Inloggen
MEIKE - ID 4193


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5170642
Nat. Official Number: 2514 Z GRON 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 245
Launch Date: 1949-10-22
Delivery Date: 1950-01-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 397
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 1231884 Type RV6M545 (320x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 472.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 237.00 Net tonnage
Deadweight: 570.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 31200 Cubic Feet
Bale: 28400 Cubic Feet
 
Length 1: 49.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.22 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Draught: 3.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-01-05 MEIKE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Pinkster, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: PFXJ

Date/Name Ship 1955-11-20 JATO
Manager: M. Havinga Scheepvaart- & Handelsmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Helpman', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tonnis Smid, Jacob Eltje Wieringa (aannemer, sinds 29.12.1956 J.E. Wieringa's Bouwbedrijf N.V.), Aaldert Nijland (stucadoor), Willem Tiddens (Oude Schip, landbouwer), Harm Bouwman (Eenrum, id.), Wilhelm Joseph Grol (loodgieter), Jan Dijkstra (sinds 29.11
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFCE

Date/Name Ship 1969-02-24 RODRIGO DE BATADIS
Manager: Cia. Avira Almirante Colon S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Cia. Avira Almirante Colon S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO1463

Ship Events Data

1949-10-26: Als MEIKE, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2514 Z GRON 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.44 m. uit hekplaat, 0.60 m. uit lengteas en 1.48 m. boven dek.
1950-01-09: NvhN 09-01-1950: Proefvaart MEIKE. Het nieuwgebouwde motorschip Meike heeft Zaterdag op de Eems de officiële proefvaart gehouden. Dit schip, van het Raised Quarterdektype is 575 ton deadweight werd voor voor rekening van kapitein H. Pinkster te Groningen (opm.: moet zijn Stadskanaal) gebouwd bij de Scheepsbouw Unie, onder klasse Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas. Het schip is 48.81 meter lang, 8.20 meter breed en 2.75 meter hol. De Meike heeft twee masten, drie laadbomen met een hefvermogen van 3 ton, Bodewes lieren, waarbij 12/14 P.K. Ruston dekmotoren. De Hoofdmotor is een 6 cylinder, 4 tact Deutz, afgesteld op 395 P.K., terwijl een 12/14 P.K. Ruston motor in de machinekamer voor aandrijving van de hulpwerktuigen zorgt. Het schip is voorzien van radio-telefonie, richtingzoeker en verdere moderne navigatiemiddelen, en behaalde een snelheid van ruim 10 mijl.
1959-09-26: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen
op 26 september 1959van het motorschip Jato in de Fehmarnsund. Het schip was beladen met 500 ton porceleinaarde en onderweg van Teignmouth naar Lübeck
Oordeel van de Raad is dat de stranding van de Jato toe te schrijven is aan de
slordige navigatie van de kapitein. Hem treft een vrij ernstig verwijt. Schip,
opvarenden en lading hebben nodeloos ernstig gevaar gelopen en de schade aan
het schip is aanzienlijk. Bij de bepaling van de strafmaat neemt de Raad ten
gunste van de betrokkene in aanmerking, dat in het voorjaar 1960 gebleken is,
dat de kapitein niet gezond was, op grond waarvan de Raad wil aannemen, dat
betrokkene ten tijde van de stranding in het najaar 1959 reeds niet geheel fit
was. De Raad straft mitsdien kapitein M.B. door hem de bevoegdheid te
ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van één maand.
Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 7 november 1960
1986-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: MEIKE op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MEIKE
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MEIKE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: JATO
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JATO
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Ploeg, P.K. van der

Omschrijving: JATO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JATO Avonmouth
Collectie: -
Vervaardiger: Cranfield, Malcolm
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: JATO
Collectie: -
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname