Inloggen
MURON - ID 4426

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1941
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5229508
Nat. Official Number: 6476 Z ROTT 1941
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Trunk deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 240
Launch Date: 1940-04-11
Delivery Date: 1941-06-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type Benz RM248/SM (320x480)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 464.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 185.00 Net tonnage
Deadweight: 610.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 51.21 Meters Registered
Beam: 7.88 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.99 Meters Depth, moulded
Draught: 3.03 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1941-06-16 MĂ–WENRIFF
Manager: 'Brenntag', Brennstoff-, Chemikalien- & Transport A.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Marine Arsenal Gotenhafen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1946-04-00 MURON
Manager: N.V. Tank Kustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij Tankschip 'Muron', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Staat der Nederlanden
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGBN

Date/Name Ship 1948-03-25 MATTHEW
Manager: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Verenigde Tankkustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFWH

Date/Name Ship 1965-01-18 IONION
Manager: Kalogeratos Contonis Theodoridis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Kalogeratos Contonis Theodoridis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWZZ

Date/Name Ship 1967-00-00 IONION
Manager: Kalogeratos Theodoridis, Piraeus, Greece
Eigenaar: George Kalogeratos & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWZZ

Ship Events Data

1940-00-00: Besteld door N.V. Tankreederij 'Muron', in beheer bij F.A. Voigt. 11-11-1940 te water gelaten als MURON. Op 11-06-1941 teboek gesteld bij het Kadaster als MURON van N.V. Tankreederij Muron te Rotterdam. (Deze teboekstelling wordt op 11-11-1941 doorgehaald.) Op 26-01-1941 gevorderd en afgebouwd als 'Betriebsstofftanker'.
1941-06-12: Op 12.06.1941 als MURON, zijnde een stalen motortankschip, metende 1316.65 m3 bruto bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 07.06.1941, no. 6302, liggende te Slikkerveer, door P. Overgaauw, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6476 Z ROTT 1941 op het achterschip in midden in achterwand achterste dekhuis, 4.80 m. uit hekplaat, 0 m. uit lengteas en 1.46 m. boven dek.
1941-06-16: Gevorderd door de Kriegsmarine, 06-1941 proefvaart, 16-06-1941 als MĂ–WENRIFF opgeleverd aan de Kriegsmarine, 16-06-1941 door de Kriegsmarine ingedeeld bij M.A.R.S., Gotehafen. 14-11-1941 in beheer bij "Brenntag" Brennstoff- Chemikalien- & Transport A.G., Hamburg. 18-02-1941 terug bij de Kriegsmarine. 1945 na het einde van de 2e wereldoorlog teruggevonden in Noorwegen, te Trondheim in beslag genomen en overgedragen aan de Staat der Nederlanden, 24-08-1945 ondergebracht bij Maatschappij Tankschip "Muron", Rotterdam, eigenaar: Staat der Nederlanden, beheer: N.V. Tank Kustvaart, Rotterdam, in de vaart gebracht als MURON.
1948-03-08: Op 08-03-1948 als MURON, zijnde een motortankschip, groot 1316.65 m3, liggende te Londen, Beshton Gasworks, door Maurits Wijnans Hendrik, baron Collot d'Escury, Vice Consul, tijdelijk scheepsmeter te London, ten dezen handelend voor de Consul Generaal der Nederlanden te Londen, ten verzoeke van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, bij brief No 23121 d.d 3 Maart 1948, afdeling Verkeer en Grote Rivieren, voorzien van een nieuw brandmerk door het doen inbeitelen van 7095 Z ROTT 1948 op het achterschip in het midden in achterwand achterste dekhuis. Teboek gesteld als MURON van N.V. Tank Kustvaart te Rotterdam. Op 05-10-1948 gewijzigd in N.V. Verenigde Tankkustvaart te Rotterdam.
1975-12-00: Final Fate:
Begonnen met sloop door G. Panagiotopoulos te Piraeus.

Afbeeldingen


Omschrijving: Matthew 1940 (ex Muron)
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Matthew 1940 (ex Muron) in 1964 in de Hollandsche IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Algemene informatie

NNO 131153
Kapitein van de MATTHEW gestraft In verband met aanvaring op de Theems
Ruim een jaar geleden, in de nacht van 5 op 6 November 1952 kwamen op de Theems bij het plaatsje Erith het Nederlandse motortankschip MATTHEW, eigendom van de Verenigde Tankkustvaart te Rotterdam en een zogenaamde barge (een soort lichter) in aanvaring, waardoor de Engelse barge dusdanig beschadigd werd, dat het scheepje vrijwel onmiddellijk zonk. De eigenaar van de barge en zijn echtgenote kwamen bij deze scheepsramp door verdrinking om het leven. Hun zoon werd door de MATTHEW gered en naar Londen gebracht. De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren onderzocht in hoeverre de kapitein en de stuurman van de MATTHEW, die als betrokkenen werden gehoord, schuldig zijn aan de aanvaring. De kapitein, de 43-jarige M. B. uit Koudum, werd voor de tijd van een maand de bevoegdheid, om als kapitein te varen, ontnomen. De stuurman, de 24-jarige T. S. uit Den Haag, werd vrijgesproken.

AH 121253
Kapitein gestraft. Aanvaring op de Thames.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft uitspraak gedaan in zake de aanvaring van het motortankschip MATTHEW, toebehorende aan de Verenigde Tankkustvaart te Rotterdam, met een barge. Het ongeluk gebeurde op de Thames op 6 november toen de MATTHEW op reis was van Billingham naar Londen. Twee van de drie opvarenden van de barge kwamen bij dit ongeluk om het leven. De MATTHEW redde de derde drenkeling. Conform het advies van de inspecteur voor de Scheepvaart strafte de Raad de kapitein door hem de bevoegdheid om als gezagvoerder te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van één maand.