Inloggen
MASCOTTE - ID 4139

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 211 Z GRON 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw- & Reparatiewerf J. Vos & Zoon, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 59
Launch Date: 1927-01-18
Delivery Date: 1927-03-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 136329 Type (280x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 184.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 114.00 Net tonnage
Deadweight: 231.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11654 Cubic Feet
Bale: 10800 Cubic Feet
 
Length 1: 36.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.23 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.33 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.42 Meters Depth, moulded
Draught: 2.25 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1958
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 2cil 120 Pk Brons Nr. 14217 Type 2GB (220x380)

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-03-28 MASCOTTE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Frans Westers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PLQC
Additional info: 1934 callsign PFWF

Date/Name Ship 1936-10-06 ANIMO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Douwe Vellinga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCQX

Date/Name Ship 1941-12-05 HENRIETTE
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Roelf Eerkens, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEQW

Date/Name Ship 1943-03-26 HENRIETTE
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Eerke Eerkens, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEQW

Date/Name Ship 1943-04-17 HENRIETTE
Manager: Transport Flotte, Kiel, Germany
Eigenaar: Transport Flotte, Kiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Kiel / Germany

Date/Name Ship 1946-01-00 HENRIETTE
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Eerke Eerkens, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEQW

Date/Name Ship 1954-12-08 HENRIETTE
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: P. de Haas, Zwijndrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwijndrecht / Netherlands
Callsign: PEQW
Additional info: NIET VOLGENS KADASTER

Date/Name Ship 1956-09-15 COLUMBUS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Noord Nederlandsche Handelsonderneming 'Nautic', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Johannes Rikstinus Salomons en Frederik & Teunis Eefting
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDMJ

Date/Name Ship 1957-04-10 COLUMBUS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Rikstinus Salomons & Frederik Eefting (Groningen), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDMJ
Additional info: Hfl. 150.000,--

Date/Name Ship 1959-00-00 COLUMBUS
Manager: Henneman-Holland N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Rikstinus Salomons & Frederik Eefting (Groningen), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDMJ

