Inloggen
MUNTE - ID 4419

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5243798
Nat. Official Number: 3566 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' v/h Gebr. Muller, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 102
Launch Date: 1957-09-14
Delivery Date: 1957-11-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10284 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 496.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 275.00 Net tonnage
Deadweight: 750.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38500 Cubic Feet
Bale: 35200 Cubic Feet
 
Length 1: 56.69 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.49 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.61 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1974
Type: Rigging changed
Omschrijving: Als Procyon (1974) laadbomen verwijderd en als Pamir II (1976) masten verwijderd.

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-11-18 MUNTE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Bont, Loppersum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Loppersum / Netherlands
Callsign: PGCA

Date/Name Ship 1973-09-04 HONTESTROOM
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Bont, Loppersum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PETA
Additional info: Charter HSM

Date/Name Ship 1974-03-11 HONTESTROOM
Manager: B.V. Spedico, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Cornelis Moerman & B.V. Poromoka, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PETA
Additional info: Charter HSM

Date/Name Ship 1974-06-27 PROCYON
Manager: B.V. Spedico, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Cornelis Moerman & B.V. Poromoka, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGWO

Date/Name Ship 1976-06-30 PAMIR II
Manager: Kr. Kretzmer & Stoppe, Emden, German Federal Republic
Eigenaar: Partenreederei Pamir II, Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: DCTR

Ship Events Data

1957-11-12: Op 12-11-1957 als "MUNTE", zijnde een motorschip, metende 1404.94 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10821 d.d. 08-11-1957, liggende te Foxhol, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3566 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.25 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1957-11-19: NvhN 19-11-1957: Proefvaart m.s. Munte. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaatsgevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Munte, dat bij de Scheepswerf Foxhol v/h Gebr. Muller te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer J. Bont te Groningen. De Munte (bouwno. 102) is van het raised quarterdektype. meet 750 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 56.70 m. lengte tussen de loodlijnen 51 m, breedte 8.90 m en holte 3.60/4 60 m. De beladen diepgang bedraagt 3.50 m De voortstuwing geschiedt door een 500 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca 10½ knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 22 pk geplaatst. De ruiminhoud is 38 500 cft grainspace en 35.200 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht wan Lloyd's Register of Shipping 100 AI en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1985-01-12: Final Fate:
Onderweg met een lading kunstmest van Requejada, Spanje naar Seaham door de Britse sleepboot 'Lady Elisabeth' Hull binnengesleept, omdat het ten gevolge van water in de machinekamer ter hoogte van Flamborough Head door de bemanning was verlaten. In februari 1985 verkocht voor de sloop aan Albert Draper & Son te Hull. Op 22 maart 1985 begonnen met de sloop in het Victoria-dock.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Munte 1957
Gemaakt door: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: De 'Munte' als 'Hontestroom' in charter voor de H.S.M.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Procyon' (ex 'Munte')
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Pamir II 1957 ex Procyon ex Hontestroom ex Munte.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Pamir II leaving Delfzijl on 7 May 1982.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Pamir II 1957 ex Procyon ex Hontestroom ex Munte on 06-08-1982.
Gemaakt door: Zee, Teun van der

Omschrijving: Pamir II 1957 ex Procyon ex Hontestroom ex Munte on 24-09-1983 Parkkade, Rotterdam
Gemaakt door: Bolhuis, Riemer J. van
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

NNO 191157
Proefvaart m.s. MUNTE.
Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaatsgevonden van het nieuwe motorkustvaartuig MUNTE, dat bij de Scheepswerf Foxhol v/h Gebr. Muller te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer J. Bont te Groningen. De MUNTE (bouw no. 102) is van het raised quarterdek type, meet 750 ton dwt. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 56,70 m, lengte tussen de loodlijnen 51 m, breedte 8,90 m en holte 3,60/4,60 m. De beladen diepgang bedraagt 3,50 m De voortstuwing geschiedt door een 500 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10½ knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 22 pk geplaatst. De ruiminhoud is 38.500 cft grainspace en 35.200 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht wan Lloyd's Register of Shipping 100 A1 en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.