Inloggen
MOERDIJK - ID 4357


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-04-00 / 1904-07-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Thos. Turnbull & Son, Whitby (England), Great Britain
Werfnummer: 89
Launch Date: 1883-00-00
Delivery Date: 1883-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Eng. additional info: 29 & 62-39
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1701.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1075.00 Net tonnage
 
Length 1: 260.40 Feet (British) Registered
Beam: 37.10 Feet (British) Registered
Depth: 18.50 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-04-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: MOERDIJK
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meer, W.J. van de
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door consul New Castle1899-04-17, uitreiking80-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-00-00 BARON CLYDE
Manager: H. Hogarth & Sons Ltd, Ardrossan, Great Britain
Eigenaar: H. Hogarth & Sons Ltd, Ardrossan, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Ardrossan / Great Britain

Date/Name Ship 1893-00-00 BARON CLYDE
Manager: F. Rahtkens & Co., Rostock, Germany
Eigenaar: F. Rahtkens & Co., Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany

Date/Name Ship 1895-00-00 BARON CLYDE
Manager: Frithjof Ohlsen, Frederiksvorn, Norway
Eigenaar: A/S 'Baron Clyde', Frederiksvorn, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvorn / Norway

Date/Name Ship 1899-04-00 MOERDIJK
Manager: Firma Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1899-09-23: Collision
Amsterdam, 25 september 1899. Volgens hier ontvangen particulier telegram van 23 dezer is het Nederlandse stoomschip MOERDIJK gisteravond bij het vertrek van Huelva met de schroef onklaar geraakt in de ankerketting van het stoomschip ELORRIO en kwam het daardoor in botsing met de stoomschepen WYNNSTAY, SALTWICH en ALFONSO, waardoor eerstgenoemd zwaar beschadigd werd. Er is een onderzoek ingesteld. De ketting van de ELORRIO zit nog in de schroef van de MOERDIJK. Een duiker is bezig deze te verwijderen.
1904-03-07: Collision
Shields, 9 maart 1904. Het stoomschip MOERDIJK was geladen met kolen en kwam in aanvaring met het stoomschip TRANSVAAL. Beide schepen beliepen lichte schade.
1904-07-10: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'MOERDIJK' (1883) van Van Solleveld, v.d. Meer & Van Hattum, op 10.07.1904 onderweg van Huevla naar Rotterdam, zinkt na een aanvaring met het Britse ss. 'Phosphor'. De bemanning kan hierbij worden gered door een Duitse stoomschip.

Op reis van Huelva naar Rotterdam met een lading kopererts kwam de MOERDIJK op 10 juli 1904 te ongeveer 4.00 uur des morgens tijdens dikke mist op ongeveer 10 mijl van Quessant in aanvaring met het Britse Stoomschip Phosphor. Er ontstond een gat van 3 bij 4 meter aan de stuurboordboeg van de MOERDIJK. Het voorpiekschot was ontzet en het water drong het voorruim binnen. Toen bleek, dat de MOERDIJK niet meer te behouden was, ging de gehele bemanning te 11.30 uur des morgens van 10 juli 1904 over op het Duitse stoomschip Desterro. De MOERDIJK zonk om 14.30 uur op 10 juli 1904 en barstte daarbij uiteen, daar op het zelfde ogenblik de stoomketels ontploften. De MOERDIJK ging verloren, doch alle 19 leden der bemanning kwamen veilig aan land.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Ponsen was met vlagnummer R14 in de periode 1896 t/m 1897 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1897 voor het lidmaatschap heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1896 van de Maatschappij staat kapitein W.Ponsen met vlagnummer R14 in de ledenlijst als gezagvoerder van het ss. “Werkendam”, 2608 ton netto, varend voor de Holland-Amerikalijn te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt W.Ponsen als gezagvoerder gedurende:

*    1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*    1889 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*    1890 van het schroefstoomschip “`P.Caland”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 ton o.m., varend voor de Ned Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*    1892 van het stalen schroefstoomschip “Didam” gebouwd in 1891 te Feyenoord, 2751 ton n.m., varend voor de Ned.Amer.Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*    1893 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Obdam”, gebouwd in 1880 te Belfast, 3657 n.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Ellewoutsdijk”, ex Tunisië, gebouwd in 1883 te Sunderland, 1656 ton n.m., varend voor Solleveld, v/d Meer & van Hattum te Rotterdam;

*    1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Moerdijk” ex Baron Clyde, gebouwd in 1883 te Whitby, 1719 ton n.m., varend voor Solleveld, v/d Meer & van Hattum te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:

Amsterdam 27 Januari. Het Ned. stoomschip Zaandam, van de Plata Rivier herwaarts, vertrok 25 dezer van Las Palmas.”

De kapitein zou G.Lutz resp. W.Ponsen geweest kunnen zijn. – Parma.

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Ponsen, W.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten