Inloggen
MENNA - ID 4219

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1979
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7516694
Nat. Official Number: 4972 Z GRON 1979
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Voorwaarts' B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 219
Launch Date: 1979-03-07
Delivery Date: 1979-03-15
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 1100
Eng. additional info: Brons Nr. 15681 Type 12GV-H ( 220x380) 375 rpm
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1599.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1084.00 Net tonnage
Deadweight: 2828.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3480 Cubic Meters
Bale: 3376 Cubic Meters
 
Length 1: 75.11 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 69.14 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.58 Meters Breadth, extreme
Depth: 6.51 Meters Depth, moulded
Draught: 5.368 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1979-03-00 MENNA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij m.s. Menna, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren N.V., Dr. Dirk Reinder Ubbens (KNO-arts Den Helder), Lucy Ballard van der Hoogt en Cornelis Jacob Ketel, Zutphen
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGFA

Date/Name Ship 1988-07-06 MENNA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGFA

Date/Name Ship 1989-10-05 MENNA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V. en Menno Jelke van der Molen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGFA

Date/Name Ship 1995-06-17 ERNA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Sanitas', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Willem Hoogenhout & Andries Gerrit en Rolf Alfred Bos
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDYQ

Date/Name Ship 2002-02-25 WINDENA
Manager: O.P. Svenssons Skeppmakleri AB, Kallandso, Sweden
Eigenaar: Torsö Rederi A/B., Torso, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Källandsö / Sweden
Callsign: SHPX

Date/Name Ship 2011-01-00 MARTHA
Manager: Falco Kohlken, Brake, Germany
Eigenaar: Falco Kohlken, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: J7BR2

Date/Name Ship 2012-07-03 MARTHA
Manager: JMB Bjerrum & Jensen A.p.S., Svendborg, Denmark
Eigenaar: Falco Kohlken, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: J7BR2

Date/Name Ship 2014-10-00 MARTHA
Manager: H.A. Ferch, Hamburg, Germany
Eigenaar: H.A. Ferch, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DOGP

Date/Name Ship 2015-03-00 MARTHA
Manager: Harizi & Co., Durres, Albania
Eigenaar: Harizi & Co., Durres, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Samoa
Callsign: 5WEQ

Date/Name Ship 2016-00-00 MARTHA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Matadi / Congo
Callsign: 9OFG

Date/Name Ship 2016-12-00 MARIN
Manager: Datlu Investments Ltd., Larnaca, Cyprus
Eigenaar: Datlu Investments Ltd., Larnaca, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Matadi / Congo
Callsign: 9OFG

