Inloggen
MIES - ID 4296


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1933
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5251343
Nat. Official Number: 1959 Z DORD 1933
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 493
Launch Date: 1933-01-09
Delivery Date: 1933-02-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 273710/13 Type (280x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 309.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 222.00 Net tonnage
Deadweight: 365.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21808 Cubic Feet
Bale: 20300 Cubic Feet
 
Length 1: 43.69 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.17 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.69 Meters Depth, moulded
Draught: 2.52 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1933-02-03 MIES
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip Mies, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Johann Christiaan Smit van Vrije Nesse
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PMDF
Additional info: 1934 callsign PFZO

Date/Name Ship 1940-02-03 MIES
Manager: Firma J. Vermaas' Reederij Bedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hollandsche Zeereederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFZO

Date/Name Ship 1951-09-05 SURINAME
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof Boerma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHVG

Date/Name Ship 1953-12-01 TRIO I
Manager: V.o.F. A. van Dijk (Tjark van Dijk en Albert van Dijk Jr.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf Firma Worst & Dutmer & Jan Gert van der Kaaij (Schoorl), Meppel, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PIAT

Date/Name Ship 1957-02-01 TONIJN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Johannes en Crelis Jan van der Klei & Albert Middel, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIAY

Date/Name Ship 1958-12-00 MANTHOS
Manager: Math. Marcantonakis & Sons, Piraeus, Greece
Eigenaar: J. Marcantonakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVPA

Date/Name Ship 1961-00-00 NICOLAOS TH
Manager: Dionissios Theodossis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Dionissios Theodossis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVPA

Date/Name Ship 1971-00-00 NICOLAOS TH
Manager: D. Goussetis & Co., Zakynthos, Greece
Eigenaar: D. Goussetis & Co., Zakynthos, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Zakynthos / Greece
Callsign: SVPA

Date/Name Ship 1973-00-00 NICOLAOS TH
Manager: Konos-Hellas Co. Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Konos-Hellas Co. Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVPA

Date/Name Ship 1976-00-00 NICOLAOS TH
Manager: Dionysios Theodossis, Zante, Greece
Eigenaar: Dionysios Theodossis, Zante, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Zante / Greece
Callsign: SV3638

Ship Events Data

1932-12-24: De Banier 24-12-1932: Plaatselijk Nieuws. Alblasserdam. Van een der hellingen van de Industrieele Mij. „De Noord" is met goed gevolg te water gelaten het motorschip „MIES" ca. 350 ton groot, gebouwd voor binnenlandsche rekening. Het schip zal dienst doen als kustvaarder.
1933-02-03: Op 03-02-1933 als MIES, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 874.48 m3, liggende te Alblasserdam, door C.J. Lambrechtse, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de N.V. Motorschip Mies N.V. te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1959 Z DORD 1933 op het achterschip aan stuurboordzijde achter tegen dekhuis.
1936-11-29: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het stoten tegen de oostelijke pier bij het invaren van de haven van Shoreham. De Mies was op reis van Bremen naar Shoreham met een lading asfalt in vaten. Op 29 november te 11.00 uur kwam het schip voor de haven van Shoreham. De kapitein had deze haven reeds talloze malen aangedaan, zodat hij het niet nodig oordeelde een loods te nemen. Het was rustig weer en men voer met langzaam werkende motor naar binnen en te 11.15 uur was het schip binnen de havenhoofden. Toen het schip drie scheepslengten binnen de pieren was, liep het voorschip ten gevolge van de stroom op het achterschip, eensklaps naar stuurboord. Wat men ook ondernam deze beweging was niet te verhelpen. Ondanks dat het anker gepresenteerd werd, liep de Mies met de voorsteven tegen de oostelijke pier en zwaaide vervolgens rond. Met behulp van een aan boord gekomen loods werd teruggevaren naar zee

Oordeel van de Raad is dat dit ongeval geheel te wijten is aan de slordige navigatie van de kapitein en het heeft de Raad zeer teleurgesteld dat zo’n ongeval deze kapitein overkomt die in het bezit is van een diploma eerste stuurman Grote Vaart. Van een straf wordt niet gesproken in het verslag.

Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 2 maart 1937
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen. Op 06-07-1940 vertrokken van Blijth. Op 10-07-1940 daar op volgend werd het convooi waar in de “MIES” voer door vijandelijke vliegtuigen aangevallen, evenwel zonder dat de “MIES” getroffen werd. Op 11-07-1940 werd de aanval op het convooi herhaald door de vliegtuigen. Door de luchtdruk van de geëxplodeerde bommen kwam de machinist C. Lesierse waarschijnlijk te water, na de luchtaanval werd er gezocht maar niet gevonden. De matroos L. v/d Hoeven overleed aan zijn verwondingen. De “MIES” werd zwaar beschadigd en ging op 12-07-1940 ten anker op de rede van Weymouth.
Deed dienst als pompboot te Dungeness. Nam als pompboot deel aan de operatie 'Neptun'. 01-06-1945 weer terug aan de eigenaren.
1959-01-27: Tijdens een reis van Piraeus naar Stylis gestrand bij Porto Rafti. 30 Januari met zware bodemschade vlot gebracht. Gerepareerd.
1963-04-00: Classed LR until 4/63, then HR.
1996-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
2016-05-00: 18-05-2016 informatie van Bill Shell: NICOLAOS TH. (built 1933 as Mies) - her register has never been closed, however, she was still in existence as late as Oct 1986, at which time a change was entered on the registration record.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Mies' 1933
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Mies 1933
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Mies 1933.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: Suriname 1933 ex Mies.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Trio I' 1933 ex 'Suriname' ex 'Mies'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Trio I 1933 ex Suriname ex Mies on 20-06-1956 at Jersey.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Tonijn 1933 ex Trio I ex Suriname ex Mies.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Schmaal, G.J. (Gerrit)

Omschrijving: Tonijn 1933 ex Trio I ex Suriname ex Mies.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Schmaal, G.J. (Gerrit)