Ship Events Data

1927-01-21: Algemeen Handelsblad 21-01-1927: Scheepsbouw. Van de werf van J. Vos & Zoon, aan het Winschoterdiep te Groningen, is te water gelaten een staal-ijzeren motorvrachtschip, voor rekening van kapitein F. Westers, aldaar. Het schip wordt gebouwd onder toezicht van Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie voor de Oost- en Noordzee met uitbreiding tot het Kanaal. Het wordt uitgerust met een 100—129 p.k. compressorloozen Deutz Dieselmotor en hulpzeiltuig, en heeft de volgende afmetingen: 31.50 m over de stevens, 6.20 m over de spanten en 2.45 m diep, tot aan het dek gemeten. De kiel werd gelegd voor een motorvrachtschip voor de groote kustvaart, klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-inspectie. Het wordt voorzien van een 105—120 p.k. Appingedammer Bronsmotor en gebouwd voor rekening yan kapit. J. Boerma, aldaar. De afmetingen zijn: 32,5 m over de stevens, 6.25 m over de spanten en 2.60 in diep tot aan het dek.
1927-03-23: Op 23-03-1927 als MASCOTTE, zijnde een motorschip, groot 522.05 m3, liggende te Groningen, door H. Mulder, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Frans Westers Junior, schipper te Groningen, van brandmerk 211 Z GRON 1927 voorzien door het inbeitelen op den ingang van de stuurhut bakboordzijde op het achterschip.
1927-03-29: NvhN 29-03-1927: Voor rekening van schipper F. Westers is op de werf van de heeren Vos & Zn. te Groningen een nieuw motorschip gebouwd, genaamd „MASCOTTE", en groot 270 ton. Het schip is voorzien van een 120 P.K. Compressorlooze Dieselmotor. Proefvaart goed geslaagd.
1936-04-22: Terwijl het schip in Dantzig lag te laden kwam kok Harm Nieboer om het leven toen een van de laadbomen naar beneden viel en hem aan het hoofd trof. Hij overleed op weg naar het ziekenhuis en werd in Dantzig begraven.
1936-09-00: De Eemsbode, 04.09.1936: Het te Groningen thuisbehorende motorschip 'MASCOTTE', kapitein-eigenaar F. Westers is onderhands verkocht aan kapitein D. Vellinga te Groningen. De 'Mascotte' werd in 1927 onder klasse Germ. Lloyd gebouwd in Groningen bij de Scheepswerf J. Vos en Zn. Het schip is voorzien van eeen 100 PK Deutz Dieselmotor.
1936-10-12: NvhN 12-10-1936: Delfzijl, 10 October. Het motorschip MASCOTTE, eigenaar den heer F. Westers te Groningen, groot 250 ton en gebouwd in 1927 onder klasse Germ. Lloyd, is verkocht aan kapt, Vellinga te Groningen. Het schip is onder de naam ANIMO in de vaart gebracht en het vertrok van hier naar Odense.
1941-05-00: In Duitse dienst. Ingezet voor het vervoer van hout van Zweden en Finland naar Bergen aan Zee en Vollenhove. Op 17 april 1943 door de Duitsers in beslag genomen. In oktober 1943 opgelegd in Appingedam. Oktober 1944 bij Juist gestrand. Vlotgebracht en voor anker. 18 Juli 1945 zwaar beschadigd teruggekeerd in Delfzijl en gerepareerd bij Sander.
1956-01-05: NvhN 05-01-1956: De HENRIETTE aangevaren. De Groninger kustvaarder Henriette, een schip van 230 ton d.w. van de heer E. Eerkens uit Groningen, heeft gisteren een aanvaring gehad op de Schelde. Het schip is aangevaren door twee Franse motorbinnenschepen, zogenaamde snellopers, toen het voor anker lag op de Schelde. De Henriette werd zwaar beschadigd en is naar Antwerpen gesleept.
1958-06-21: NvhN 21-06-1958: De COLUMBUS opgesleept. De sleepboot Maas van de internationale sleepdienst Smit heeft gistermiddag de kustvaarder Columbus van rederij Salomons te Groningen de haven van Harlingen binnengebracht. De sleep kwam van de Zweedse haven Karlskrona. Daar was de kustvaarder bevracht met hout, doch het schip kreeg in deze haven motorschade, die ter plaatse niet kon worden hersteld. Het schip wordt te Hengelo gerepareerd.
1963-04-21: Final Fate:
Met een lading 235 ton pakketten en rollen dun plaatstaal onderweg van Luik naar Halmstad en Uddevalla ten gevolge van overgaan van de lading 5 mijl ten zuidwesten van Goeree lichtschip in de Noordzee gezonken in pos. 51.50.N. - 03.34.O. De bemanning werd gered door het Duitse m.s. 'Seefalke'. De lading was in Luik slecht gestuwd en was op zee gaan schuiven. De kapitein kreeg 8 maanden ontzegging.
