Inloggen
AMY - ID 417


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1989
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 8810748
Nat. Official Number: 5660 Z G 1989
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 253
Launch Date: 1989-04-18
Delivery Date: 1989-07-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä Finland Oy, Turku, Finland
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1801
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Wärtsilä nr. 4610 Type 8V22MD-D (220x240)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1999.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1203.00 Net tonnage
Deadweight: 3037.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 4519 Cubic Meters
Teu: 128
 
Length 1: 82.04 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 78.44 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.60 Meters Breadth, extreme
Depth: 6.60 Meters Depth, moulded
Draught: 4.95 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1989-07-13 AMY
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Vuurborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Egbert Lourens Vuursteen en Wiebe Heins
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCPH

Date/Name Ship 2000-04-00 AMY
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartbedrijf Amy C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Egbert Lourens Vuursteen en Wiebe Heins
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCPH

Date/Name Ship 2006-01-13 ASPEN
Manager: VW-NYKI Shipping B.V., Rhoon, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Aspen Shipping Ltd., St. John's (Antigua), Antigua
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2WH

Date/Name Ship 2012-10-00 EXE OTTER
Manager: Exe Shipping Ltd., Exeter, Great Britain
Eigenaar: MLS Shipping International Ltd., Exeter, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2WH

Date/Name Ship 2013-10-00 EXE OTTER
Manager: Haifa Marine Shipping Ltd., Haifa, Israel
Eigenaar: Biagi Co. S.A., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8B4923

Date/Name Ship 2019-08-00 EXE OTTER
Manager: Haifa Marine Shipping Ltd., Haifa, Israel
Eigenaar: Elbo Shipping LLC, Haifa, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FMC8

Date/Name Ship 2022-02-00 ELIF S
Manager: Haifa Marine Shipping Ltd., Haifa, Israel
Eigenaar: Octan Shipping LLC, Haifa, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Basseterre / St. Kitts & Nevis
Callsign: V4QD4

Date/Name Ship 2023-01-26 NS ELI
Manager: Vintage Shiptrade Ltd., Tirana, Albania
Eigenaar: Vintage Shiptrade Ltd., Tirana, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3MQ5

Ship Events Data

1989-04-18: NvhN 18-04-1989: Samenwerking vader en schoonzoon 'Familie-rederij' laat AMY te water. Van onze verslaggeefster Janna Kobus. Westerbroek - De kamer stond gistermiddag nog propvol met onaangeroerde blikken koffie en volle dozen met onder meer berenburg, jus d'orange en glaswerk. Vanmorgen na half twaalf gebruikte een gezelschap van ongeveer 150 genodigden de drankjes en glazen ter gelegenheid van de tewaterlating van de kustvaarder AMY op de werf van Ferus Smit in Westerbroek. De AMY werd gebouwd in opdracht van de rederij Vuurborg Scheepvaart B.V. De kustvaarder is het eerste, zichtbare resultaat van de samenwerking tussen Wiebe Heins (34) en zijn schoonvader Egbert L. Vuursteen (61). "Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Je hebt, denk ik, iets meegekregen van je voorouders," verklaart Heins het ontstaan van de rederij. "Scheepvaart is een afwijking, je bent ermee behept en kunt er niet mee ophouden," luidt de versie van zijn schoonvader. Heins - geboren in Leeuwarden, woonachtig in Delfzijl - heeft zich al eens eerder op het ondernemersvlak begeven. Met compagnon M. Brouwer bezat hij een '520 tonnertje' die het duo in april 1986 verkocht. "Brouwer moest wegens gezondheidsredenen afhaken. Alleen begin je niet snel zo'n onderneming. Mijn schoonvader bezit een hoop kennis in het scheepsbouwvak. We zagen allebei mogelijkheden iets te beginnen," zegt Heins. Vuursteen, geboren Delfzijlster, voer een groot deel van zijn leven, waarvan jarenlang als kapitein. Eén van de grote fouten in zijn leven is volgens Vuursteen de te snelle overstap naar de wal. Hij ging werken bij Wagenborg in Delfzijl, waar Vuursteen opklom tot directeur. Driejaar geleden ging hij met de vut. "Ik zal het varen blijven missen." Heins, sinds februari 1988 'stand by', wordt kapitein op de AMY (82 meter lang, 12,5 meter breed met een diepgang van vijf meter). Over een aantal weken kan de eerste reis beginnen. Misschien richting Oostzee of de Noordpool. Want de kustvaarder AMY - de derde naam van Heins' echtgenote C.G.A. Heins-Vuursteen die vandaag de doop verrichtte - is een 18-ijsklasse schip. Met de aangepaste dikte van de scheepswand en grote voortstuwingsvermogen (1765 pk) kan het schip voor langere tijd in ijzige gebieden verkeren. De AMY, met haar 3030 ton laadvermogen, mag wereldwijd varen, maar zal vooral landen rond de Oostzee als doel hebben. De vracht, zo verwachten Heins en Vuursteen, gaat bestaan uit hout, cellulose en papier, maar ook uit buikladingen en containers. Vele miljoenen heeft het duo inmiddels geïnvesteerd in de bouw van een schip met een onbemande machinekamer (vanaf de brug controleerbaar) en twee computers. Bovendien is in het ontwerp rekening gehouden met de toekomst. Mocht er Satcom (communicatie per satelliet voor directe verbindingen met de wal) komen, dan is de basis daarvoor al gelegd. "Vuurborg Scheepvaart duikt in een gat," aldus Vuursteen. Een reder gaat niet over een nacht ijs als hij besluit een schip in de ijsklasse te 'gooien.' Heins en Vuursteen zijn afgegaan op een marktonderzoek, maar ook op eigen ervaring, hoop en verwachting. Vuursteen: "De toekomst voorspellen kan niemand. Het is een kwestie van gevoel. Er zijn maar weinig schepen van dit type. De scheepvaart zit weer in de lift.


Afbeeldingen


Omschrijving: AMY voor de tewaterlating
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Schmaal, G.J. (Gerrit)
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: AMY op proefvaart
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Foto Groot-Obbink
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: AMY bij overdracht bij de werf
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Werf

Omschrijving: AMY op 29.03.1991 Scheepswerf Niestern Sander, Delfzijl bij het herstel van een opgelopen kopschade.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Schmaal, G.J. (Gerrit)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: AMY Cuxhaven 19.7.2005
Collectie: -
Vervaardiger: Spörri, A. (Andreas)

Omschrijving: AMY
Collectie: -
Vervaardiger: Melchers, Capt. Jan

Omschrijving: AMY - passage Kielerkanaal, 24 sept. 2005.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, Niels

Omschrijving: ASPEN on River Eems the 16.07.2006.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ASPEN , leaving Delfzijl the 17.07.2006.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ASPEN Dordtse Kil 18.10.2007
Collectie: -
Vervaardiger: Sanderse, Frans (Pilot Frans)

Omschrijving: ASPEN Maasvlakte 31.8.2009
Collectie: -
Vervaardiger: Rijn, Hannes van

Omschrijving: EXE OTTER Bosporus 22.7.2015
Collectie: -
Vervaardiger: Captain Peter

Omschrijving: EXE OTTER Bosporus 22.7.2015
Collectie: -
Vervaardiger: Captain Peter

Omschrijving: EXE OTTER Larnaca 20.4.2016
Collectie: -
Vervaardiger: Thepaut, Vincent