Inloggen
MEEUW - ID 4185


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 1482 Z GRON 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 1 derrick
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Wortelboer & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1931-06-02
Delivery Date: 1931-09-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5233 Type T (240x360)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 174.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 110.00 Net tonnage
Deadweight: 210.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11000 Cubic Feet
 
Length 1: 32.56 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.99 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.23 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-09-30 MEEUW
Manager: Evert de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PLTB
Additional info: 1934 callsign PFXE

Ship Events Data

1931-06-02: Algemeen Handelsblad 02-06-1931: Van de werf van de firma Wortelboer en Co te Westerbroek is met goed gevolg te water gelaten een stalen motorzeeboot, groot ca. 200 tonnen over zee gebouwd voor rekening van den heer E. de Boer te Delfzijl. Het schip wordt voorzien van een 100 P.K. Brons-motor. Het is gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Holl. Scheepvaartinspectie.
1931-06-08: Op 08-06-1931 als zijnde een motorschip, groot ongeveer 200 ton, liggende te Westerbroek, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hilbrandus Gerhardus Wortelboer en Johannes Gerhardus Wortelboer, beiden scheepsbouwers te Westerbroek, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1482 Z GRON 1931 op het achterschip op achterkant lichtkap motorkamer, stuurboordzijde.
1931-09-02: Op 02-09-1931 als MEEUW, zijnde een motorschip, groot bruto 493.30 m3, liggende te Appingedam, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1482 Z GRON 1931 op het achterschip achterkant lichtkap motorkamer, stuurboordzijde. (Opm.: Het brandmerk 1482 Z GRON 1931 is aanwezig gebleven.)
1931-09-30: NvhN 30-09-1931: Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats met het nieuwe motorschip „MEEUW", gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie op de werf van de fa. Worteïboer en Co. te Westerbroek voor rekening van kapt. E. de Boer te Delfzijl. Het schip heeft afmetingen van 32 x 6.00 X 2.40 M. en is groot bruto 174 Reg. ton, 492.42 M 3. en netto 115 Reg. ton; 325.45 M 3. In de machinekamer is voor de voortstuwing een 100 p.k. twee tact Bronsmotor opgesteld, waarmee in beladen toestand een snelheid werd behaald van 6 1/2 mijl. Verder bevindt zich in de machinekamer nog een 5—6 p.k. compressorloozen Deutz Diesel hulpmotor voor de aandrijving van een compressor en twee lenspompen. Aan dek is achter de mast een Väner 5—6 p.k. motordeklier opgesteld voor het laden en lossen. Het schip, dat aan de gestelde elschen ruim voldeed, werd na de proefvaart met volle tevredenheid overgenomen. Het is beladen met ijzeraarde met bestemming Londen.
1940-05-00: In de eerste jaren van de oorlog was dit schip onder Kapitein R. Pilon met de vaart op het neutrale Zweden betrokken bij de operatie "Zwaantje", waarbij inlichtingen uit bezet werden ingewonnen voor de geallieerden en doorgegeven in Zweden. In oktober 1943 werd het schip in beslag genomen door de Duitsers, maar vrijgegeven om de vaart op het neutrale Zweden voort te zetten. Op 29 juli 1945 terug gevonden in Kiel.
1946-12-15: Final Fate:
Op weg met een lading strokarton van Delfzijl naar Selby (haar eerste naoorlogse reis) bij Hull gezonken na aanvaring in dichte mist met de Britse trawler 'Esquimaux'. De bemanning werd gered. Het wrak brak tijdens het lichten in twee stukken en werd in juni 1947 opgeruimd.
1946-12-16: NvhN 16-12-1946: Motorschip „MEEUW” gezonken. Opvarenden behouden te Hull binnengebracht. Het Ned. motorschip „Meeuw", metende 174 ton, is Zondagochtend vroeg op de Humber in botsing gekomen met een Engelschen treiler en gezonken. De vijf leden van de bemanning werden door den treiler aan boord genomen en zijn behouden in Huil aan wal gegaan. De „Meeuw", die met een lading stroocarton op weg was naar Selby, had Hull Zaterdag verlaten, nadat een lichte machineschade was hersteld. Toen de aanvaring geschiedde, lag het vaartuig voor anker op de Humber. Naar de kapiteineigenaar, de heer Evert de Boer, verklaarde had de botsing om zes uur in den ochtend plaats. Onmiddellijk na de schok stroomde het water de machinekamer binnen en begon het schip over te hellen De matroos Pieter J. Steenstra, liep snijwonden aan een hand op. Hij en de andere leden van de bemanning verloren het grootste deel van hun bezittingen. De Engelsche treiler was de „Esquimeaux" uit Hull.

Afbeeldingen


Omschrijving: Meeuw 1931
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Photo made by the late Dr. J. Robert Boman on 22nd August, 1946 at Hugnvik (Sweden)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Boman, J. Robert