Inloggen
MATAR-N - ID 4144

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5248566
Nat. Official Number: 7316 Z ROTT 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1192
Launch Date: 1948-11-24
Delivery Date: 1949-01-12
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3396 Type (305x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 252.00 Net tonnage
Deadweight: 520.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27980 Cubic Feet
Bale: 26180 Cubic Feet
 
Length 1: 47.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.70 Meters Depth, moulded
Draught: 3.17 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-01-12 MATAR-N
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFWG

Date/Name Ship 1952-11-04 ASUNCIÓN
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCWE

Date/Name Ship 1955-09-26 NEERLANDIA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. 'Express' (50% Kamp's Scheepvaart- en Handelmij en 50% Freight Express Ltd) en N.V. Eerste Nederlandsche Maatschappij tot Verzekering van Risico in Loterijen (Lotisco) (50%), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGEB

Date/Name Ship 1955-09-27 NEERLANDIA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij Motorschip 'Neerlandia', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Alberd en Hendrik (tot 23.9.1960) Schuur en Derk Baak
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGEB

Date/Name Ship 1969-12-18 NEERLANDIA
Manager: Jan Hoekman & Harmen Jan van der Plaats, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Hoekman & Harmen Jan van der Plaats, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGEB
Additional info: Ieder 50 %

Date/Name Ship 1970-07-07 MAYMOONAH
Manager: Hamad Abdullah Al Sager, Kuwait, Kuwait
Eigenaar: Hamad Abdullah Al Sager, Kuwait, Kuwait
Shareholder:
Homeport / Flag: Kuwait / Kuwait
Callsign: 9KDD

Ship Events Data

1948-12-30: Op 30-12-1948 als MATAR-N, zijnde een stalen motorschip, groot 1133.12 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7552 d.d. 13-12-1948, liggende te Alphen a/d Rijn, door S. de Jong, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7316 Z ROTT 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterste dekhuis, 2.20 m. uit hekplaat, 0.20 m. uit lengteas en 1.40 m. boven het dek.
1952-11-27: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorschip Asuncion op de zuidelijke punt van Hornslandet (Botnische golf) met ernstige bodemschade als gevolg. Het schip was op 24 november om 08.15 uur beladen met kolen van Stettin vertrokken met bestemming Iggesund. Het schip had een echolood die voor vertrek uit Rotterdam was gecontroleerd maar bleek op zee niet te werken. Oordeel van de Raad is dat het schip aan de grond is gelopen omdat de kapitein, die zijn eerste reis als kapitein maakte, bij het aanlopen van het land heeft verzuimd zijn gis ten controleren, hoewel hij daartoe de gelegenheid had. Het is bijna onbegrijpelijk waarom de kapitein naliet Agö te peilen toen dit in zicht kwam. Dit was het enige hem ter beschikking staande middel om de gis te controleren, nu het echolood defect was en de diepte te groot was voor het handlood. Toen acht minuten nadat Agö dwars was, de Asuncion nog niet bij de boei was, had de kapitein moeten stoppen. Hij is nu nog meer dan twintig minuten volle kracht naar het land doorgelopen, terwijl hij had moeten weten dat zijn gis niet klopte met de werkelijkheid. De Raad acht het ook van de stuurman een nalatigheid, dat hij niet uit zichzelf peilingen heeft genomen. Ook keurt de Raad het af, dat de stuurman slechts één man op wacht had. De Raad is van oordeel dat de kapitein gecorrigeerd moet worden voor zijn onzorgvuldige navigatie maar houdt er rekening mee dat hij zijn fout inziet en de indruk geeft geen zorgeloos kapitein te zijn. De Raad straft kapitein Hendrik J. Stiekel, geboren 20 juni 1920, wonende te Haarlem, door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd één maand. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 30 maart 1953

1982-05-06: Final Fate:
Bij Quryat, Oman ten gevolge van lekkage in de machinekamer gezonken in pos. 23.17.3. N. - 58.58.00.O. De bemanning werd gered. De lading bestond uit cement en plywood.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Matar N' (bj 1949)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Matar N 1949
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Asuncion' (ex 'Matar-N')
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Asuncion 1949 (ex Matar-N)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Neerlandia'(ex 'Matar-N')
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Neerlandia' (ex 'Matar-N')
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: Neerlandia 1949 ex Asuncion ex Matar-N in 08-1966.
Gemaakt door: Unknown
Bronnen


Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.