Inloggen
MIDSLAND - ID 4292

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Nat. Official Number: 9225 ROTT 1915
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 271
Launch Date: 1915-09-02
Delivery Date: 1915-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 850
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 17 1/2, 29 & 46-36
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1084.84 Gross tonnage
Net Tonnage: 615.50 Net tonnage
Deadweight: 1323.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 66000 Cubic Feet
Bale: 63000 Cubic Feet
 
Length 1: 224.80 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 33.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 14.30 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-10-00 MIDSLAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PMDB

Date/Name Ship 1920-00-00 MIDSLAND
Manager: Société Navale Charbonniére S.A., Antwerp, Belgium
Eigenaar: Société Navale Charbonniére S.A., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1922-00-00 MIDSLAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1941-10-23 MIDSLAND
Manager: Bugsier Reederei & Bergungs A.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine-Admiral Frankreich, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1944-03-06 MIDSLAND
Manager: Heinrich Schmidt G.m.b.H., Flensburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Flensburg / Germany

Ship Events Data

1916-00-00: Op reis van Rotterdam naar Newcastle on Tyne werd de MIDSLAND op 15 november 1916 op de Noordzee aangehouden door de Duitse onderzeeboot UB.29 en opgebracht naar Zeebruggen. Zij werd door een Duits prijzenhof prijsverklaard en daarna als opslagschip voor steenkolen voor de Duitse marine te Zeebruggen gebruikt. Bij de ontruiming en vernietiging van de basis Zeebruggen werd het schip aldaar op 17 oktober 1918 door de Duitsers tot zinken gebracht. Het wrak is daar in het voorjaar van 1919 gelicht, doch pas in november 1919 van Zeebruggen naar Rotterdam gesleept, waar zij bij de NV Wilton’s machinefabriek & scheepswerf werd hersteld en, gedwongen, werd ingebracht in een Belgische dochteronderneming.
1921-11-06: Op 6 november 1921 is de MIDSLAND, op reis van Brugge naar Grimsby, tijdens zware storm gestrand op de Belgische kust tussen Heist en Duinberge. Zij werd pas op 29 maart 1922 vlotgebracht en aan de Nederlandse verzekeraars geabandonneerd, die haar kort daarna aan de S.S.M. terugverkochten, waarna zij werd hersteld.
1927-02-24: Op 24.02.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 1179 Z ROTT 1927
1940-00-00: Final Fate:
De MIDSLAND bleef op 14 mei 1940 te Rotterdam achter, zij werd op 27 augustus 1940 door de Duitsers in beslag genomen, maar op 3 maart 1941 weer aan de rederij teruggegeven voor gebruik onder Nederlandse vlag. Echter, op 27 oktober 1941 werd zij opnieuw te Rotterdam door de kriegsmarine Dienststelle Rotterdam in beslag genomen en op 22 november 1941 bij Bugsier in beheer gegeven als Kanalinselversorger, met basis Cherbourg. De MIDSLAND werd sinds zomer 1944 gebruikt voor ertstransport van Spanje naar Bordeaux. Bij de ontruiming door de Duitsers van de Gironde Monding werd het schip geladen met 1.000 ton springstof en munitie en op eind augustus 1944 bij Talais, een plaatsje bij Le Verdon in de monding van de Gironde, tot zinken gebracht. Na de bevrijding stond het schip bekend als wrak 144. De gevaarlijke lading werd pas in oktober 1945 uit het wrak geborgen en in zee gedumpt. Het wrak werd vervolgens gelicht, zeeklaar gemaakt en naar Rotterdam gesleept, waar de MIDSLAND op 23 mei 1946 arriveerde. Zij bleek echter het herstel niet meer waard en in oktober 1946 abandonneerde de scheepvaart & steenkolen maatschappij het schip aan de staat der Nederlanden, die haar begin 1947 voor sloop verkocht aan de Firma Arie Rijsdijk Boss & Zonen te Hendrik Ido Ambacht. Deze firma was medio februari 1947 bezig met het slopen van het wrak.
Opm.: Duitse bronnen schrijven: op 26 augustus 1944 te Le Verdon buiten dienst gesteld en opgelegd. Op 15 april 1945 door Amerikaanse luchtaanval te Le Verdon gezonken.

Afbeeldingen


Omschrijving: Midsland 1915
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Midsland 1915
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Midsland 1915
Gemaakt door: Unknown