Inloggen
MEROENDOENG - ID 4248


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1922
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Well deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Frerichs & Co. A.G., Einswarden, Germany
Werfnummer: 317
Launch Date: 1922-00-00
Delivery Date: 1922-09-10
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Verschure & Co's Scheepswerf & Machinefabriek, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20 1/8, 31 1/2 & 53 1/4-36 1/16
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2464.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1470.00 Net tonnage
Deadweight: 3825.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 195000 Cubic Feet
Bale: 185000 Cubic Feet
 
Length 1: 296.30 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 42.80 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 19.60 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
20 0 0 0 0 20
Configuration Changes

Datum 00-00-1928
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1928 van een nieuwe voortstuwingsinstallatie voorzien (voorheen: stoomturbine installatie).

Ship History Data

Date/Name Ship 1922-09-10 FRIDERUN
Manager: Hamburg-Bremer Afrika-Linie A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Hamburg-Bremer Afrika-Linie A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1926-01-01 FRIDERUN
Manager: Norddeutscher Lloyd A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Norddeutscher Lloyd A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1940-05-10 MEROENDOENG
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Maatschappij voor Zeevaart III, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Maatschappij voor Zeevaart III, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies

Ship Events Data

1940-05-00: De FRIDERUN, die te Menado geïnterneerd lag, werd op 10 mei 1940 in beslag genomen en tot MEROENDOENG verdoopt.
1942-00-00: Final Fate:
De MEROENDOENG, die met beschadigde machine te Tandjong Priok lag, werd daar op 2 maart 1942 door personeel van de Koninklijke marine tot zinken gebracht als blokschip. Het wrak werd niet door de Japanners gelicht en lag daar in 1946 nog.