Inloggen
MELCHIOR TREUB - ID 4197


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 255
Launch Date: 1912-12-19
Delivery Date: 1913-03-26
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20 1/2, 34 & 2x39 1/2-36
Speed in knots: 14
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 3442.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1671.00 Net tonnage
Deadweight: 1750.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 89000 Cubic Feet
Bale: 67000 Cubic Feet
 
Length 1: 350.30 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 48.10 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 18.40 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
90 48 0 1089 0 1227
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-03-26 MELCHIOR TREUB
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TGLC

Ship Events Data

1947-09-11: Op 11.09.1947 liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 2131 Z AMST 1947
1948-11-00: Final Fate:
De MELCHIOR TREUB werd op 21 oktober 1948 voor sloop naar Hong Kong verkocht, alwaar men eind november 1948 met het slopen begon.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Johan Hendrik werd geboren op 26.11.1879 te Den Helder als z.v. Henri Diederik Alexander Götz (kapt. der Infanterie) en Regula Britt. 

Johan Hendrik verloofde zich op 01.05.1916 met Henriëtte Platt. (Advertentie Bat. Nieuwsblad 01-05-1916)

Johan Hendrik trouwde op 11.02.1922 te Soerabaja met Elisabeth Maria Lamme – geb. 03.01.1894 te Utrecht – d.v. Nicolaas Lamme en Jacoba Bernardina Felix. 

Elisabeth Maria Lamme overleed op 26.01.1976 te Leidschendam (82).

Johan Hendrik overleed op 18.05.1950 te Voorburg (70). 

 

Kinderen

-    Johan Maarten

 

Opleiding

Johan Hendrik werd op 07.08.1897 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 15.01.1897 geplaatst als dienstdoend 3e stuurman op het barkschip BAARN, kapt. Veltman, naar Java, gage 12 gulden/maand. Op 26.11.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Hierna op 09.02.1898 geplaatst als lichtmatroos a/b van het s.s. CYCLOPS, kapt. Heath, naar Java, gage 20 gulden/maand. Kwam op 16.06.1898 terug van de reis met zeer goed attest.

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeil- en Stoomvaart op 21.09.1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 13.02.1905 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1910 van het s.s. DE EERENS

*   1915 van het s.s. VAN LINSCHOTEN – geb. 1910

*   1915 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   1916 van het s.s. VAN DER HAGEN

*   1916 van het s.s. VAN OVERSTRATEN

*   1917 van het s.s. DUYMAR VAN TWIST

*   1917 van het s.s. HOUTMAN

*   1917 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1917 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1917 van het s.s. VAN NECK

*   1917 van het s.s. VAN HEEMSKERK

*   1918 van het s.s. VAN IMHOFF

*   1918 van het s.s. SIBERG

*   1919 van het s.s. VAN REES

*   1919 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1919 van het m.s. SIBERG

*   Vertrok op 7 febr. 1920 per s.s. TABANAN naar Rotterdam voor verlof.

*   1921 van het s.s. VAN RIEMSDIJK

*   1921 van het s.s. VAN WAERWIJCK

*   1922 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1923 van het s.s. HOUTMAN

*   1924 van het pass.schip MELCHIOR TREUB – geb. 1913  

*   1926 van het s.s. PLANCIUS – geb. 1924

*   1929 – 1930 van het pass.schip OP TEN NOORT – geb. 1927

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

De Sumatra Post 23-05-1924

Medan, 23 mei. De kapitein van de MELCHIOR TREUB.

Elders in dit blad vindt men enige woorden gewijd aan den afgetreden kapitein Claassen van de MELCHIOR TREUB. Wij vernemen dat als zijn opvolger de kapitein van de K.P.M., J.H. Götz bestemd is de leiding van de snelstomer op zich te nemen.

