Inloggen
MATHILDE - ID 4150


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 6319 GRON 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 55
Launch Date: 1904-09-12
Delivery Date: 1904-11-21
Technical Data

Gross Tonnage: 160.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 107.00 Gross tonnage
Deadweight: 188.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.46 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.52 Meters Registered
Beam: 7.08 Meters Registered
Depth: 3.08 Meters Depth, moulded
Draught: 2.57 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1910
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Bij Scheepswerf Pattje 2 Botje/Ensink stoommachines in het schip geplaatst, elk met twee cylinders van 7”en 14” en een slag van 11”, van samen slechts 110 IPK. Elk dreef een schroef aan, en het schip was daarmede dus een dubbelschroever. BRT 185, NRT 117, TDW 204

Ship History Data

Date/Name Ship 1904-11-21 MATHILDE
Manager: Jans Jacob Wegener, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jans Jacob Wegener, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PLQS
Additional info: Fa. Rabien/Stadlander, Emden boekhouder/financier?

Date/Name Ship 1907-02-25 GERRITTINA
Manager: Marcus Alberts, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marcus Alberts, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTCR

Date/Name Ship 1916-05-00 ANITA
Manager: Lars Knutsen, Arendal, Norway
Eigenaar: Lars Knutsen, Arendal, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Arendal / Norway

Date/Name Ship 1916-11-00 ANITA
Manager: Johannes Østensjø, Haugesund, Norway
Eigenaar: Johannes Østensjø, Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway

Date/Name Ship 1918-05-00 ANITA
Manager: Øystein Torgersen M.Fl., Haugesund, Norway
Eigenaar: Øystein Torgersen M.Fl., Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway

Date/Name Ship 1918-12-00 ANITA
Manager: A/S Svelviksand, Kristiania (Oslo), Norway
Eigenaar: A/S Svelviksand, Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway

Date/Name Ship 1919-03-00 SVELVIKSAND I
Manager: A/S Svelviksand, Kristiania (Oslo), Norway
Eigenaar: A/S Svelviksand, Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway
Callsign: MPDS

Ship Events Data

1904-00-00: In 2007 informatie van Ger Mulder: Eerste eigenaar van dit schip als ‘Mathilde’, omschreven als logger schooner van 151,91 ton, was Jans Jacob Wegener uit Groningen en later Wildervank. Het schip had brandmerk 6319 Gron 1904 en werd op 12 okt. 1904 teboekgesteld. Meneer Wegener financierde met een lening van ƒ 11.400, die op 25 febr. 1907 werd doorgehaald.

1904-05-31: Nieuwsblad van het Noorden 31-05-1904: WATERHUIZEN, 30 Mei. Van de werf der firma J. J- Pattje en Zonen is met gunstig gevolg te water gelaten een stalen loggerschoener genaamd, "Elisabeth", groot plm. 230 ton voor rekening van eene reederij te Emden (Oost-Friesland* terwijl tevens nog in aanbouw is een dito schip, groot plm. 270 ton voor dezelve reederij.
1904-09-13: Nieuwsblad van het Noorden 13-09-1904: WATERHUIZEN, 12 Sept Met gunstig gevolg is van de werf der heeren J. J. Pattje en zonen te water gelaten een stalen logger-schoener, groot plm. 280 ton voor Duitsche rekening, terwijl onmiddellijk daarop de kiel zal worden gelegd voor een stalen tjalkschip, groot plm. 180 ton, voor rekening van Kapt. P. de Vries, van Groningen.
1907-02-00: DE 20.02.1907:
Het kotterschip 'Mathilde', groot 430 m³, is voor 32.000 Mark verkocht door J. Wegener aan M. Alberts, wiens driemastschoener 'Gerrittina' vorig jaar in Geestemünde door een lading benzine in brand raakte en verloren ging.
1907-02-25: De vroegere kotter 'Mathilde' kwam op 25 febr. 1907 officieel als ‘Gerrittina’ op naam van Marcus Alberts. Zijn hypotheek bedroeg ƒ 9.000, welke op 14 nov. 1911 werd doorgehaald en vervangen door een bedrag groot ƒ 16.000. Ongetwijfeld om de aankoop van zijn motor te financieren.

1907-03-00: NRC 20.03.1907: Delfzijl, 19 maart.
De alhier zeilklaar liggende tweemast kotter 'Mathilda', laatst gevoerd door kapt. Wegener, is onder de hand voor 30.000 mark verkocht aan schipper Alberts, vroeger eigenaar van de tweemastgaffelschoener 'Gerrittina', welke verbrand is. Kapt. Alberts is van Papenburg met het schip hier aangekomen om de scheepspapieren in orde te brengen en vertrekt daarna naar Christiania.

Scheepvaart 26-03-1917: De te Delfzijl in de haven liggende 2/mast kotter „Mathilde”, zooals vermeld door kapt. Wegener verkocht aan kapitein Alberts is verdoopt in „Gerrittina”.
NRC 26.03.1907: Delfzijl, 24 maart.

De tjalk 'Annegiena' vertrok heden van hier naar Bremerhaven onder kapt. v.d. Glas en de kotter 'Gerrittina' eveneens heden van hier naar Christiania onder kapt. Alberts. (opm: eerste reizen onder nieuwe eigenaren)
1908-04-00: PGC 09.04.1908: Connah’s Quay, 6 april.
De Ned. 2-m kotter 'Gerrittina', kapt. Alberts, van Queensferry naar Randers, en het Engelse s.s. 'Bessie' zijn gisteren te Mostyndeep met elkaar in aanvaring geweest en beide licht beschadigd.
1909-12-00: PCG 10.12.1909: Frederikshavn.
De te Groningen thuisbehorende schoener 'Gerrittina', kapt. M. Alberts, van Queensferry met carboleum naar Randers, is gistermorgen hier binnengelopen. Het had bij Hals ten oosten van Aalborg aan de grond gezeten en het stagzeil ging verloren. 63 Vaten creosote van de deklading sloegen deels over boord en werden deels geworpen.
1910-05-10: NRC 12.05.1910: Connah’s Quay, 10 mei:
Terwijl het te Liverpool thuisbehoorende st. 'Rose' verschenen zondag van hier vertrok geraakte het aan de grond en liep tegen de sleepboot 'Albert' aan die gereed lag om de Nederlandsche kof 'Gerrittina' te slepen. De 'Albert' werd zwaar beschadigd en de 'Gerrtttina' beliep mindere averij. Bij onderzoek bleek, dat de 'Gerrittina' schade aan de beplating boven water had beloopen. Men verwachtte dat voornoemde kof een bewijs van zeewaardigheid zou ontvangen.
1911-03-00: NRC 20.03.1911: Londen, 10 maart:
Volgens een telegram uit Hamburg is de naar Trouville bestemde Nederlandsche motorschoener (opm.: stoomschoener) ‘Gerrittina' met defecte machine aldaar teruggekeerd. Van andere zijde wordt gemeld, dat de schade onststond toen men reeds op de Beneden Elve was en dat ze zeer ernstig is. Aan de werf van H.C. Stulcken Sohn, waar het vaartuig thans ligt, zullen de reparatiën worden verricht.
1920-04-16: Final Fate:
Gestrand WZW van Kentish Knock lichtschip. Ze was met een lading van 236 ton kolen onderweg van Newcastle naar Treport. De bemanning kon tijdig in de sloepen gaan.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1906-06-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MATHILDE
Schipper: Wegener, J.J.
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Mathilde 1904
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk