Inloggen
MERCATOR - ID 4234

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5204297
Nat. Official Number: 2718 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1214
Launch Date: 1952-02-28
Delivery Date: 1952-05-01
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3518 Type 4VD6A (280x400)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 298.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 186.00 Net tonnage
Deadweight: 390.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18700 Cubic Feet
Bale: 17500 Cubic Feet
 
Length 1: 43.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.76 Meters Depth, moulded
Draught: 2.53 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-05-01 MERCATOR
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFYH

Date/Name Ship 1954-08-18 LAUWERSBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFNL

Date/Name Ship 1968-07-11 BONNY
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Jan Potkamp, IJsselmuiden, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDFA

Date/Name Ship 1972-03-30 BONNO
Manager: STM Compañía Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: STM Compañía Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7272

Date/Name Ship 1980-05-00 CID I
Manager: STM Compañía Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: STM Compañía Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7272

Date/Name Ship 1984-00-00 PAZ
Manager: Paz Compañía Naviera de Honduras S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Paz Compañía Naviera de Honduras S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQSA

Date/Name Ship 199?-00-00 GOLEMI
Manager: Unknown
Eigenaar: Unknown
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1952-04-29: Op 29-04-1952 als "MERCATOR", zijnde een motorschip, metende 843.86 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8735 d.d. 21-04-1952, liggende te Alphen a.d. Rijn, door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 2718 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in zijwand dekhuis op het verhoogd achterdek, 6.00 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas en 1.52 m. uit dek.
1954-08-17: NvhN 17-08-1954: Andere namen voor ABEL TASMAN en MERCATOR. De rederij E. Wagenborg te Delfzijl heeft de beide motorschepen ABEL TASMAN en MERCATOR laten herdopen in resp. de nieuwe namen FIVELBORG en LAUWERSBORG, waarmede deze beide schepen dan ook ziin opgenomen in de serie "borg" schepen, welke het eigendom zijn van deze rederij. De Abel Tasman werd in 1950 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Niestern & Co. te Delfzijl en is uitgerust met een 195 P.K. motor, terwijl de Mercator in 1952 werd gebouwd bij de scheepswerf „Vooruitgang" D. & Joh. Boot te Alphen a. d Rijn, eveneens voorzien van een 195 P.K. motor. Beide schepen hebben een d.w. van ca. 350 ton.
1954-08-18: Herdoopt bij Scheepswerf Welgelegen, Harlingen en vertrok met de nieuwe naam op 24 aug. 1954 naar Delfzijl.
1958-08-30: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het m.s. Lauwersborg op de kust van Gotland bezuidoosten St. Karlsö, tijdens reis van Antwerpen naar Umea. Het schip was beladen met 325 ton potas, waarvan 300 ton los gestort en 25 ton in zakken. Op 13 augustus 1958 om 08.05 uur passeerde kapitein Kijlstra op zijn wacht Olands Sodra Grund aan s.b.-zij op 1 1/2 mijl afstand. Het was helder weer; op de kim was het een beetje heiig. Te 12.00 uur gaf de kapitein de wacht over aan stuurman J. Schipper; deze zou de wacht hebben tot 18.00 uur. De stuurman heeft nagelaten radio peilingen te nemen en ook het echolood werd niet bijgezet. Tegen 18.00 uur werd het wat mistiger, de stuurman minderde vaart en gaf mistseinen. Hij had ook geen gis in de kaart gezet. Even daarna liep het schip vast. Pas de volgende dag gelukte het de Lauwersborg vlot de brengen, nadat met behulp van een ploeg havenarbeiders uit Visby ca. 25 ton gestorte potas was geworpen. Oordeel van de Raad is dat het aan de grond lopen van de Lauwersborg geweten moet worden aan de onvoldoend nauwkeurige navigatie door de stuurman en het nalaten van controle daarop gedurende het traject na Olands Sodra Grund. Hiervoor is stuurman Schipper in de eerste plaats aansprakelijk maar ook kapitein Kijlstra gaat naar het oordeel van de Raad niet geheel vrijuit. Hoewel de Raad dus van oordeel is dat beiden een zekere mate van schuld hebben aan de stranding, acht de Raad deze schuld niet zo ernstig dat tegen hen een strafmaatregel zou zijn geboden. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 23 december 1958
1966-01-20: 20-01-1966 Nieuwsblad van het Noorden: LAUWERSBORG uit het ijs bevrijd. De Delfzijlster kustvaarder LAUWERSBORG is vannacht, nadat het in de Oostzee ter hoogte van de Zweedse havenplaats Bergkvara in kruiend ijs was komen vast te zitten, door de Zweedse sleper- ijsbreker Triton uit zijn benarde positie bevrijd. De kustvaarder (300 brt) is thans met een iets beschadigde schroef op weg naar Leeuwarden. Toen de LAUWERSBORG in het ijs vastraakte had kapitein M. Kreuzen direct een gesprek aangevraagd om hulp te vragen. De situatie was niet zo ernstig om een noodsein uit te zenden. De kapitein kreeg echter geen verbinding, waardoor hij zich toch genoodzaakt zag een noodbericht te lanceren. De LAUWERSBORG hoort thuis bij Wagenborg N.V. te Delfzijl. Er zijn zeven man aan boord. De lading bestaat uit gerst.
1992-11-00: Gezien in Albanië, in zeer slechte staat. Lag in 1994 te Durres als 'Golemi' thuishaven Durres, Albanië. In maart 1997 met vluchtelingen overgestoken van Durres naar Italië. In 1999 laat Lloyd's Register de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig was.

Afbeeldingen


Omschrijving: MERCATOR op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MERCATOR proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Owners photographer
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: MERCATOR op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MERCATOR in het Eemskanaal te Delfzijl.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: LAUWERSBORG
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: LAUWERSBORG te Delfzijl (Damsterkade) in 1967.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: LAUWERSBORG inbound Delfzijl in 1968.
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: BONNY
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: BONNY verlaat de sluis van de Stormvloedkering in de Hollandsche IJssel,.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Externe informatie


Datum: 1997-03-01
Instelling:
Toegang: Delpher
Inventarisnr.:
Onderwerp:
Omschrijving: Nameless vessel (Likely Golemi ex Mercator 1952) entering Italian waters in 03.1997.
Document bekijken