NvhN 22-04-1963: Gespaarde vuurpijl bracht redding. Coaster COLUMBUS vergaan bij lichtschip Goeree. Vier opvarenden dreven twee uur in dinghy rond. (Van onze correspondent te Rotterdam) Twee uur lang hebben de vier opvarenden van de kustvaarder Columbus van de reders Eefting en Salomons te Rotterdam in de donkere nacht van zaterdag op zondag in hun kleine rubberboot rondgedreven in de buurt van het lichtschip Goeree voor hun noodseinen werden gezien door de Westduitse kustvaarder Seefalke, die direct koers wijzigde en de schipbreukelingen vond. Twee uur tevoren was de Columbus gekapseisd en gezonken. Ze hadden nog geluk gehad. Er stond slechts een zwakke zuidwestelijke wind en de zee was kalm. Het was een verstandig besluit van kapitein Reitzema uit Maassluis de twee vuurpijlen, die in de dinghy waren, te bewaren voor het geval een schip in de buurt zou komen. De Seefalke meldde aan Scheveningen-Radio, wat er gebeurd was. De nieuwe Hoekse reddingboot Koningin Juliana nam voor de Waterweg de schipbreukelingen, twee Nederlanders en twee Portugezen, van de Seefalcke over. In de vroege zondagmorgen stapten de geredden in Hoek van Holland aan wal.
Deze schipbreuk, vlak voor de kust, is, gezien de omstandigheden, nog goed afgelopen, want binnen een kwartier, nadat de Columbus plotseling zware slagzij ging maken, sloot de zee zich boven het scheepje. 36 jaar oud. De Columbus, een 36 jaar oude, in Waterhuizen gebouwde kustvaarder van slechts 235 bruto registerton, die in charter vaart voor de Kustvaart Unie te Rotterdam, had in Luik plaatijzer geladen, bestemd voor een Zweedse haven. Zaterdagavond verliet de Columbus de Westerschelde en zette koers naar het lichtschip Goeree. De bemanning bestond uit de 31-jarige kapitein J. Reitzema uit Maassluis, de 26-jarige bestman A. B. van der Bie uit Vlaardingen en twee Portugese matrozen, de 32-jarige F. F. Soares en de 48-jarige A. R. Almedo, die eerst in Luik aan boord was gekomen. Het scheepje heeft het lichtschip Goeree niet gehaald, 's Nachts omstreeks drie uur begon de Columbus onverwacht snel slagzij te maken. Deze nam zo onrustbarend toe, dat kapitein Reitzema de wacht-tekooi liet wekken en order gaf zo snel mogelijk in de dinghy te gaan. Lading ramde wand „Vermoedelijk is de lading gaan -schuiven", vertelde hij gistermorgen na aankomst in Hoek van Holland. Het zware ijzer moet een belangrijk lek in de scheepswand hebben gemaakt, waardoor de Columbus veel water maakte. De slagzij nam zo snel toe, dat er aan pompen niet viel te denken. Het was zaak zo snel mogelijk van boord te komen. Alles ging zo snel in zijn werk, dat de mannen niets van hun bezittingen hebben kunnen redden, zelfs hun paspoort niet. Alleen de Portugese matroos Almedo, die, na aan boord te zijn gekomen, zijn koffer nog niet had uitgepakt, zag kans deze mee te nemen. Een noodsein kon niet worden gegeven, want de kustvaarder had geen radio aan boord. Kalme zee. „Ik gaf order direct zo snel mogelijk van de snelzinkende Columbus af te houden", vertelde kapitein Reitzema. Met een paddel konden we wat richting geven aan onze boot. Ik hield op de kust aan. We hadden twee vuurpijlen in de dinghy, maar ik vond het beter die niet direct te verknoeien. Het weer was goed en de zee was kalm. We konden beter wat ronddrijven en eerst een vuurpijl afsteken als er een schip in de buurt zou komen. De nacht was aardedonker. Je kon geen hand voor ogen zien. We zullen zo ongeveer twee uur hebben rondgedreven toen bestman Van der Bic de lichten van een naderend schip ontdekte. We lieten het nog iets naderbij komen en staken toen een vuurpijl af. We werden direct gezien, want de lichten kwamen op ons af. Korte tijd later doemde een kustvaarder uit het donker op. Het bleek de Seefalke te zijn, die op weg was van Antwerpen naar Odense. Gastvrij ontvangen. Toen hadden we gauw genoeg een goed schip onder onze voeten. We werden gastvrij ontvangen en kapitein Raab waarschuwde Scheveningen- Radio met het verzoek aan de Hoekse reddingboot te vragen ons voor de Wateiweg over te nemen. De Seefalke zou dan zijn reis zonder noemenswaardige vertraging kunnen voortzetten". Schipper Van Seters heeft, hoewel de reddingboot Koningin Juliana nog niet officieel in de vaart is, de gelegenheid waargenomen om met zijn nieuwe schip uit te varen. Om acht uur nam hij voor de Waterweg de vier schipbreukelingen van de Seefalke over en om half negen stapten deze in de Berghaven aan wal. In het gebouw van het Groene Kruis kregen zij uit het depot van het Rode Kruis droge kleding.
