Inloggen
MERAUKE - ID 4231


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 143
Contractor: none
Date Laid Down: 1911-04-29
Launch Date: 1911-11-25
Delivery Date: 1912-02-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Flushing, Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28 1/2, 47 & 81-52 Stoommachine Nr. 284 4 schotse kelels elk met 3 vuren (nrs. 603 t/m 606)
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6673.84 Gross tonnage
Net Tonnage: 4293.61 Net tonnage
Deadweight: 10237.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 455000 Feet (British)
Bale: 441000 Feet (British)
 
Length 1: 431.90 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 54.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 34.10 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 6
Ship History Data

Date/Name Ship 1912-02-18 MERAUKE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PLWR

Date/Name Ship 1918-03-21 MERAUKE-2498
Manager: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Eigenaar: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-07-12 MERAUKE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1918-03-00: Op 21 maart 1918 te New York door de Amerikaanse regering in beslag genomen ingevolge het Droit D’Angerie en onder Amerikaanse vlag gebracht. Op 12 juli 1919 te Rotterdam weer aan de eigenaren teruggegeven.
1927-01-21: Op 21.01.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 486 Z ROTT 1926
1932-05-28: Final Fate:
De MERAUKE, sinds 31 december 1930 te Rotterdam opgelegd, werd op 28 mei 1932 voor sloop verkocht aan de NV Metaal Maatschappij van S.A. Vles & Zn., Rotterdam. Het schip werd op 30 mei 1932 aan de slopers overgedragen, die haar door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV Rotterdam, lieten slopen.


Afbeeldingen


Omschrijving: MERAUKE
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: MERAUKE
Gemaakt door: Onbekend

Omschrijving: De MERAUKE-2498
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: MERAUKE op 12-04-1919 te Kopenhagen
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering
Algemene informatie

1911
VC 030511

Vlissingen, 2 mei. Zaterdag (opm.: is 29 april) werd op de werf van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” alhier de kiel gelegd voor het stoomschip MERAUKE, een vrachtboot in aanbouw voor de Rotterdamsche Lloyd.

VCO 271111
Vlissingen, 25 november. Hedenmiddag werd van de werf van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” alhier met goed gevolg te water gelaten het stoomschip MERAUKE, gebouwd voor de stoomvaart maatschappij Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam en bestemd voor de vrachtvaart op Nederlands-Indië. De laatste beletselen werden weggenomen door de jongejuffrouw Van Waveren.
De hoofdafmetingen van het schip zijn: Lengte tussen de hoofdlijnen 430 Eng. voet, holte in de zijde 37 ft., laadvermogen 8.500 ton. Het schip is voorzien van een dieptank, is van het shelterdek type en hoofdzakelijk bestemd voor de vrachtvaart, doch tevens ingericht voor het vervoer van een groot aantal tussendek passagiers.
De officieren hebben hun hutten en verblijven op het shelterdek; boven die hutten bevindt zich het sloependek. Het brugdek strekt zich uit boven de salon, waarop zich ook bevindt de kapiteinskamer en daarboven de kaartenkamer en commandobrug. Het logies van de bemanning bevindt zich voor onder het shelterdek. Aan boord zijn opgesteld 13 stoomlieren, die de lading kunnen verwerken door middel van laadbomen aan de 2 paalmasten en 6 laadbomen, die bevestigd zijn aan speciaal daarvoor aangebrachte stalen kokers, die tevens als luchtkokers dienst doen. Bovendien is er een zware laadboom tot het hijsen van lasten van 30 ton. Het schip is voorzien van een brandblus- en ontsmettingsapparaat, systeem Halley. De verlichting geschiedt elektrisch. De Brown’s stoomstuurmachine wordt van de brug af behandeld door middel van een telemotor. Het schip is gebouwd onder toezicht en volgens de Rules van Bureau Veritas en in de hoogste klasse geclassificeerd.
De voortstuwingsmachine zal zijn van het triple compound systeem met cilinders van 28”, 47” en 81” bij 52” slag en in staat om 3.500 ipk te ontwikkelen. De stoomketels zijn 4 in getal, single ended, 15’ 0” diameter bij 11” 0” lang met een gezamenlijk verwarmingsoppervlak van 10.250 vierkante Engelse voet en voorzien van Howden’s forced draught. De stoomdruk is 200 lbs. De schroef heeft 4 bladen van 8 ton Martin brons vervaardigd. De snelheid van het schip zal 12½ mijl zijn bij een diepgang van 23 voet. In de machinekamer worden verder opgesteld: Een centrifugaal circulatiepomp, met 2 machines, 2 aparte voeding pompen, verdamper, ballastpomp, dekpomp, zoetwaterpomp en in de stookplaats 2 hydraulische as-ejectors van het Schelde-type. 

