Inloggen
MASCOTTE - ID 4140

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 89 Z APPING 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 145
Launch Date: 1936-08-06
Delivery Date: 1936-10-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 364.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 186.00 Net tonnage
Deadweight: 440.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25000 Cubic Feet
 
Length 2: 41.42 Meters Registered
Beam: 7.47 Meters Registered
Depth: 3.10 Meters Depth, moulded
Draught: 2.85 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-10-07 MASCOTTE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Frans Westers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFWG

Date/Name Ship 1941-02-07 MASCOTTE
Manager: V.o.F. J. Schoenmakers, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. J. Schoenmakers, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFWG

Date/Name Ship 1941-06-25 MASCOTTE
Manager: C.V. Björndal, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Björndal, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFWG

Date/Name Ship 1941-09-23 FRUNDSBERG HS 200
Manager: Leth & Co., Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich - Admiral der KMD, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1942-08-01 FRUNDSBERG FO 16
Manager: Leth & Co., Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich - Admiral der KMD, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1936-10-05: Op 05-10-1936 als MASCOTTE, zijnde een ijzeren motorschip, metende 1031.45 m3, liggende te Delfzijl, ten verzoeke van Frans Westers, scheepskapitein, gedomiculieerd te Groningen, Willem Barendszstraat 12a, door J.L. Kleijn, scheepsmrter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 89 Z APPING 1936 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1936-10-07: Het Vaderland 09.10.1936: Het bij de N.V. Scheepswerf Delfzijl v/h Gebr. Sander te Delfzijl, voor rekening van F. Westers te Groningen, gebouwde m.s. 'MASCOTTE', heeft een goed geslaagde proeftocht gehouden. Het schip meet bruto 364 ton en is voorzien van een Deutz dieselmotor, met een capaciteit van 300 Pk.
1936-10-07: Eemsbode, 09-10-1936: Proeftocht m.s "MASCOTTE". Eergisteren heeft op de Eems proefgevaren het bij de scheepswerf "Delfzijl" v.h. Gebr. Sander, nieuwgebouwde motorschip "MASCOTTE", kapitein Havinga, eigenaar de heer F. Westers te Groningen. De "MASCOTTE" is onder Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie gebouwd en is ruim 400 ton dw. De 300 P.K. Deutz Dieselmotor gaf het schip een snelheid van 10 mijlen. Het schip is modern uitgerust met twee stalen masten de één geheel voorop, de andere tegen de brug. De "MASCOTTE" vertrok gisteren naar Groningen om voor de Oostzee te laden.
1936-10-07: NvhNoorden 08-10-1936. Proefvaart m.s. „MASCOTTE”. Op de Eems te Delfzijl vond gisteren de in alle opzichten uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Mascotte. Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl” v/h. Gebr. Sander te Delfzijl voor rekening van den heer F. Westers te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de Atlantische vaart. Het schip is van het raised-quarterdeck type en het is gebouwd met plaatsteven en met kruiserhek. Het heeft over de volle lengte, behalve onder de motorkamer, een lage dubbele bodem, die voor waterballast dient, uitgezonderd het achterste gedeelte, dat als olietank is ingericht. De gezamenlijke ballast-capaclteit van het schip bedraagt, met inbegrip van de voor- en achterpiektanks 110 ton, zoodat, onder vrijwel alle omstandigheden, het schip als uiterst zeewaardig kan worden beschouwd. De dubbele bodem is met twee langscheepsche zaadhouten geconstrueerd, terwijl de watergang hier tusschen gelegen is. Deze constructie is tot nog toe in de Groninger scheepsbouw niet toegepast en zij heeft het voordeel, dat hierdoor een ongekende sterkte is verkregen. Het schip heeft twee Mannesmann masten met twee Mannesmann laadboomen, de voorste met een vermogen van twee ton; de achterste met een vermogen van drie ton. De motor voor het aandrijven van de voorste laadlier, een Lister motor van 12 P.K., is in een hut onder het bakdek geplaatst, terwijl de lier zelf op het bakdek opgesteld is. De ankerlier kan eveneens door deze motor aangedreven worden. De achterste lier wordt eveneens door een Lister motor van 12 P.K. gedreven. Deze motor is in de motorkamer geplaatst en doet hier tevens als hulpmotor dienst voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. Het geheele laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De verlichting is geheel electrisch. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare vier tact compressorlooze Deutz Diesel motor opgesteld. Deze motor is in zes cylinder uitvoering met een vermogen van 300 P.K. by 300 omwentelingen per minuut. Het schip heeft de volgende afmetingen; lengte over alles 44 M., breedte over alles 7.50 M., holte tot vrrjboord dek 3.05 M„ tot raised-quarterdeck 3.90 M. Het laadvermogen bedraagt 425 ton De netto tonnage is 527.48 M3., 186.20 Reg ton- de bruto tonnage is 1031.45 M 3., 364.10 Reg ton. De ruiminhoud bedraagt 25000 kub. vt. Op de proefvaart behaalde het schip in ballast een snelheid van 10.3 mijl. Het is met een stroomlijn-balans roer uitgerust. Het tamelijk groote schip, dat geen mechanische stuurinrichting heeft, maar uitsluitend een hand-stuurinrichting, bleek uiterst gemakkelijk bestuurbaar, terwijl het verder in alle opzichten uitstekende manoeuvreer-eigenschappen bleek te bezitten. Het schip is keurig afgewerkt, terwijl ook de betimmering niets te wenschen overlaat. Het voldeed op de proefvaart ruim aan alle gestelde eisen en het werd hierna dan ook met volle tevredenheid door den opdrachtgever overgenomen.
1940-05-10: Final Fate:
In Dordrecht opgelegd. Op 21 februari 1941 door de Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam in beslag genomen en bestemd als provianderingsschip te Wilhelmshaven. "Officieel" stond sinds 25 juni de C.V. 'Björndal' als eigenaar te boek maar de Reederei Leth & Co. trad sinds 25 mei 1941 als manager op. De 'Frundsberg HS 200' zou in Hamburg worden verbouwd tot oefenschip voor de torpedoschool. Deze verbouwing begon op 24 september 1943 maar op 25 september is het schip in Hamburg (in de Baakenhafen) ten gevolge van een geallieerde luchtaanval gezonken en verloren gegaan. Op 13 december 1943 gelicht en in 1944 gesloopt bij Walter Ritscher in Hamburg. De teboekstelling werd op 11 augustus 1944 doorgehaald.

