Inloggen
MOBY-DICK - ID 4346

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1943
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Nat. Official Number: 2174 Z GRON 1946
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standaard scheepstype: LCT(3) (Landing Craft, Tank)
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Redpath, Brown & Co. Ltd, Meadowside (Glasgow), Great Britain
Launch Date: 1942-00-00
Delivery Date: 1942-05-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Davey Paxman & Co. Ltd, Colchester, Great Britain
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 24
Power: 748
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x 12-cil. Paxman dieselmotoren (180x195)
Speed in knots: 9
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 786.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 575.00 Net tonnage
Deadweight: 1229.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 50000 Cubic Feet
 
Length 1: 62.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.35 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.60 Meters Depth, moulded
Draught: 3.99 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1948-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Van oktober 1947 tot juni 1948 verbouwd bij Scheepswerf De Groot & van Vliet (bouwnummer 265) tot gladdekschip met 2 laadbomen (8 ton elk) en 2 winches. Op 2 juni 1948 opgeleverd.

Datum 1954-01-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd met 2 x 4tew 8 cil Deutz Type RA8M428 nrs. 1496259/66 en 1496267/74 (220x280) elk 310 Pk.

Datum 1967-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: In Georgetown verbouwd tot RO/RO-schip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1943-05-21 LCT (3) 453
Manager: Royal Navy, London, Great Britain
Eigenaar: Royal Navy, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Date/Name Ship 1948-04-26 MOBY-DICK
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Zeetransport Onderneming, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Westers & Jan Cremer
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGAH

Date/Name Ship 1948-06-02 MOBY-DICK
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Zeetransport Onderneming, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Westers & Jan Cremer
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGAH

Date/Name Ship 1957-07-13 WEST GULF
Manager: Caribbean Line S.A., New Orleans (La.), U.S.A.
Eigenaar: Caribbean Line S.A., New Orleans (La.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: 5LPD

Date/Name Ship 1959-10-00 MAYAN CHIEF
Manager: Compañia de Vapores Traffic Maritime S.A., Unknown, Guatemala
Eigenaar: Compañia de Vapores Traffic Maritime S.A., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: 5LPD

Date/Name Ship 1961-08-00 KIRK CHIEF
Manager: N.G. Kirkconnell, Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar: N.G. Kirkconnell, Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands

Date/Name Ship 1964-00-00 KIRK CHIEF
Manager: A.C. Bodden, Kingston (Jamaica), Jamaica
Eigenaar: A.C. Bodden, Kingston (Jamaica), Jamaica
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingston (Jamaica) / Jamaica

Date/Name Ship 1965-00-00 KIRK CHIEF
Manager: Kirk Chief Shipping Co. Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar: Kirk Chief Shipping Co. Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands

Date/Name Ship 1967-00-00 KIRK CHIEF
Manager: R.B. Kirkconnell & Bros., Kingston (Jamaica), Jamaica
Eigenaar: R.B. Kirkconnell & Bros., Kingston (Jamaica), Jamaica
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingston (Jamaica) / Jamaica

Ship Events Data

1946-06-00: Door de Royal Navy verkocht aan Humpleby & Co., Londen, die haar in october 1946 doorverkocht aan de Nederl. Zeetransport Ond. Vervolgens van Hull naar Harlingen gesleept en daarna naar Slikkerveer.
1946-11-07: Op 07-11-1946 als MOBY-DICK, zijnde een stalen motorschip, nog niet gemeten, liggende te Slikkerveer, door W.R. Boerrigter, asp. scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2174 Z GRON 1946 op het achterschip aan S.B. zijde in zijkant achterste dekhuis, 5.50 m. uit hekplaat, 2.40 m. uit lengteas en 1.50 m. boven dek.
1957-08-06: NvhN 06-08-1957: Kapitein MOBY-DICK kreeg berisping. De Raad voor de Scheepvaart heeft in een schriftelijke uitspraak de 54-jarige kapitein H.D.S. uit Vlaardingen, gezagvoerder van het 786 metende m.s. MOBY-DICK, dat op de reis van Goole naar Malmö op 9 november 1955 bij het aanlopen van de Sont tijdens slecht zicht op de Zweedse kust is gestrand, gestraft met het uitspreken van een berisping. Naar het oordeel van de Raad is de stranding, behalve aan het minder goede zicht, te wijten aan de minder zorgvuldige navigatie van de kapitein. Het schip was destijds eigendom van de Noord-Nederlandse Zeetransportonderneming, terwijl Carebeka de vertrouwensmakelaar was. Thans schijnt de MOBY-DICK verkocht te zijn naar Amerika.
1959-11-18: Met machineschade opgelegd te New Orleans. In juni 1961 voor de sloop verkocht aan Southern Scrap Material Co., New Orleans maar in hetzelfde jaar voor de vaart doorverkocht.
1972-08-23: Final Fate:
Bij Puerto Cortes gezonken na een ontploffing in de machinekamer.

Afbeeldingen


Omschrijving: Moby-Dick 1942.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MOBY-DICK (ex LCT (3) 453)
Gemaakt door: Hill, C.A.
Algemene informatie

 

NvhN 060857
Kapitein MOBY DICK kreeg berisping
De Raad voor de Scheepvaart heeft in een schriftelijke uitspraak de 54-jarige kapitein H. D. S. uit Vlaardingen, gezagvoerder van het 786 metende m.s. MOBY DICK, dat op de reis van Goole naar Malmö op 9 november 1955 bij het aanlopen van de Sont tijdens slecht zicht op de Zweedse kust is gestrand, gestraft met het uitspreken van een berisping Naar het oordeel van de Raad is de stranding, behalve aan het minder goede zicht, te wijten aan de minder zorgvuldige navigatie van de kapitein. Het schip was destijds eigendom van de Noord-Nederlandse Zeetransportonderneming, terwijl Carebeka de vertrouwensmakelaar was. Thans schijnt de MOBY DICK verkocht te zijn naar Amerika.