Inloggen
MIGHTY SERVANT 2 - ID 4299

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1983
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 8130887
Nat. Official Number: 8703 Z AMST 1983
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, heavy load/lift
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Oshima Shipbuilding Company Ltd, Oshima, Japan
Werfnummer: 10073
Launch Date: 1983-00-00
Delivery Date: 1983-09-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Stork-Werkspoor Diesel B.V., Zwolle, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 16860
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x Werkspoor Type 12TM410 (410X470)
Speed in knots: 14
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 21162.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 6348.00 Net tonnage
Deadweight: 25743.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 170.36 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 155.23 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 40.01 Meters Breadth, moulded
Depth: 11.99 Meters ***Unknown***
Draught: 9.495 Meters ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1983-09-28 MIGHTY SERVANT 2
Manager: Wijsmuller Ship Management B.V., IJmuiden, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Mighty Servant 2 N.V., IJmuiden, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: IJmuiden / Netherlands
Callsign: PFZQ

Date/Name Ship 1993-03-00 MIGHTY SERVANT 2
Manager: N.V. Bureau Wijsmuller, IJmuiden, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Bureau Wijsmuller, IJmuiden, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: IJmuiden / Netherlands

Date/Name Ship 1994-00-00 MIGHTY SERVANT 2
Manager: Dockwise N.V., Willemstad (NA), Netherlands
Eigenaar: Dockwise N.V., Willemstad (NA), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands

Ship Events Data

1983-10-16: Op 16-10-1983 als "MIGHTY SERVANT 2", zijnde een afzinkbaar zwaar transport vaartuig, metende 21162 bruto tonnage volgens zeemeetbrief afgegeven te Rijswijk no. 21200 d.d. 25-08-1983, liggende te Oshima (Japan), door J.P. Baalbergen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rijswijk, van brandmerk 8703 Z AMST 1983 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan BB. zijde in het dek, 1.50 m. uit hekplaat, 19.15 m. uit de lengteas en 0.0 m. uit dek.
1999-11-00: Op 01-11-1999 vertrokken van Singapore naar Cabinda-Angola, OP 02-11-1999 bij Singkep Island in positie 00.48 Z.B en 104.20 O.L. gekapseisd en gezonken. 5 opvarendende kwamen daarbij om het leven. Waarschijnlijk over een niet op de kaart staande rotsformatie gevaren waarbij de bodem scheurde, bergers van Smit, Wijsmuller en Titan gaven een offerte tot berging van schip en het offshorestuk.
2000-05-00: Final Fate:
De berging begon begin 05-2000, eerst de module los gemaakt van het schip, deze was "total loss" verklaard, 07-2000 gelicht door Smit en naar Singapore gebracht voor inspectie, daarna begonnen met de berging van de module. De "MIGHTY SERVANT 2" werd na het lichten naar China verkocht voor de sloop. Werd voor de laatste reis herdoopt in "T 2" en kwam op 14.11.200 te Alang (India) aan om gesloopt te worden.

Op reis van Okpo (Zuid Korea) naar Angola met een 8.790 ton zwaar productie dek van olieplatform van Chevron is de MIGHTY SERVANT 2 in de vroege ochtend van 2 november 1999, kort na vertrek van Singapore, voor de kust van Sumatra bij het eiland Singkep, in positie 00˚48’ZB en 104˚20’OL gekapseisd en gezonken in 35 meter diep water. Zij lag op haar bakboordszijde en stak door haar breedte van 40 meter nog 5 meter boven water uit. Bij de ramp kwamen 2 Nederlandse en 3 Filippijnse leden van de bemanning om het leven. Het schip was mogelijk op een niet op de kaart vermelde rots onder water lek gestoten, wardoor zij in korte tijd vol water liep en kapseisde. In mei 2000 begon met het lichten van het wrak, dat begin juli 2000 weer drijvend was en voor inspectie naar Singapore werd gebracht. Zij was het herstel niet meer waar en werd voor sloop verkocht naar India. Het beschadigde schip werd voor de reis van Singapore naar de slopers tijdelijk herdoopt in T.2 en arriveerde op 14 november 2000 op haar laatste reis aan het slopersstrand te Alang.


Afbeeldingen


Omschrijving: Mighty Servant 2 on Dukegat anchorage, River Eems the 2th April 1989.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)