Inloggen
MELROSE - ID 4203


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ramage & Ferguson Ltd, Leith, Great Britain
Werfnummer: 206
Launch Date: 1906-00-00
Delivery Date: 1906-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Ramage & Ferguson Ltd., Leith, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Eng. additional info: 20, 33 & 54-36
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1749.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1048.00 Net tonnage
Deadweight: 2600.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 119000 Cubic Feet
Bale: 112000 Cubic Feet
 
Length 1: 260.40 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 40.10 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 17.00 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1906-09-00 MELROSE
Manager: Firma W.S. & J.M. Burger (Willem Simon), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma W.S. & J.M. Burger (Willem Simon), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1907-04-00 MELROSE
Manager: George Gibson & Co., Leith, Great Britain
Eigenaar: George Gibson & Co., Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain

Ship Events Data

1940-03-15: Final Fate:
Op reis met een lading staal en stukgoederen van Antwerpen naar Grangemouth is de MELROSE op 15 maart 1940 op 50 mijl van Oostende, in positie 51˚21’NB en 01˚13’OL op een mijn gelopen, gezonken en verloren gegaan. Van de 23 opvarenden kwamen 18 personen bij de ramp om het leven. De mijn was gelegd door de Duitse mijnenlegger Schiff II.
De MELROSE werd in juli 1939 door de Britse marine gevorderd om dienst te doen als transportschip voor de marine; in november 1939 weer aan de Rederij teruggegeven.