1989-04-18: |
NvhN 18-04-1989: Samenwerking vader en schoonzoon 'Familie-rederij' laat AMY te water. Van onze verslaggeefster Janna Kobus. Westerbroek - De kamer stond gistermiddag nog propvol met onaangeroerde blikken koffie en volle dozen met onder meer berenburg, jus d'orange en glaswerk. Vanmorgen na half twaalf gebruikte een gezelschap van ongeveer 150 genodigden de drankjes en glazen ter gelegenheid van de tewaterlating van de kustvaarder AMY op de werf van Ferus Smit in Westerbroek. De AMY werd gebouwd in opdracht van de rederij Vuurborg Scheepvaart B.V. De kustvaarder is het eerste, zichtbare resultaat van de samenwerking tussen Wiebe Heins (34) en zijn schoonvader Egbert L. Vuursteen (61). "Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Je hebt, denk ik, iets meegekregen van je voorouders," verklaart Heins het ontstaan van de rederij. "Scheepvaart is een afwijking, je bent ermee behept en kunt er niet mee ophouden," luidt de versie van zijn schoonvader. Heins - geboren in Leeuwarden, woonachtig in Delfzijl - heeft zich al eens eerder op het ondernemersvlak begeven. Met compagnon M. Brouwer bezat hij een '520 tonnertje' die het duo in april 1986 verkocht. "Brouwer moest wegens gezondheidsredenen afhaken. Alleen begin je niet snel zo'n onderneming. Mijn schoonvader bezit een hoop kennis in het scheepsbouwvak. We zagen allebei mogelijkheden iets te beginnen," zegt Heins. Vuursteen, geboren Delfzijlster, voer een groot deel van zijn leven, waarvan jarenlang als kapitein. Eén van de grote fouten in zijn leven is volgens Vuursteen de te snelle overstap naar de wal. Hij ging werken bij Wagenborg in Delfzijl, waar Vuursteen opklom tot directeur. Driejaar geleden ging hij met de vut. "Ik zal het varen blijven missen." Heins, sinds februari 1988 'stand by', wordt kapitein op de AMY (82 meter lang, 12,5 meter breed met een diepgang van vijf meter). Over een aantal weken kan de eerste reis beginnen. Misschien richting Oostzee of de Noordpool. Want de kustvaarder AMY - de derde naam van Heins' echtgenote C.G.A. Heins-Vuursteen die vandaag de doop verrichtte - is een 18-ijsklasse schip. Met de aangepaste dikte van de scheepswand en grote voortstuwingsvermogen (1765 pk) kan het schip voor langere tijd in ijzige gebieden verkeren. De AMY, met haar 3030 ton laadvermogen, mag wereldwijd varen, maar zal vooral landen rond de Oostzee als doel hebben. De vracht, zo verwachten Heins en Vuursteen, gaat bestaan uit hout, cellulose en papier, maar ook uit buikladingen en containers. Vele miljoenen heeft het duo inmiddels geïnvesteerd in de bouw van een schip met een onbemande machinekamer (vanaf de brug controleerbaar) en twee computers. Bovendien is in het ontwerp rekening gehouden met de toekomst. Mocht er Satcom (communicatie per satelliet voor directe verbindingen met de wal) komen, dan is de basis daarvoor al gelegd. "Vuurborg Scheepvaart duikt in een gat," aldus Vuursteen. Een reder gaat niet over een nacht ijs als hij besluit een schip in de ijsklasse te 'gooien.' Heins en Vuursteen zijn afgegaan op een marktonderzoek, maar ook op eigen ervaring, hoop en verwachting. Vuursteen: "De toekomst voorspellen kan niemand. Het is een kwestie van gevoel. Er zijn maar weinig schepen van dit type. De scheepvaart zit weer in de lift.
|