Inloggen
MINERVA - ID 4314


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: William Hamilton & Co. Ltd., Port Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 209
Launch Date: 1909-11-11
Delivery Date: 1909-12-08
Technical Data

Engine Manufacturer: David Rowan & Co., Port Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21, 35 & 57-39
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2821.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1794.00 Net tonnage
Deadweight: 4030.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 215000 Cubic Feet
Bale: 204000 Cubic Feet
 
Length 1: 327.60 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 44.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 18.50 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-12-00 MINERVA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMND

Date/Name Ship 1931-00-00 AN-SHING
Manager: An Tung Steamship Company Ltd, Shanghai, China
Eigenaar: An Tung Steamship Company Ltd, Shanghai, China
Shareholder:
Homeport / Flag: Shanghai / China

Date/Name Ship 1942-00-00 ANKO MARU
Manager: Gouvernement van Japan, Japan
Eigenaar: Gouvernement van Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Ship Events Data

1909-12-09: NRC 10.12.1909: Amsterdam, 9 december. Het aan de werf van de firma Wm Hamilton te Port Glasgow voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij alhier nieuw gebouwde stoomschip MINERVA werd gisteren na een welgeslaagde proeftocht opgeleverd en vertrok heden van Glasgow naar Amsterdam.
1927-07-14: Op 14.07.1927 liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 539 Z AMST 1927
1945-05-14: Final Fate:
De ANKO MARU is op 14 mei 1945 op een mijn gelopen, gezonken en verloren gegaan in de Japanse Binnenzee (Harima Nada), in positie 34˚30’NB en 134˚47’OL. (Een enkele bron – mono 116- zegt: bij Shimonoseki)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Matthijs werd geboren op 07 april 1860 te Deventer als z.v. Matthijs Romunde en Johanna Kruisweg.

Matthijs (27) (stuurman) trouwde op 07 apr. 1887 te Deventer met Geertrui Bruijnsteen (23) geb. te Deventer – d.v. Eduard Frederik Bruijnsteen (koffiehuishouder) en Geertrui Antvelink.

Geertrui Bruijnsteen overleed op 02 aug. 1942 (78).

Matthijs overleed op 27 nov. 1925 te Amsterdam (65).

Kinderen

4 Dochters: Geertrui Johanna, Martina, Johanna en Frederika.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Romunde werd met vlagnummer 935 per 04 juni 1901 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 06 juni 1901 wordt als effectief lid voorgedragen en benoemd H.Romunde, gezagvoerder van de KNSM, wonend op de Alexanderkade 11 te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.H.Hinlopen.023. Hij krijgt vlagnummer 936, maar dat moet volgens het Inschrijfregister 935 zijn.

 

M.Romunde was van 1918-1925 bestuurslid van het college Zeemanshoop019

  

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode              type                    naam van het schip                      boekhouder/reder

     935             1901                stoomsch.         Minerva                                         Kon.Ned.Stoomboot Maatsch.

                            1902                stoomsch.         Stella                                               idem

 

Bouma025 vermeldt M.Romunde als gezagvoerder gedurende:

*   1896 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1897 tot nà 1900 van het stalen schroefstoomschip “Pomona”, gebouwd in 1896 van de Rotterdam, 807 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 De schepen van de kapitein

K.N.S.M.

*    18.. – 1896 van het ss URANIA – geb. in 1857 

*    1897 – 190? Van het ss POMONA – geb. in 1896  

*    1901 – 1902 van het ss MINERVA – geb. in 1880

*    1902 – 1902 van het ss OBERON – geb. in 1890

*    1902 – 1906 van het ss STELLA – geb. in 1871 

*    1906 – 1907  van het s.s. CASTOR – geb. in 1895

*   1907 – 1908  van het s.s. NEPTUNUS – geb. in 1906

*   1908 – 1911  van het s.s. CERES – geb. 1908 bij Rijkee & Co., Rotterdam.

*   1911 – 19.. van het s.s. MINERVA – geb. in 1909

*   19.. – 1917 van het ss HECTOR – geb. in 1899

 

Overige bijzonderheden

Zie verslag R.v.d.S. 1917 – Nr. 33 – Ketelschade van ss HECTOR op 17.03.1917

M. Romunde werd in april 1860 ingeschreven Bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam, waar hij zijn zeevaartkundige opleiding ontving. 

M. Romunde verhuisde in april 1887 vanuit Deventer met vrouw naar Amsterdam.

Na zijn pensionering werd hij benoemd tot plaatsvervangende lid in de commissie, belast met het afnemen van de examens ter verkrijging van een diploma als stuurman aan boord van koopvaardijschepen en voor de sleepvaart.

 

 

 

Datum vanaf: 1911
Kapitein: ROMUNDE, MATTHIJS

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 171109
Rotterdam, 16 november. Het Nederlandse stoomschip MINERVA, op 11 november jl. te Port Glasgow te water gelaten, heeft de volgende afmetingen: lengte 338 voet, breedte 44 voet 3 duim, holte 21 voet tot het opperdek. Het schip is gebouwd volgens het Isherwood-systeem met opgebouwd achterschip en is bestemd voor de Baltische en Middellandse Zee- diensten van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij. Het is geclassificeerd volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas. De voortstuwing geschiedt door een triple-expansiemachine, cilinders met een diameter van 21½”, 33” en 57” bij een slaglengte van 39”. Drie stoomketels, aan één zijde gestookt, zorgen voor de benodigde stoom. Na de tewaterlating wordt het naar Glasgow gesleept voor inbouw van de machines.

NRC 101209
Amsterdam, 9 december. Het aan de werf van de firma Wm Hamilton te Port Glasgow voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij alhier nieuw gebouwde stoomschip MINERVA werd gisteren na een welgeslaagde proeftocht opgeleverd en vertrok heden van Glasgow naar Amsterdam.