NNO 201239
De MR. LINTHORST HOMAN liep aan de grond - Behandeling voor de Raad voor de Scheepvaart.
Op zijn reis van Rönne op Bornholm naar Kopenhagen op 1 september jl. is het ongeveer 400 ton metende motorkustvaartuig MR. LINTHORST HOMAN, thuis behorende te Groningen, in de ingang van het Drogdendiep op Söndre Rose, aan de grond gelopen. Enkele uren later kon het weer op eigen kracht vlot komen. De Raad voor de Scheepvaart stelde gisteren een onderzoek naar de oorzaak van deze stranding in. Als getuigen waren de kapitein en de stuurman, die tijdens de stranding wacht had, opgeroepen. Beiden werden op schuldvraag gehoord. Allereerst werd de kapitein ondervraagd. Deze verklaarde, dat het schip met zeven personen bemand was. Het schip was gedeeltelijk geladen met haring in vaten, welke te Kopenhagen gelost zouden worden. De stranding gebeurde om ongeveer vier uur ‘s nachts. De kapitein had tot twaalf uur wacht gehad, daarna had de stuurman de wacht. Om ongeveer vier uur zou het schip bij het lichtschip Drogden komen, volgens berekening van de kapitein. De kapitein gaf bevel, dat hij voor die tijd gewaarschuwd moest worden. Hij begaf zich na het overgeven van de wacht ter kooi. De stuurman, in het bezit van het stuurman diploma kleine zeevaart, was reeds drie maanden aan boord. Na vieren werd de kapitein wakker door een schok. Hij kwam boven en ontdekte, dat het schip vast zat. Het bleek uit de koers te zijn. In Rotterdam gearriveerd, bleek het schip nog al ernstige bodemschade te hebben opgelopen. De stuurman, die daarna gehoord werd, kon zich niet herinneren of de kapitein de te volgen koers op de kaart had uitgezet. Drogden lichtschip was op ongeveer een mijl afstand gepasseerd. Daarna vergiste de stuurman zich — zoals hij zei — in de boeilichten in het vaarwater. Even later begon het schip te zuigen en liep vast. De stuurman ontkende van de kapitein opdracht te hebben gekregen hem voor vier uur te wekken. Het bleek dat de koers te veel westelijk was gehouden. De kapitein zou de wacht weer overnemen. Toen het ongeval gebeurde, wilde de stuurman de kapitein juist wekken. De Raad zal later uitspraak doen.