Inloggen
MARY - ID 4135

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1934
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 5593 Z ROTT 1934
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Trunk deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 527
Launch Date: 1934-05-00
Delivery Date: 1934-10-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 11-17 11/16
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 416.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 177.00 Net tonnage
Deadweight: 525.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 50.17 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.90 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1934-10-18 MARY
Manager: N.V. Tank Kustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Tank Kustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFVX
Additional info: Fl. 120.000

Date/Name Ship 1940-09-00 MARY NO. 9A
Manager: N.V. Tank Kustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Tank Kustvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFVX
Additional info: Varend voor Kriegsmarine

Ship Events Data

1934-09-23: Algemeen Handelsblad 23-09-1934: Scheepsbouw. Van de werf der N.V. Industrieele Mij. „De Noord" te Alblasserdam is met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de N.V. Tankkustvaart Mij. te Rotterdam in aanbouw zijnde stalen motortankschip MARY, dat een laadvermogen van circa 500 tons heeft. De voortstuwing zal geschieden door een 300/360 P.K Deutz-Dieselmotor. Het motorschip wordt behalve voor het benzinevervoer, ook ingericht voor het transport van eetbare vetten.
1934-10-19: Op 19-10-1934 als MARY, zijnde een zeemotortankschip, metende 1177.73 m3, liggende te Rotterdam ten verzoeke van de N.V. Tank Kustvaart te Rotterdam, door H. ter Haar, scheepsmeter te Rotterdam, van brandmerk 5593 Z ROTT 1934 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in het midden boven tegen de achterkant van het dekhuis.
1934-10-25: De Banier 25-10-1934: Alblasserdam. Proefvaart. Met het motorschip „Mary", gebouwd voor rekening van de N.V. Tank Kustvaart te Rotterdam door de N.V. Industrieele Maatschappij „de Noord", alhier werd een goed geslaagde proeftocht gehouden. Het schip heeft de volgende afmetingen: Lengte over alles 52.50 M., breedte over alles 7.90 .M., holte middenscheeps 4.15 M., beladen diepgang 3.03 M. Laadvermogen: Deadweight capaciteit 565 Eng. tonnen, Oil-Cargo 530 Eng. tonnen. De tanken hebben een capaciteit van 730 M 3. Het schip is gebouwd in de klasse Lloyds 100 A 1, Petroleum in Bulk en Scheepvaartinspectie. Gross Tonnage 415 Reg. ton, netto 1774 Reg. ton. Het is in hoofdzaak bestemd voor het vervoer van alle soorten olie, vet en ook benzine, en is door 7 oliedichte en 1 waterdicht schot in 2 pieks, 4x2 ladingtanken, 1 kofferdam en 1 ponyskamer en een motorkamer verdeeld. De inrichting, zoowel wat de ladingtanks als wat de verblijven betreft, voldoet aan de meest moderne eisenen. Een zeer belangrijk en opvallend onderdeel is de los- en laadinrichting, waarvoor noodig is dubbele pompinstallatie met de noodige pijpleidingen kranen en afsluiters. Bovendien is hiervoor aangebracht een zeer uitgebreid verwarmingssysteem, welke alle ladingtanks kan verwarmen. Deze inrichtingen hebben een zeer bijzondere zorg vereischt. Voor deze inrichting is in de machinekamer een staande Cochran-Donkey-ketel opgesteld met oliestookinrichting, welke stoom levert voor de verwarming in de laadruimten, voor de hoofdladingpomp n.l. een Wortinghpomp van 120 M 3. per uur, alsmede een kleine stoompomp. Tevens is in de machinekamer opgesteld een 37 P.K. Deutz- Dieselmotor welke een 16 K.W. dynamo, 110 Volt, een ballastpomp, en een hulpcompressor aandrijft. Deze dynamo levert stroom voor de electrische ballastpompen, het ankerspil en de verlichting. In de pompkamer is een 135 M 3. Houttuinpomp opgesteld. De stuurinrichting bestaande uit een Oertz roer met handstuurmachine is in overeenstemming met de nieuwste ideeën. Verder is nog op het voordek geplaatst een electrisch gedreven ankerlier, fabrikaat van de fa. v. d. Giessen te Krimpen a. d. IJssel, terwijl in het voorschip een electrisch gedreven pomp is geplaatst voor het leegpompen der voorpiek. Uitrusting en inventaris met de voorgeschreven reddingsmiddelen o.a. twee reddingsbooten zijn geheel in overeenstemming met de eisenen der Scheepvaartinspectie. Alle verblijven zijn eenvoudig en netjes ingericht voorzien van electrisch licht, terwijl tevens een centrale verwarming is aangebracht. De voortstuwing geschiedt door een verticale 4-takt direct omkeerbare Deutz-Dieselmotor met een vermogen van 300—360 P.K. welke het schip een snelheid geven van 9 1/2 knoopen. De electrische installatie is geleverd door het Tech. Bureau Rohame en de centrale verwarming door het Tech. Bureau J. Goud, beiden te Rotterdam, terwijl de geheele pijpleiding en verwarmingsinstallatie door eigen personeel is uitgevoerd. Het schip werd tot volle tevredenheid door de opdrachtgeefster overgenomen.
1934-10-26: Het Vaderland 26-10-1934: Scheepsbouw. Het bij de N.V. Industrieele Mij De Noord te Alblasserdam, voor rekening van de N.V. Tank Kustvaart te Rotterdam, nieuw gebouwde m.s. „MARY", groot 415 ton bruto, heeft een goed geslaagden proeftocht gehouden.
1940-05-10: Te Rotterdam, 26 augustus 1940 ingedeeld bij M.V.S.T. (Marineversorgungsstelle) te Rotterdam. In september 1940 in beslag genomen door de Kriegsmarine, tot dolle dinsdag in 1944 is er per dag ƒ 40,00 huur voor het schip betaald.
1944-10-25: Final Fate:
Door de Engelse torpedobootjagers "Brissenden" en "Tanatside" met kanonvuur tot zinken gebracht 30 mijl ten zuiden van St. Nazaire, Frankrijk in pos. 46.40.N. - 02.05. W. De teboekstelling in het Kadaster is pas op 29 november 1947 doorgehaald.

Afbeeldingen


Omschrijving: Mary 1934
Gemaakt door: Unknown