Inloggen
MONICA - ID 4368

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1932
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5239539
Nat. Official Number: 1578 Z GRON 1932
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Trunk deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 138
Launch Date: 1932-07-16
Delivery Date: 1932-09-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 266674/79 Type (280x500)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 325.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 126.00 Net tonnage
Deadweight: 419.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 44.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.03 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.99 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1965-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot vrachtschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1932-08-25 MONICA
Manager: N.V. Tank Kustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Tank Kustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PMGD
Additional info: Call sign 1934: PGBC

Date/Name Ship 1948-10-07 MONICA
Manager: N.V. Verenigde Tankkustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Verenigde Tankkustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGBC

Date/Name Ship 1965-03-16 BAB AL BAHRAIN
Manager: Bahrain Navigation Company, Bahrain, Bahrain
Eigenaar: Bahrain Navigation Company, Bahrain, Bahrain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bahrain / Bahrain

Ship Events Data

1932-01-30: Oprichting van de NV Tank Kustvaart te Rotterdam door de Engelse opdrachtgevers Thomas J. Metcalf Sr. en Jr. uit Londen. Het eerste schip 'MONICA' zal in juni te water worden gelaten bij de scheepswerf Gideon te Groningen en met zijn maiden-trip op 1 september 1932 onder Nederlandse vlag worden gebracht.
1932-07-16: 16-07-1932 gedoopt MONICA door miss Monica Metcalf en te water gelaten. Op 01-09-1932 officiële proefvaart op de Dollart en opgeleverd aan N.V. Tank Kustvaart Mij., Rotterdam, genoemd naar Miss Monica Metcalf.
1932-07-18: NvhN 18-07-1932: Scheepsbouw. Van de scheepswerf „Gideon" van J. Koster Hzn te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten, het motor-tank-kustvaartschip „MONICA", in aanbouw voor de N.V. Tank Kustvaart te Rotterdam. Het schip dat een deadweight heeft van ca. 400 ton wordt voorzien van een 330 P.K. 6 cylinder viertact compresorlooze Deutz Diesel motor Het heeft 6 tanken voor het vervoer der lading, welke verwarmd worden door middel van de aangebrachte verwarmingsspiralen in de tanKen. Het schip is geschikt gemaakt voor het vervoer van alle soorten minerale en plantaardige olie, melasse, harde vetten enz. Het schip is speciaal gebouwd om te laden en lossen op plaatsen met zeer geringen diepgang. De bouw geschiedt onder speciaal toezicht van Lloyd's Register of Shipping klasse 100 A.l.
1932-08-25: Op 25-08-1932, liggende te Groningen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van N.V. Tank Kustvaart te Rotterdam, voorzien van haar brandmerk door het inbeitelen van 1578 Z GRON 1932 op het achterschip aan stuurboordzijde in de lichtkap van de motorkamer.
1932-09-01: NvhN 03-09-1932: Proefvaart van de „MONICA”. Men schrijft ons: Donderdag 1 September vond op de Eems bij Delfzijl de uitstekend geslaagde proefvaart plaats het door de Scheepswerf „Gideon" van J. Koster Hzn. te Groningen voor rekening van de N.V. Tank Kustvaart te Rotterdam gebouwde motor-zee-tankschip „Monica". Het schip heeft een laadvermogen van 400 ton en is geschikt voor het vervoer van benzine en minerale oliën, eetbare oliën en vetten en meiasse. De lading wordt geborgen in 8 tanks, welke gevuld en geledigd kunnen worden met behulp van een stoompomp en/of benzinepomp. De pompen zijn geplaatst in een pompkamer op het achterschip, terwijl de stoom voor de stoompomp wordt gegenereerd in een Cochran-ketel met een verwarmend oppervlak van 60 M 2. De tanks zijn voorzien van verwarmingsspiralen voor het verwarmen van de lading, waartoe