 

De Indische Courant 03-04-1930

Afscheid van kapitein J.H. Götz.  (Verkort weergegeven)

Gisteravond half negen was het feest op de OP TEN NOORT, het mooie K.P.M.-schip, voor de laatste maal naar Tandjong-Perak gebracht door den gezagvoerder J. H. Götz. Op het met vlaggen en groen versierde dek ontvingen de scheidende kapitein en zijn echtgenote, de talrijke bezoekers, hadden zij voor elk een vriendelijk woord. Hoe druk het ook was, toch vond de heer Götz gelegenheid ons nog een en ander te vertellen uit zijn zeemansloopbaan. Hoe hij twee en dertig jaar geleden op een zeilschip had gevaren, en het grootste deel van zijn leven op zee had doorgebracht. Maar nu was het liedje uit, morgen zou de heer B. de Rooy het commando over de Op ten Noort overnemen. Hij sprak de wens uit, dat zijn opvolger, kapitein De Rooy, het mocht gaan als hem. 

 

Deli Courant 25-03-1930

De laatste reis van kapitein Götz. Een der oudste K.P.M.-kapiteins, de heer J. H. Götz van de OP TEN NOORT, maakt met dit schip zijn laatste reis. Van de rond 30 jaren dat kapitein Götz in dienst der K.P.M. is ge weest, heeft hij de drie laatste jaren op Deli gevaren, eerst op de MELCHIOR TREUB, daarna op de „PLANCIUS" en tenslotte op de OP TEN NOORT. Morgenavond om 9 is er op de OP TEN NOORT, welke te Belawan ligt, een instuif voor allen die van kapitein Götz op zijn laatste reis afscheid willen nemen.

 

Datum vanaf: 1924
Kapitein: Götz, Johan Hendrik

Familiegegevens

 

Jan werd geboren op 11.05.1895 te Kolham (Gem. Slochteren) als z.v. Jan Venema en Trijntje van Dijk.

Jan (26) (stuurman) trouwde op 27.05.1921 te Slochteren met Aaltje Haaijer (19) – geb. 30.05.1901 te Kropswolde (Gem. Hoogezand) – d.v. Barend Haaijer (landbouwer) en Jantje Sluiter. 

Jan overleed op 01.01.1981 te ’s-Gravenhage (85). (Overlijdensadvertentie in De Telegraaf 03-01-1981)

 

Kinderen

-    drie

 

Opleiding

's-Gravenhage, - Geslaagd grote stoomvaart, derde stuurman in februari 1915 te ’s-Gravenhage.

's-Gravenhage, - Geslaagd grote stoomvaart, tweede stuurman in mei 1918 te Batavia.

's-Gravenhage, - Geslaagd grote stoomvaart, eerste stuurman in mei/juni 1922 te Batavia.

 

De schepen van de kapitein

 

*   01/1929 – 11/1930  van het s.s. KIDOEL

*   11/1930 – 11/1931 van het s.s. SIPIROK

*   12/1931 – 07/1932 van het s.s. TOSARI

*   07/1932 – 06/1933 van het s.s. GENERAAL VAN SWIETEN

*   06/1933 – 05/1934 van het s.s. VAN RIEBEECK

Met verlof naar Nederland

*   03/1935 – 05/1935 van het s.s. LEMATANG

*   05/1935 – 09/1935 van het s.s. BOTH

*   09/1935 – 12/1935 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   12/1935 – 01/1936 van het s.s. SLOET VAN DE BEELE

*   01/1936 – 02/1936 van het s.s. SPEELMAN

*   02/1936 – 07/1936 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   08/1936 – 01/1937 van het s.s. VAN WAERWIJCK

*   02/1937 – 05/1937 van het s.s. MELCHIOR TREUB

*   12/1937 – 03/1940 van het s.s. MELCHIOR TREUB  

In WOII gevaren op de stoomschepen VAN NECK en BARENTSZ

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

Datum vanaf: 1937
Kapitein: Venema, Jan
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1945
Kapitein: Staal, J.H.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Hermanus werd geboren op 30.03.1897 te Scheveningen / ‘s-Gravenhage als z.v. Herman Johan Agterhof (onderwijzer) en Martina Cornelia Krul.

Hermanus (31) (1e stm.) trouwde op 27.02.1929 te ’s-Gravenhage met Tannetje Adriana Langeweg (31) – geb. 10.10.1897 te Zierikzee – d.v. Leendert Jacobus Langeweg en Adriana Cornelia Verhage.