Informatie van Theo Dorgeist:
1940,10.Mai: Beim deutschen Angriff auf die Niederlande im Hafen von Dordrecht, dort dann später aufgelegt. 15.Aug. : In Dordrecht durch die Hafenüberwachungsstelle Rotterdam zur Prise erklärt. 7..März 41: Verkauf an VoF. J. Schoenmakers, Amsterdam. 25.Juni 41: Weiter an CV Björndal (Spliethoff's Bevrachtings Kantoor, mgrs), Amsterdam. 21.Feb. : Erfaßt durch die KMD Rotterdam für die Marineintendantur Wilhelmshaven als Proviantnachschubschiff. Für die Bereederung des Schiffes wird die Vereinigte Flensburg - Eckersunder und Sonderburger Dampfschiffahrtsgesellschaft, Flensburg eingesetzt oder vorgesehen. 25.Mai: Bereederungsbeginn durch die Reederei Leth & Co., Hamburg. 23.Sept. : Umbenennung des Schiffes in FRUNDSBERG. 29.Sept. : Für das Deutsche Reich - Admiral der KMD Hamburg im SSR Hamburg ( No. 8398 ) als FRUNDSBERG eingetragen. 1943,7. Sept.: Das Marineoberkommando Nordsee gibt FRUNDSBERG als Folge der Überprüfung von Handelsschiffen im Marineeinsatz frei zur Abgabe an den Reichskommissar für die Seeschiffahrt zum Einsatz als Handelsschiff. 13.Sept. : Die KMD Hamburg übernimmt das Schiff im Auftrag des OKM zum Umbau als U - Schießstandschiff für die Torpedoschule. 24.Sept. : Umbaubeginn in Hamburg. 25.Sept. : Bei den großen Luftangriffen in Hamburg - Baakenhafen versenkt. 13.Dez. : Im Auftrag der KMD Hamburg gehoben. Das Wrack wird von der Bauaufsicht Hamburg u.a. Dienststellen untersucht, als reparaturunwürdig bezeichnet und der Werft Ritscher (Frage: handelt es sich um die Abbruchwerft Walter Ritscher?)zur Abwrackung übergeben. 1944: Bei Ritscher im Laufe des Jahres abgewrackt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Mascotte 1936
Gemaakt door: Unknown