RN 301212
Scheepsbouw. Van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord te Rotterdam, is met goed gevolg te water gelaten het stalen dubbelschroef stoomschip MELCHIOR TREUB, in aanbouw voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam. Dit stoomschip, ingericht voor passagiers- en vrachtvervoer, is bestemd voor de sneldienst Batavia-Singapore-Laboean Deli van deze Maatschappij. Het wordt gebouwd volgens de hoogste klasse en onder “bijzonder toezicht" van Bureau Veritas. Lengte, breedte en holte zijn resp. 350, 48 en 21 Eng. voet, terwijl de waterverplaatsing bij een diepgang van 14 Eng. voet zal bedragen 3.775 ton van 1.016 kg. Twee machines van het triple-expansie systeem, elk met 4 cilinders, welke tezamen 3.500 ipk ontwikkelen, zullen het schip in gewone dienst een snelheid van 14¼ mijl moeten geven.
NRC 260313
Rotterdam, 25 maart. In het avondblad van 19 december 1912 gaven wij na het te water laten van het dubbel schroefstoomschip MELCHIOR TREUB, gebouwd door de etablissementen Fijenoord alhier, voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam een kleine beschrijving. Nu het stoomschip ter bezichtiging is gesteld, kunnen wij van dit speciaal voor de tropen gebouwde stoomschip meerdere gegevens verstrekken. Het stoomschip is in alle delen ruim en fris, met brede promenadedekken, gebouwd onder bijzonder toezicht van Bureau Veritas volgens de spardecktype klasse + 1 ɜ/ɜ l, heeft de volgende afmetingen: lengte tussen de loodlijnen 350 voet, breed 48 voet, hol tot spardek 21 voet, idem tot tentdek 29 voet, idem tot promenadedek 37 voet en idem tot sloependek 45 voet. De diepgang met zomervrijboord is 17 voet 1 ¾ duim en het laadvermogen bij die diepgang is 2.000 ton, op een diepgang van gemiddeld 14 voet zal het schip een snelheid moeten bereiken van 15 ¼ mijl. Het stoomschip met 6 waterdichte schotten heeft volgens het cellulaire systeem voor en achter een dubbele bodem, die ook voor vloeibare brandstof dienst kan doen. In het geheel zijn er 10 tanks. De meest achterste tank is voor berging van vers water voor machinisten gebruik. De bunkers kunnen zowel voor kolen als vloeibare brandstof worden aangewend. Hoewel dit stoomschip speciaal is ingericht voor 1e klas passagiers, waarvan het er 124 kan herbergen, kan het toch onder het spardek voor en achter een aantal tussendeks passagiers vervoeren. De ruimen voor de passagiers worden kunstmatig geventileerd. De hutten voor de eerste klasse passagiers bevinden zich alle boven het tentdek en verscheiden er van hebben haar ingang vanaf het promenadedek, dat met een 16-tal gemakkelijke rustbanken is voorzien en aan het einde van dit dek bevinden zich een bar met waranda. In voornoemd tussendek is er een grote opslagplaats gebouwd gevuld met een enorm aantal reddinggordels. De rooksalon, stemmig gehouden zowel wat meubilair als decoratie betreft, is versierd met een prachtige bronzen balustrade, waarover men een blik in de eerste klasse eetsalon kan slaan en waarin zich een mooie pianola bevindt; uitgaande komt men langs een eerst brede en vervolgens een smalle statietrap in de eerste klasse eetsalon. Die trap afgaande ziet men voor zich het beeld, in brons, van Melchior Treub, links omflankt door de woorden Directeur ’s Lands Plantentuin en rechts Directeur van Landbouw MCMV - MCMIX.
De eetsalon, over de gehele breedte van het stoomschip gebouwd, die evenzoveel zitplaatsen heeft als er passagiers eerste klasse kunnen worden vervoerd, is volgens gegevens van de kunstenaar Lion Cachet gedecoreerd en geïnstalleerd.
Voor de passagiers en bemanning zijn de nodige badkamers aangebracht. Verder zijn er nog aan boord een ziekenkamer, een strafkamer en koelkamers.
De zich aan boord bevindende boten bestaan uit zes reddingboten, voorzien van koperen luchttanks, een kotterboot, een kapiteinsboot en een ijsboot, alle staande op Welins-patent-blokken. Het ankerspil is van het Clark Chapmanns patent. In het stuurhuis op het tentdek bevindt zich een Hasties-patent-stoomstuurinrichting, gecombineerd met handstuurinrichting en een stoomlier voor het verhalen, welke ook als noodstuurinrichting kan dienen.
Voor het lossen en laden zijn op het voorschip twee en op het achterschip twee stoomlieren geplaatst.
De machines van het direct werkende triple expansie systeem, ieder met 4 cilinders, waarvan de middellijn is 20½-34-39½-39½ bij een slag van 36’, ontvangen de stoom uit 4 ketels, werkende onder een druk van 160 lbs.
De middellijn van die ketels is 15’ en de lengte 12’. Het totale verwarmend oppervlak is niet minder dan 9.625 voet. De ketels zijn voorzien van MacNeils patent mangaten en van Howden patent.
Heden en morgen doet dit stoomschip een proeftocht op de gemeten mijl en lange afstand en na gunstige uitslag van die proeftocht vertrekt het stoomschip 4 of 5 april naar Nederlands Indië.
NRC 270313
Rotterdam, 27 maart. Het stoomschip MELCHIOR TREUB heeft naar wij vernemen gisteren met zeer gunstig gevolg proef gestoomd. De machines, die tijdens het proefstomen 4.200 ipk ontwikkelden hebben in alle delen goed voldaan. Op de proeftocht op de gemeten mijl die bij Halsdeur werd gehouden, werd een snelheid bereikt van 15,76 mijl. De contractuele snelheid moest 15¾ zijn.
NRC 260313
Rotterdam, 26 januari. Het nieuwgebouwde stoomschip MELCHIOR TREUB is heden uit de Nieuwe Waterweg naar Amsterdam vertrokken.