Inloggen
MR. LINTHORST HOMAN - ID 4407


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5379925
Nat. Official Number: 1852 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 202
Launch Date: 1938-10-31
Delivery Date: 1939-03-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM (Patent Benz) nr. 41754 Type (285x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 255.00 Net tonnage
Deadweight: 530.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27000 Cubic Feet
Bale: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 47.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.42 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.17 Meters Depth, moulded
Draught: 3.09 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-03-07 MR. LINTHORST HOMAN
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Mr. Linthorst Homan', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Willem Schuitema (juli 1945: M. Schuitema-Dories) & Geert Dories
Homeport / Flag: Onbekend / Netherlands
Callsign: PGBK

Date/Name Ship 1939-08-00 MR. LINTHORST HOMAN
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Mr. Linthorst Homan', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Willem Schuitema (juli 1945: M. Schuitema-Dories) & Geert Dories
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGKB

Date/Name Ship 1955-01-31 THAMES
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Jan Leeuwerke, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHYF

Date/Name Ship 1957-11-30 DUE FRATELLI C
Manager: Giusto Camali, Venezia, Italy
Eigenaar: Giusto Camali, Venezia, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Venezia / Italy
Callsign: IMFR

Date/Name Ship 1961-00-00 VICTRIX
Manager: Ubaldo Gennari fu Torquato & Co., Pesaro, Italy
Eigenaar: Ubaldo Gennari fu Torquato & Co., Pesaro, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Pesaro / Italy
Callsign: IMFR

Date/Name Ship 1964-00-00 MARIA A
Manager: M. Assante, Naples, Italy
Eigenaar: M. Assante, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IMFR

Ship Events Data

1938-07-15: Het schip in aanbouw wordt op 15.07.1938 bij het Kadaster teboekgesteld als Mr. LINTHORST HOMAN. Eigendom van Georgius Josephus van der Werff, scheepsbouwer te Westerbroek. Op 09.03.1939 wordt de eigenaar de N.V. motorschip Mr. Linthorst Homan te Groningen. Voltooid 01.03.1939. (Mr. Linthorst Homan genoemd naar en gedoopt door de toenmalige Commissaris der Koningin in de provincie Groningen.)
1938-10-31: Het Volksdagblad 01-11-1938: Westerbroek, 31 Oct. — Hedenmiddag om twee uur is alhier het motorkustvaartuig „MR. LINTHORST HOMAN", gebouwd door de fa. van der Werff en Zonen, te water gelaten. Vele autoriteiten woonden de plechtigheid bij. De doopplechtigheid geschiedde door den commissaris der koningin in de provincie Groningen, Mr. J. Linthorst Homan. Het motorschip heeft een lengte van 44 meter, gemeten tussen de lijnen, is 8 meter breed, en heeft een holte van 3.10 meter. Het kan een lading bergen van 500 ton netto, en bezit ‘n 300 P.K. 6 cylinder, direct omkeerbare, M.W.M. patent Benz-Diesel motor. Het schip is bestemd voor de kapiteins W. Schuitema en N. G. Dories, beide te Groningen, en is gebouwd onder klasse Engelse Lloyd voor de kleine Atlantische vaart. Ook van de zijde van het publiek was er zeer grote belangstelling.
1939-03-01: Op 01-03-1939 als MR. LINTHORST HOMAN, zijnde een motorvrachtschip, groot 1133.12 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 23-02-1939 no. 5920, liggende te Westerbroek, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1852 Z GRON 1938 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant dekhuis.
1939-03-08: NvhN 08-03-1939: Proefvaart m.s. MR. LINTHORST HOMAN. Onder groote belangstelling vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. Mr. Linthorst Homan. Dit schip werd gebouwd bij Van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek voor rekening van de reederij Dories en Schuitema te Groningen, onder klasse Lloyd's Register of Shipping en Scheepvaart-Inspectie Atlantische vaart. Het schip is van het raised-quarter dek type. Het is voorzien van een dubbelen bodem. De stalen mast met aan de voor- en achterzijde twee twee tons laadboomen is midscheeps geplaatst. Voor de bediening hiervan ziin bij de mast twee dubbelwerkende Bodewes lieren geplaatst die elk door een Benz motor van 14 P.K. aangedreven worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier op het bakdek wordt aangedreven door een Benz-motor van 8 P.K., welke onder het bakdek opgesteld is. In de motorkamer is voor de voortstuwing een M.W.M.-Benz patent motor van 300 P.K. geplaatst, terwijl hier als hulpmotor een Benz-motor van 8 P.K. opgesteld is. De verlichting is geheel electrisch. Het schip heeft een d.w. van 540 ton en het meet bruto 399.99 reg. ton en netto 255.15 reg. ton. De afmetingen zijn als lengte over de loodliinen 44 M., breedte op het grootspant 8 M. en holte tot het vrijboorddek 3.10 M. tot het verhoogde dek 4.10 M. Het is voorzien van een Oertz patent roer en het behaalde in ballast toestand een snelheid van 9¾ mijl.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen. 12 Maart 1941 zwaar beschadigd door een mijn in Falmouth Bay. Gerepareerd. 1 Juni 1945 terug aan de eigenaren.
1953-08-18: Het Vrije Volk 18-08-1953: Groningse coaster in aanvaring bij Kiel. De Groningse kustvaarder „MR. LINTHORST HOMAN" heeft Zaterdag- in het Kiel-Holtenaukanaal een aanvaring gehad met een sleepboot. Er ontstond schade zowel boven als, onder de waterlijn. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor. Het schip ligt thans in Kiel-Holtenau ln dok en zal over ongeveer twee weken zijn reis kunnen hervatten.
1955-01-31: Friese koerier 31-01-1955: „MR. LINTHORST HOMAN” in andere handen. De 500 ton metende coaster „Mr. Linthorst Homan van de N.V. Motorschip L. Homan te Groningen is aangekocht door de rederij Leeuwerke te Delfzijl. Momenteel ligt het schip voor onderhoudswerk en reparaties op de scheepswerf „Welgelegen" te Harlingen. Het in 1939 te Westerbroek gebouwde schip zal onder de nieuwe naam „THAMES" in de vaart worden gebracht.
1958-07-00: Classed LR until 7/58 then RI.
1970-12-07: Final Fate:
Onderweg van Baia naar Catania met een lading kalk gezonken bij Scalea, Golf van Policastro.