Hermanus overleed op 11.07.1961 te Utrecht (64) en werd begraven op 15 juni op de Nieuwe Algemene Begraafplaats te Zeist. Woonplaats: Zeist, Graaf Janlaan 8.

 

 

Kinderen

Anneke Adriana Cornelia – geb. 30.03.1931 te Soerabaja.

 

Opleiding

Hermanus werd op 09 sept. 1914 aangenomen bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam (17).

Na een 2-jarige opleiding werd Hermanus geplaatst op 06.11.1916 als stuurmansleerling a/b. van het s.s. KANGEARI, kapt. D. Botje, naar Java. Op 11.04.1918 terug van de reis met zeer goed attest.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 11.09.1918 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart ???

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart in juni 1925 te Batavia.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1937 – 1938 van het s.s. SAWAHLOENTO – geb. in 1921

*   1938 – 1938 van het s.s. PATRAS – geb. in 1927

*   1939 – 19.. van het s.s. VAN HEEMSKERK – geb.in 1909

*   19.. – 19..  ??

*   19.. – 1946 van het s.s. MELCHIOR TREUB – geb.in 1913

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

DE INDISCHE COURANT 20-07-1938

Met verlof naar Nederland per m.s. BALOERAN, H. Agterhof, mevr. Agterhof en kind.

DE INDISCHE COURANT 08-02-1939

Van verlof terug: De gezagvoerder H. Agterhof komt 23 Februari terug per „Indrapoera".

 

Rouwadvertentie:

De Telegraaf 13-07-1961

Datum vanaf: 1946
Kapitein: Agterhof, Hermanus

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De MELCHIOR TREUB na 1945 liggende te Tjilatjap met ernaast de mijnenvegers Hr.Ms. THOLEN, MV 16 en Hr.Ms. IJSSELMONDE, MV 20.
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De MELCHIOR TREUB van de Java-Deli sneldienst
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: De MELCHIOR TREUB
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Melchior Treub 1913
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

RN 301212
Scheepsbouw. Van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord te Rotterdam, is met goed gevolg te water gelaten het stalen dubbelschroef stoomschip MELCHIOR TREUB, in aanbouw voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam. Dit stoomschip, ingericht voor passagiers- en vrachtvervoer, is bestemd voor de sneldienst Batavia-Singapore-Laboean Deli van deze Maatschappij. Het wordt gebouwd volgens de hoogste klasse en onder “bijzonder toezicht" van Bureau Veritas. Lengte, breedte en holte zijn resp. 350, 48 en 21 Eng. voet, terwijl de waterverplaatsing bij een diepgang van 14 Eng. voet zal bedragen 3.775 ton van 1.016 kg. Twee machines van het triple-expansie systeem, elk met 4 cilinders, welke tezamen 3.500 ipk ontwikkelen, zullen het schip in gewone dienst een snelheid van 14¼ mijl moeten geven. 

