUTATIE afgemeerd in de Oosterhaven te Groningen.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Mutatie 1957
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)

Omschrijving: COTE DE GRACE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SANTA MANZA - photo 20-09-1976. (Note the wine un/loading installation.)
Gemaakt door: Bar, M. (Marius)

Omschrijving: ZAHRA
Gemaakt door: Unknown