Inloggen
MARY - ID 4134


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5340144
Nat. Official Number: 736 Z GRON 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 1 winch
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Bos en Dijkman, Scheepswerf 'De Onderneming', Ruischerbrug, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 3
Launch Date: 1927-07-16
Delivery Date: 1928-10-28
Technical Data

Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Berkel Nr. 238 Type (270x370)
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 174.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 90.00 Net tonnage
Deadweight: 229.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10000 Cubic Feet
Bale: 9500 Cubic Feet
 
Length 2: 33.99 Meters Registered
Beam: 6.10 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.49 Meters Depth, moulded
Draught: 2.28 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1961
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1961 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 200 Pk Deutz Type (220x280) 7 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1928-09-28 MARY
Manager: Eise Bossema, Ter Apel, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Eise Bossema, Ter Apel, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ter Apel / Netherlands
Callsign: PLMB
Additional info: In 1934 call sign: PFVY

Date/Name Ship 1952-02-14 MARY
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Mary', Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder: Jacob Heida (Sas van Gent), August Alexander Benders, Krijn Loof (Cadzand), Tjeerd Spanjer, Wouter Speerstra (Zandvoort) e.a.
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PFVY

Date/Name Ship 1955-10-13 INA L
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Freerk Remko Leinenga & Atse Lammerts (tot 11.7.1957), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEVZ
Additional info: Aanv. PAULA??

Date/Name Ship 1959-11-04 STELLA
Manager: Georg Fehner, Lemwerder, German Federal Republic
Eigenaar: Georg Fehner, Lemwerder, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Lemwerder / German Federal Republic
Callsign: DDMG
Additional info: DM. 80.000,--

Ship Events Data

1927-00-00: Het schip werd, na de te waterlating opgelegd, omdat de kapitein die het schip had besteld in financiele problemen was gekomen. Op 16-05-1928 bij het Kadaster teboekgesteld als Nr. 6 met de eigenaren Hindrik Bos, aannemer en scheepsbouwer te Groningen 1/2 en Jan Dijkman, scheepsbouwer te Haren 1/2 deel. Op 18-05-1928 als " No. 6 ", zijnde een motorschip, groot 477.31 m3, liggende te Ruischerbrug, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hindrik Bos, aannemer en scheepsbouwer te Groningen en Jan Dijkman, scheepsbouwer te Haren, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 736 Z GRON 19828 op 't achterschip in achterkant luchtkap motorkamer.
1928-10-12: NvhN 13-10-1928: DELFZIJL, 12 October. Van hier vertrok naar Statenzijl het nieuwe m.s. MARY. Dit schip groot netto 273 kub. M. en voorzien van een 120 pk. Berkel motor, is gebouwd op de werf van de heeren Bos en Dijkman, te Ruischerbrug voor rekening van kapt E. Bossema te Ter Apel.
1928-10-28: Gedurende een proefvaart op 28.10.1928 op de Dollard verloor het de schroef en strandde op de dijk bij Heveskes. Door de sleepboot "Jan" vlotgetrokken en naar Delfzijl gesleept waar door scheepswerf Niestern een nieuwe schroef werd gemonteerd. Vertrok op 01.11.1928 voor haar eerste reis naar Zweden.
1928-10-29: NvhN 30-10-1928: Delfzijl, 29 Oct. Het m.s. MARY, kapt. Bossema, op weg van Statenzijl naar Kopenhagen, met een lading meel, is hier in de haven droog gezet om van een nieuwe schroef te worden voorzien.
1928-11-02: NvhN 02-11-1928: Het nieuwe m.s. MARY, kapt. Bossema, heeft alhier op de Eems proefgestoomd en is heden naar zijn bestemming, Kopenhagen vertrokken.
1940-05-00: 16.05.1940 ingeschreven bij the Netherlands’s Shipping & Trading Committee, Londen. Het voer de gehele oorlogsperiode in de Engelse en Ierse kustwateren. In 06.1945 weer terug aan de voormalige eigenaar.
1985-02-04: Final Fate:
Op 04-02-1985 opgelegd te Brake. Uit Germanischer Lloyd uitgeschreven omdat het schip in 07-1985 verkocht is voor de sloop aan Duitse scheepsslopers te Hamburg. Pas in 1996 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Mary' (bj 1927)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: 'Mary' (1927)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Ina L.' (ex 'Mary')
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Stella 1928 ex Ina L ex Paula ex Mary.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown