Inloggen
MIJER - ID 4303

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Part. shade deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf v/h Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 149
Launch Date: 1914-11-25
Delivery Date: 1915-05-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1320
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Diesel, 22-39 3/8
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1873.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1128.00 Net tonnage
Deadweight: 1774.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 74000 Cubic Feet
 
Length 1: 278.20 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 41.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 16.80 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
24 18 0 949 0 991
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-05-07 MIJER
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TGDR

Date/Name Ship 1942-00-00 HASSHU MARU
Manager: Gouvernement van Japan, Japan
Eigenaar: Gouvernement van Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Ship Events Data

1942-03-02: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'MIJER' (1915) van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM) onder kapitein J.W. Zuyderhoudt wordt te Tandjong Priok door de bemanning tot zinken gebracht, nadat het op 27 januari 1942 te Emmahaven (op weg van Belawan naar Tandjong Priok) door een Japanse luchtaanval zeer zwaar was beschadigd. Op 30 november 1942 wordt het schip, door de Japanners gelicht en weer in de vaart gebracht als 'Hasshu Maru'. Later zal het schip in de Flores Zee door de Amerikaanse onderzeeboot USS 'Tautog' worden getorpedeerd.

Op reis van Belawan Deli via de westkust Sumatra naar Tandjong Priok werd de MIJER op 27 januari 1942 aan de kade te Emmahaven door Japanse luchtaanvallen zwaar beschadigd; zij brandde bovendeks geheel uit, maar bleek nog te kunnen manoeuvreren en kon de reis naar Tandjong Priok voortzetten, waar zij op 30 januari 1942 aankwam. Daar is zij, mede omdat zij niet tijdig kon worden hersteld, op 2 maart 1942 in de Kali Mati tot zinken gebracht ter voorkoming van in beslagname door de Japanners. Het wrak van de MIJER werd op 30 november 1942 door de Japanners gelicht en hersteld.

1943-01-22: Final Fate:
De HASSHU MARU werd op 22 januari 1943 in de Floreszee, bij het eiland Saleier in positie 05˚40’ZB en 120˚35’OL getorpedeerd en tot zinken gebracht door de Amerikaanse onderzeeboot USS Tautog.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Mijer 1915
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

RN 110515
Rotterdam, 10 mei. Vrijdag jl. (opm.: 7 mei) had op de Noordzee de proeftocht plaats van het motorschip MYER (opm.: juiste naam is MIJER), gebouwd ten dienste van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij door de N.V. Werf v/h Rijkée & Co. te Rotterdam en voorzien van een viertakt Werkspoor Dieselmotor van 1.400 ipk. Schip en motor voldeden in alle opzichten en werden na afloop van de proeftocht aan de Maatschappij overgedragen.