Inloggen
MEDEA - ID 4173

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 411
Date Laid Down: 1913-03-24
Launch Date: 1913-07-31
Delivery Date: 1913-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20, 31 & 50-36
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1235.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 714.00 Net tonnage
Deadweight: 2140.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 251.50 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 37.10 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 15.40 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
4 0 0 0 0 4
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-09-00 MEDEA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PLSH

Ship Events Data

1915-03-25: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'MEDEA' (1913) van de KNSM op weg van Gandia (Spanje) naar Londen wordt in het Kanaal nabij Beachy Head door de Duitse onderzeeboot 'U 658' aangehouden en na onderzoek met artillerievuur tot zinken gebracht. De opvarenden kunnen worden gered door de Britse jager HMS 'Teviot' en in Dover aan wal worden gezet.

Op reis van Gandia (bij Valencia) naar London met een lading van 16.000 kisten sinaasappelen is de MEDEA op 25 maart 1915 op de Noordzee bij het lichtschip Royal Sovereign, 15 mijl ten zuiden van Beachy Head, bij noord oosten wind en ruwe zee omstreeks 9.30 uur des morgens aangehouden door de Duitse onderzeeboot U.28. Nadat de lading in verband met de bestemming tot contrabande was verklaard, werd de bemanning tien minuten gegeven om het schip te verlaten. De MEDEA werd vervolgens door de U.28 met geschutvuur tot zinken gebracht. De 24 leden der bemanning werden later opgepikt door een Britse torpedobootjager en kwamen allen veilig te Dover aan land.

1916-06-26: NRC 26.06.1916: Het voor de vruchtenvaart gebouwde Nederlandse s.s. MEDEA, toebehorende aan de K.N.S.M. te Amsterdam, werd, terwijl het 25 mei 1915 nabij Beachy Head met ca. 16000 kisten sinaasappelen van Spanje naar Londen onderweg was, door de Duitse onderzeeër U28 gestopt. Na onderzoek der met een boot van de MEDEA aanboord van de onderzeeër gebrachte scheepspapieren, werd aan de bemanning enige minuten tijd gegeven het schip in de boten te verlaten. Daarop werd door enige schoten de MEDEA tot zinken gebracht. Het Prijsgerecht te Hamburg wees in de zitting van 13 augustus 1915 de vordering der K.N.S.M. tot vergoeding der schade toe. Overwogen daarbij werd, dat geacht werd bewezen te zijn, dat de lading door kleine vruchtenfirma’s in Spanje naar fruitmakelaars in Londen in consignatie gezonden was om aldaar in veiling verkocht te worden en van een vijandelijke bestemming der lading niet gesproken kon worden. De lading werd dus niet voor beslag vatbaar geacht en op die grond behoefde ook het schip niet in beslag genomen, resp. tot zinken gebracht te worden. Het Duitse rijk ging reeds dezelfde maand in hoger beroep bij het Oberprisengericht te Berlijn. Voortdurend is de behandeling dezer zaak echter vertraagd, hoewel later aanhangig gemaakte zaken reeds lang berecht waren. Eindelijk is nu het vonnis in hoger beroep (in deze hoogste instantie) gevallen en de eis tot schadevergoeding van eigenaren van het schip en lading afgewezen. Overwogen werd nu, dat het er niets toe deed, welke de bestemming der lading was op het ogenblik der prijsmaking, resp. vernietiging, daar van de lading MEDEA wellicht later sinaasappelen in cantines of lazaretten terecht hadden kunnen komen, en, derhalve ten dienste der vijandelijke troepen hadden kunnen strekken.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Huibrecht werd geboren op 26 aug. 1881 te Amsterdam als z.v. Adrianus Regoort (gezagv. KNSM) en Veronica Hendrika Levering.

Huibrecht Regoort (25) (stuurman ter koopvaardij) trouwde op 19 dec. 1906 te Den Helder met Grietje Troost (24) – geb. 13.01.1882 te Den Helder – d.v. Klaas Troost en Grietje Keizer.

Grietje Troost overleed op 28.03.1951 (69).

Huibrecht overleed op 27.10.1959 te Epe (78) en werd op 31 oktober begraven bij zijn vrouw op de Nieuwe Oosterbegraafplaats te Amsterdam.

 

Kinderen

Veronica Hendrika – 03.05.1908 / 05.11.1946 te A’dam

08.04.1938 getrouwd met Adolf Mogendorff – 09.07.1908 

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Was met vlagnummer 978 effectief lid van het Amsterfdamse zeemanscollege “Zeemanshoop”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode             type                    naam van het schip                      boekhouder/reder

       978          1913-1914          stoomsch.         Medea                                            Kon.Ned.Stoomboot Maatsch.

                          1915-1919          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Overige bijzonderheden

Zie verslag R.v.d.S. 1913 – Nr. 31 – a/d grond lopen van het s.s. TITAN op 03.02.1913.

Zie verslag R.v.d.S. 1930 – Nr. 2 – a/d grond lopen v.h. s.s. BOSKOOP bij Manta (Venezuela) op 19.09.1929.

Zie verslag R.v.d.S. 1939 – Nr. 139 – stoten BODEGRAVEN op eiland Mazorca (Z.Amerika) op 16.01.1939.

 

AH 30.10.1959

 

Datum vanaf: 1913
Kapitein: REGOORT, HUIBRECHT

Afbeeldingen


Omschrijving: De MEDEA van 1913, voltooid liggend bij de bouwwerf: A. Vuyk & Zn., Capelle a/d. IJssel
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MEDEA - Bno. 411 Vuyk
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

AH 310713
Scheepsbouw. Van de scheepsbouwwerf No. 2 van de firma A. Vuyk & Zonen te Capelle a/d. IJssel is met gunstig gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip MEDEA, gebouwd voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij. te Amsterdam.
Dit stoomschip is van het shelterdek-type en voorzien van twee stalen dekken. Het heeft een draagvermogen van ruim 2.000 ton bij een lengte van 250 voet, een breedte van 36.5 voet, en is hol tot aan het bovendek 26 voet. Het werd gebouwd voor de algemene vrachtvaart, volgens voorschriften van Bureau Veritas, naar de hoogste klasse en verder ingericht naar de voorschriften door de Schepenwet vereist. De machines, welke een kracht kunnen ontwikkelen van ongeveer 1.000 ipk, worden vervaardigd aan het Etablissement Fijenoord, evenals de stoomketels, welke ingericht zijn met geforceerde trek en oververhitte stoom volgens Schmidts patent.