Afbeeldingen


Omschrijving: De tewaterlating van de MR. LINTHORST HOMAN op 31 oktober 1938
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De MR. LINTHORST HOMAN bij de werf tijdens afbouw (Foto Archief Tresoar Leeuwarden)
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Proefvaart en oplevering van de MR. LINTHORST HOMAN op 7 maart 1939.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Mr. LINTHORST HOMAN
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: De Mr. LINTHORST HOMAN lost in de 50er jaren een houtlading in de haven van Zaandam.
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Mr. LINTHORST HOMAN op 15-08-1953 voor reparatie aanvaringsschade in het dok bij de Kieler Howaldtswerke.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: THAMES
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: THAMES
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: als MARIA A
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Overige afbeeldingen


Omschrijving: Artikel uit de Schuttevaer van 1938 en 1940
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

 

NNO 201239
De MR. LINTHORST HOMAN liep aan de grond - Behandeling voor de Raad voor de Scheepvaart.
Op zijn reis van Rönne op Bornholm naar Kopenhagen op 1 september jl. is het ongeveer 400 ton metende motorkustvaartuig MR. LINTHORST HOMAN, thuis behorende te Groningen, in de ingang van het Drogdendiep op Söndre Rose, aan de grond gelopen. Enkele uren later kon het weer op eigen kracht vlot komen. De Raad voor de Scheepvaart stelde gisteren een onderzoek naar de oorzaak van deze stranding in. Als getuigen waren de kapitein en de stuurman, die tijdens de stranding wacht had, opgeroepen. Beiden werden op schuldvraag gehoord. Allereerst werd de kapitein ondervraagd. Deze verklaarde, dat het schip met zeven personen bemand was. Het schip was gedeeltelijk geladen met haring in vaten, welke te Kopenhagen gelost zouden worden. De stranding gebeurde om ongeveer vier uur ‘s nachts. De kapitein had tot twaalf uur wacht gehad, daarna had de stuurman de wacht. Om ongeveer vier uur zou het schip bij het lichtschip Drogden komen, volgens berekening van de kapitein. De kapitein gaf bevel, dat hij voor die tijd gewaarschuwd moest worden. Hij begaf zich na het overgeven van de wacht ter kooi. De stuurman, in het bezit van het stuurman diploma kleine zeevaart, was reeds drie maanden aan boord. Na vieren werd de kapitein wakker door een schok. Hij kwam boven en ontdekte, dat het schip vast zat. Het bleek uit de koers te zijn. In Rotterdam gearriveerd, bleek het schip nog al ernstige bodemschade te hebben opgelopen. De stuurman, die daarna gehoord werd, kon zich niet herinneren of de kapitein de te volgen koers op de kaart had uitgezet. Drogden lichtschip was op ongeveer een mijl afstand gepasseerd. Daarna vergiste de stuurman zich — zoals hij zei — in de boeilichten in het vaarwater. Even later begon het schip te zuigen en liep vast. De stuurman ontkende van de kapitein opdracht te hebben gekregen hem voor vier uur te wekken. Het bleek dat de koers te veel westelijk was gehouden. De kapitein zou de wacht weer overnemen. Toen het ongeval gebeurde, wilde de stuurman de kapitein juist wekken. De Raad zal later uitspraak doen.