Ship Events Data

1979-00-00: De Rederij m.s. Menna bestond uit: Wijnne & Barends B.V., Delfzijl 76/100 deel, Dr. Dirk Reinder Ubbens en Mevr. Lucy Ballard van der Hoogt, zijn echtgenote, samen 23/100 deel en Cornelis Jacob Ketel, 1/100 deel.
1979-03-09: NvhN 09-03-1979: De Menna te water. Bij scheepswerf Voorwaarts B. V. te Hoogezand is het motorschip MENNA te water gelaten. Het schip heeft een totale lengte van 75 meter, breedte van 12.50 meter, diepgang van 5.50 meter, één ruim van 50.40 x 10.90 x 6.70 meter en één luik van 42 x 9.30 meter. Het schip is gebouwd onder toezicht van Lloyds, klasse +100 AI Ice. De Menna krijgt een Brons 12GV motor van 1500 pk, die het schip een snelheid geeft van ca. 11 knopen per uur. Het draagvermogen is ca. 2800 ton. Het schip is gebouwd voor Wijnne & Barends' Cargadoors & Agentuurkantoren 8.8. te Delfzijl. De tewaterlating vond door het winterweer later plaats dan in de bedoeling lag.
1979-03-13: Op 13-03-1979 als "MENNA", zijnde een motorschip, metende 4530.30 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 18958 d.d. 21-02-1979, liggende te Hoogezand, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4972 Z GRON 1979 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.15 m. uit hekplaat, 2.30 m. uit de lengteas en 1.48 m. uit dek.
1979-03-23: NvhN 23-03-1979: Proefvaart Menna. Op de Eems heeft scheepswerf Voorwaarts Hoogezand na de proefvaart het motorschip Menna overgedragen aan Wijnne & Barends' Cargadoors- & Agentuurkantoren te Delfzijl, die het schip liet bouwen. Met de Menna is de vloot van deze rederij uitgebreid tot zes schepen, die alle speciaal gebouwd zijn voor het vervoer van lading naar en van de Baltic. De afmetingen zijn: lengte 75 meter, breedte 12.50 meter, diepgang beladen 5.50 meter, één ruim van 50.40x10.90x6.70 m. en één luik van 42x9.30 m. Het schip heeft een laadvermogen van 2700 ton. Tijdens de proefvaart werd met de Bronsmotor van 1500 pk een snelheid gemeten van 11,5 mijl. Het schip werd gebouwd onder toezicht van Scheepvaart Inspectie en Lloydsen is geclassificeerd +100 Al Ice IC.
1996-02-00: Op 27.02.1996 onderweg met een lading staal (coils) van IJmuiden naar Kolding en varende in de Langlands Belt, Deense wateren, in dichte mist in aanvaring gekomen met het Duitse marinevaartuig “Westerwald”. Kon de reis naar Kolding vervolgen. De schade (ca. Fl. 200,000,--) werd in 03.1996 op de Oranjewerf in Amsterdam hersteld.
1999-02-00: Op 06.02.1999, komende van Lugnvik en varende in de Botnische Golf, door het schuiven van de deklading gebundelde pakketten hout ca. 40º slagzij gekregen, waarna een deel van de deklading overboord is gegaan. Na Iggesund gevaren en het restant van de deklading gelost. Na inspectie de reis naar Amsterdam vervolgt.
2001-12-00: Op 12.12.2001 in ballast onderweg van Gothenburg naar Kaliningrad aan de grond gelopen bij Gaveskar Rivo. (Bij Gothenburg.) 13.12.2001 met behulp van de sleepboot “Lars” vlot gebracht en naar Gothenburg gesleept voor inspectie. Op 11.01.2002 verkocht en op 25.02.2002 na survey overgedragen.
2004-04-30: Classed LR until 30/4/04, then GL.
2013-04-00: In 04-2013 opgelegd in de Südhafen te Papenburg. 03-2015 nog te Papenburg met de thuishaven Portsmouth nog op het achterschip. 01-04-2015 nog steeds te Papenburg.
2016-12-00: 12-2016 in het jaar zijn een aantal schepen vervlagd naar Congo. Deze vervlaggingen zijn illegaal en tot stand gebracht door een bedrijf, dat vals speelde. I.H.S. kreeg bezoek van mensen, die hun register beheren. Volgens I.H.S. zijn er in 2016 geen schepen in dat register ingeschreven. Daaronder valt ook de MARTHA, IMO 7516694, de ex Nederlandse NORA en behoort ook tot de slachtoffers. Staat nu in Equasis zonder Nationaliteitsaanduiding (sinds 08-2016
2018-12-07: 2018-07-dec. No one wants to unload the rotten rice from the cago hold of the "Marin". The more than 350 tons of rice husk that have been decomposed for more than a year could stay longer iaboard. The Port Authority of Las Palmas has declared void the award procedure that had begun to empty the vessel after finding that no company submitted bids to take over the work of unloading the putrefied merchandise. The president of the Port Authority, Juan José Cardona, on Dec 3 signed the resolution that put an end to the procedure, which began on Oct 8 with the approval of the file and continued with its publication on Nov 8. The deadline for submission of bids ended on Nov 28 without any financial proposals. The Ports of Las Palmas must now start a new procedure to empty the ship, an essential step before proceeding to the ultimate goal of the Port Authority: its public auction to free the docking space at the Reina Sofia Suroeste it occupied at the Port of La Luz since June 2017. The ship had arrived in Gran Canaria in precarious conditions, with hardly any fuel or food for its crew, who had not received any salary for several months. The vessel was inspected a short time later by the regional coordinator of the Animal Health Inspection of the Government of the Canary Islands who found the merchandise had a significant amount of humidity, which was also evidenced by the marked smell of moisture that came out of the cargo hold. The load had been covered with a white layer that was identified as mold as well as plant sprouts. The inspection revealed that the goods could not be used for consumption - the rice husk is mainly used for the production of feed for livestock - due to the absence of specific information on its origin. The "Marin" did not carry any type of documentation that guaranteed the traceability of the raw material that remained stored in its cargo hold beyond the port in which it had been stowed. It was considered as an unsafe merchandise, therefore not meeting the import conditions. ( source: Veseltracker.)
2019-11-09: Ligt op 9 november 2019 nog steeds opgelegd te Las Palmas, Gran Canaria.

Afbeeldingen


Omschrijving: MENNA vlak voor de tewaterlating
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: MENNA tijdens de tewaterlating
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: MENNA na de tewaterlating
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: MENNA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MENNA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MENNA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MENNA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MENNA
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ERNA
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ERNA
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ERNA wachtend op loods in de Westereems op 30-03-1998
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: WINDENA in Delfzijl op 01-12-2006
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: WINDENA op 06-12-2009 aan de Parkkade, Rotterdam.
Gemaakt door: Bolhuis, Riemer J. van
Onderwerp: Kade

Omschrijving: MARTHA op 18-01-2012 te IJmuiden.
Gemaakt door: Coster, M. (Marcel)

Omschrijving: MARTHA opgelegd te Papenburg op 05-03-2015.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: MARTHA vertrekkende uit Delfzijl naar Montrose, Schotland op 18-05-2015
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: MARTHA vertrekkende uit Delfzijl naar Montrose, Schotland op 18-05-2015
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: MARIN op 08-06-2018 te Las Palmas.
Gemaakt door: Visser, F. (Fokko)