stoom wordt gebezigd uit vorengenoemde Cochran-ketel In de machinekamer is behalve de hoofdmotor nog opgesteld een 14 PK. Deutz Diesel hulpmotor, welke dient voor het drijven van de benzinepomp, een dynamo voor het electrisch licht, een hulpcompressor en een reserve ballastpomp. In het voorschip is nog een afzonderlijke pomp-kamer ingebouwd. Een hierin opgestelde 8 PK Deutz Diesel motor drijft het ankerspil zoowei als een ballastpomp tot het vullen en ledigen van de voorste cofferdammen en de voorpiek. De voortstueing geschiedt door middel van een 33U p.k. viertact 6 cylinder compressorlooze Deutz Diesel motor, waarmede een beladen snelheid werd bereikt van 9.65 mijl. Het schip is voorzien van een bronzen Zeise-schroef. De geheele Inrichting van het schip voldoet aan de modernste eischen. De bouw geschiedde onder speciaal toezicht van Lloyd's Register of Shipping en Scheepvaart Inspectie. Na afloop der proefvaart werd het schip zeer ten genoegen van de reederij overgenomen.
1933-03-04: Op 04-03-1933, tijdens een reis van Hamburg naar Vlaardingen, in aanvaring gekomen met het Duitsemotorzeilschip JUL (Kapitän v. R. Pickorny in Wyk a/Föhr, Hamburg, bouwjaar 1920, 79 BRT). Na de aanvaring ten anker gegaan maar doordat het schip water maakte bij Schulau aan de grond gezet, later toch kans gezien naar Cuxhaven te bereiken als noodhaven. De JUL is naar Hamburg gevaren om de opgelopen schade te herstellen.
NvhN 07-03-1933: M.S. MONICA. Rotterdam, 6 Maart. Het Nederlandsche m.s. Monica, op reis van Hamburg naar hier, is te Cuxhaven aangekomen met schade door aanvaring. De schade wordt te Cuxhaven hersteld.
Algemeen Handelsblad 03-06-1933: Aanvaring op de Elbe. Ten slotte deed de Raad uitspraak inzake de aanvaring van het Nederlandsche motortankschip „MONICA" met het Duitsche motorzeilschip „Jul" op de Elbe. De Raad is van oordeel, dat, hoewel beide schepen niet geheel van schuld zijn vrij te pleiten en de meeste schuld ten laste van de „Jul" moet komen, deze aanvaring toch ook aan een ongelukkigen samenloop van omstandigheden is te wijten.
1933-04-00: In 04.1933 met een lading walvistraan bestemd voor Asnières bij Parijs op de Seine in aanvaring gekomen met de voorste lichter van een sleep.
De Telegraaf 08-12-1933: Raad voor de scheepvaart. Amsterdam, 8 Dec. De Raad voor de Scheepvaart heeft uitspraak gedaan in zake de aanvaring van het motortankschip „MONICA" met een sleep op de Seine bij Rouaan is geheel te wijten aan de schuld van de „Monica", die ontijdig de rivier overstak en den sleep wilde dwingen bakboord uit te gaan. waartoe deze geenszins verplicht was.
1940-05-00: Op 27-05-1940 te Engeland, de meeste tijd ingezet als waterboot op de Clyde met als thuishaven en basis Gourook, in beheer bij de Nederlandse Regering.
1946-04-00: 04-1946 terug te Rotterdam, bij N.V. Dok- en Werf Mij. Wilton-Fijenoord, Schiedam de door de oorlog opgelopen schade gerepareerd, 1946 terug in dienst bij N.V. Tank Kustvaart.
1946-11-10: 10-11-1946 tijdens het afmeren te Aldan tegen het steiger gevaren waarbij schade aan het steiger ontstond, het schip kwam pas na ca. 2 uur los van het houten steiger.
1946-11-23: 23-11-1946 tijdens een reis van Husavik naar Thörshöfn brak brand uit in de machinekamer door het overlopen van het verbruiksolietankje van de kachel, door de 1e machinist geblust.
1963-11-15: 15-11-1963 op 100 mijl z.w. van Quessant machineschade opgelopen.
1965-03-16: 16-03-1965 verkocht door bemiddeling van Supervision Shipping & Trading Co., Rotterdam aan Ferdinand Carron, Boom, doorverkocht aan Bahrain Navigation Co., Bahrain, 03-1965 verbouwd van tankschip tot vrachtschip, 325 BRT, 126 NRT, 411 DWT, door een Nederlandse bemanning naar de Perzische Golf gebracht, herdoopt BAB AL BAHRAIN.
1967-11-00: Classed LR until 11/67.
1998-00-00: 1998 Lloyd's twijfelt aan het nog bestaan van het schip en laat de registratie vervallen.

Afbeeldingen


Omschrijving: MONICA
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: MONICA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MONICA
Gemaakt door: Unknown