1963-11-15: Het Vrije Volk 15-11-1963. Vergaan van COLUMBUS was niet zo'n wonder. (Van een onzer verslaggevers) De hoofdinspecteur van de Raad voor de Scheepvaart adviseerde gisteren kapitein J. R. voor twaalf maanden zijn bevoegdheid als gezagvoerder te onthouden. Ineens ging ie scheef, zei kapitein J. R., de gezagvoerder van de 184 ton metende kustvaarder Columbus, en nou zit ie er onder. Dat was op 21 april 1963, de dag nadat de Columbus op kalme zee en bij rustig weer voor goed in de golven verdween. De kapitein en de drie andere bemanningsleden sprongen over boord en werden na twee. uur ronddobberen op de Noordzee opgepikt door een Duitse kustvaarder. Hoe kan zo’n ongeluk gebeuren? Bij de zitting van de Raad voor de Scheepvaart gisteren bleek spoedig dat een behouden vaart een groter wonder zou zijn geweest. Het schip was een beetje lek, de schroef was sinds enkele maanden kapot, het schip was verkeerd gestuwd en de lading was te zwaar. Op de vraag van de raadspresident of het niet de gewoonte was om ballast te gebruiken bij het stuwen, antwoordde de kapitein: 'We zetten hier en daar wel eens een stukkie hout tussen. “Vond u het gerechtvaardigd om met dit schip zee te kiezen?” Met dit weer wel. Hoe wist u wat voor weer het onderweg naar Zweden zou worden? Nee, dat kon ik niet weten. Maar je houdt toch de kustlijn nietwaar, en och…. De ex-gezagvoerder, van de ex. Columbus maakte zich niet erg nerveus over de schuldvraag. Hij werkt sinds het vergaan van de Columbus bij een vee-expeditiebedrijf en ik ben heel huiselijk geworden, zegt hij. De vragen van de raadsleden waren allerminst eenvoudig. De aanklacht verscherpte zich, maar de gezagvoerder vertelde, dat verschepers dikwijls liever niet hebben dat er ballast wordt gebruikt, dat de schroef al maanden kapot was en dat de Columbus zoals zo vele kustvaarder regelmatig water maakte. In de nacht van zaterdag op zondag 20—21 april had het schip ineens slagzij gemaakt, ongeveer tien graden. Kapitein R. werd gewekt, maar hij inspecteerde de lading niet. Toen anderhalf uur later de slagzij met een ruk nog tien graden werd vergroot en er een onheilspellend gerommel uit het ruim weerklonk sprongen de drie manschappen en de kapitein met een rubbervlotje overboord. Heeft u de scheepspapieren nog meegenomen! Nee mijnheer. Het stuwplan? Ik dorst niet meer naar beneden. Uit het rapport aan de scheepvaart inspectie citeerde de president glimlachend de verklaring van kapitein R.: Ik sprong over boord en en passant nam ik op verzoek het kunstgebit van één van de matrozen mee. Commentaar van de president: Een deel van de lading heeft u dan in ieder geval gered. De hoofdinspecteur was zeer ernstig in zijn advies aan de raad. Hij zei: In een klein schip moet de lading zeer zeker muurvast zitten. De wrangen hebben bovendien het drievoudige van hun belastingscapaciteit moeten doorstaan. Het schip was verkeerd gestuwd en het is vrijwel zeker dat de wrangen het niet hebben gehouden en dat de verschuiving een lek in het schip heeft gestoten. De hoofdinspecteur meende dat de gezagvoerder met een schip zee had gekozen dat niet voldeed aan de voorschriften. Kapitein R. is z.i. medeschuldig aan het vergaan van de Columbus.

Afbeeldingen


Omschrijving: Mascotte 1927.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Animo' (ex 'Mascotte')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Henriette 1927 (ex Mascotte)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Columbus 1927 (ex Mascotte)
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: 'Columbus' (ex 'Mascotte')
Gemaakt door: Unknown