NRC 260313
Rotterdam, 25 maart. In het avondblad van 19 december 1912 gaven wij na het te water laten van het dubbel schroefstoomschip MELCHIOR TREUB, gebouwd door de etablissementen Fijenoord alhier, voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam een kleine beschrijving. Nu het stoomschip ter bezichtiging is gesteld, kunnen wij van dit speciaal voor de tropen gebouwde stoomschip meerdere gegevens verstrekken. Het stoomschip is in alle delen ruim en fris, met brede promenadedekken, gebouwd onder bijzonder toezicht van Bureau Veritas volgens de spardecktype klasse + 1 ɜ/ɜ l, heeft de volgende afmetingen: lengte tussen de loodlijnen 350 voet, breed 48 voet, hol tot spardek 21 voet, idem tot tentdek 29 voet, idem tot promenadedek 37 voet en idem tot sloependek 45 voet. De diepgang met zomervrijboord is 17 voet 1 ¾ duim en het laadvermogen bij die diepgang is 2.000 ton, op een diepgang van gemiddeld 14 voet zal het schip een snelheid moeten bereiken van 15 ¼ mijl. Het stoomschip met 6 waterdichte schotten heeft volgens het cellulaire systeem voor en achter een dubbele bodem, die ook voor vloeibare brandstof dienst kan doen. In het geheel zijn er 10 tanks. De meest achterste tank is voor berging van vers water voor machinisten gebruik. De bunkers kunnen zowel voor kolen als vloeibare brandstof worden aangewend. Hoewel dit stoomschip speciaal is ingericht voor 1e klas passagiers, waarvan het er 124 kan herbergen, kan het toch onder het spardek voor en achter een aantal tussendeks passagiers vervoeren. De ruimen voor de passagiers worden kunstmatig geventileerd. De hutten voor de eerste klasse passagiers bevinden zich alle boven het tentdek en verscheiden er van hebben haar ingang vanaf het promenadedek, dat met een 16-tal gemakkelijke rustbanken is voorzien en aan het einde van dit dek bevinden zich een bar met waranda. In voornoemd tussendek is er een grote opslagplaats gebouwd gevuld met een enorm aantal reddinggordels. De rooksalon, stemmig gehouden zowel wat meubilair als decoratie betreft, is versierd met een prachtige bronzen balustrade, waarover men een blik in de eerste klasse eetsalon kan slaan en waarin zich een mooie pianola bevindt; uitgaande komt men langs een eerst brede en vervolgens een smalle statietrap in de eerste klasse eetsalon. Die trap afgaande ziet men voor zich het beeld, in brons, van Melchior Treub, links omflankt door de woorden Directeur ’s Lands Plantentuin en rechts Directeur van Landbouw MCMV - MCMIX.
De eetsalon, over de gehele breedte van het stoomschip gebouwd, die evenzoveel zitplaatsen heeft als er passagiers eerste klasse kunnen worden vervoerd, is volgens gegevens van de kunstenaar Lion Cachet gedecoreerd en geïnstalleerd.
Voor de passagiers en bemanning zijn de nodige badkamers aangebracht. Verder zijn er nog aan boord een ziekenkamer, een strafkamer en koelkamers.
De zich aan boord bevindende boten bestaan uit zes reddingboten, voorzien van koperen luchttanks, een kotterboot, een kapiteinsboot en een ijsboot, alle staande op Welins-patent-blokken. Het ankerspil is van het Clark Chapmanns patent. In het stuurhuis op het tentdek bevindt zich een Hasties-patent-stoomstuurinrichting, gecombineerd met handstuurinrichting en een stoomlier voor het verhalen, welke ook als noodstuurinrichting kan dienen.
Voor het lossen en laden zijn op het voorschip twee en op het achterschip twee stoomlieren geplaatst.
De machines van het direct werkende triple expansie systeem, ieder met 4 cilinders, waarvan de middellijn is 20½-34-39½-39½ bij een slag van 36’, ontvangen de stoom uit 4 ketels, werkende onder een druk van 160 lbs.
De middellijn van die ketels is 15’ en de lengte 12’. Het totale verwarmend oppervlak is niet minder dan 9.625 voet. De ketels zijn voorzien van MacNeils patent mangaten en van Howden patent.
Heden en morgen doet dit stoomschip een proeftocht op de gemeten mijl en lange afstand en na gunstige uitslag van die proeftocht vertrekt het stoomschip 4 of 5 april naar Nederlands Indië.

NRC 270313
Rotterdam, 27 maart. Het stoomschip MELCHIOR TREUB heeft naar wij vernemen gisteren met zeer gunstig gevolg proef gestoomd. De machines, die tijdens het proefstomen 4.200 ipk ontwikkelden hebben in alle delen goed voldaan. Op de proeftocht op de gemeten mijl die bij Halsdeur werd gehouden, werd een snelheid bereikt van 15,76 mijl. De contractuele snelheid moest 15¾ zijn.

NRC 260313
Rotterdam, 26 januari. Het nieuwgebouwde stoomschip MELCHIOR TREUB is heden uit de Nieuwe Waterweg naar Amsterdam vertrokken.