1929

AH 290129. Volgens Lloyd’s zou de MERAUKE in aanvaring zijn geweest met het Griekse stoomschip ALCYON.H 300129. Een Reuterbericht d.d. gisteren meldt uit Londen, dat ’s middags met hoog water de golven over de MERAUKE sloegen. De bemanning is aan boord van de sleepboot LADY DUNCANNON gegaan en naar Dover gebracht. Klaarblijkelijk bestaat het gevaar, dat het schip door de zware zeeën zal breken.

AH 300129. Een Reuterbericht d.d. gisteren meldt uit Londen, dat ’s middags met hoog water de golven over de MERAUKE sloegen. De bemanning is aan boord van de sleepboot LADY DUNCANNON gegaan en naar Dover gebracht. Klaarblijkelijk bestaat het gevaar, dat het schip door de zware zeeën zal breken.
Het Griekse stoomschip ALCYON, dat tijdens mist bij Sandgate in aanvaring is geweest met het stoomschip MERAUKE van de Rotterdamsche Lloyd, heeft gisterenmiddag bij Vlaardingen ligplaats genomen. Het schip is deerlijk beschadigd. De voorpiek is geheel ingedrukt. Kapt. Simospithis vertelde, dat hij zich om een uur maandagmiddag enige mijlen ten oosten van Dungeness bevond tijdens dikke mist. Plotseling zag hij vooruit een schip en onmiddellijk daarop volgde een geweldige slag. De ALCYON had het tegenkomende schip aan stuurboord achter de bak ter hoogte van ruim 1 geraakt. (opm: bekort)

AH 310129. De MERAUKE zal vermoedelijk vlot komen. Van de Rotterdamsche Lloyd vernemen wij, dat het weer op het ogenblik vrij goed is, zodat men verwacht, dat de MERAUKE in de loop van de dag vlot zal kunnen worden gebracht.

AH 020229. De directie van de Rotterdamsche Lloyd heeft bericht ontvangen, dat de toestand van de MERAUKE gunstiger geworden is. Het weer is beter geworden. Hedenmorgen zal het bergingswerk worden hervat.

AH 040229. Naar wij van de Rotterdamsche Lloyd vernemen, is bij het onderzoek aan het gestrande schip MERAUKE nog een derde gat gevonden, welk gat men inmiddels reeds heeft gedicht. Op het ogenblik is men bezig de ruimen leeg te pompen. De bemanning bevindt zich aan boord. Het weer is gunstig. Men wist ons nog niet mede te delen, wanneer de MERAUKE zou kunnen worden vlot gebracht.

AH 060229. Gisterenavond na 10 uur is de MERAUKE vlot gekomen en naar Dover gesleept. Het schip zal voorlopig te Dover repareren. Verdere beslissingen zijn nog niet genomen.

AH 160229. Het stoomschip MERAUKE van de Rotterdamsche Lloyd, dat zijn lading weder heeft ingenomen, zal hedenmorgen op eigen kracht van Dover naar Rotterdam vertrekken.

AH 180229. Rotterdam, 17 februari. Het stoomschip MERAUKE is heden van Dover de Nieuwe Waterweg binnengekomen.