Inloggen
MARVA - ID 4131

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1959
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5227328
Nat. Official Number: 5519 Z AMST 1959
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, refrigerated
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 331
Launch Date: 1959-01-31
Delivery Date: 1959-04-25
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4218 Type 8D70D (305x400) 350 rpm.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 489.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 266.00 Net tonnage
Deadweight: 826.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Refrigerated: 35066 *** Onbekend ***
 
Length 1: 59.07 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.23 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.02 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 3.75 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 13-01-1978
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende Scheveningen voorzien van een nieuw brandmerk: 7813 Z AMST 1978.

Ship History Data

Date/Name Ship 1959-04-16 MARVA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart-Reederij van Dudok de Wit & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFVX

Date/Name Ship 1970-10-23 MARVA
Manager: John Longva, Alesund, Norway
Eigenaar: John Longva, Alesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Alesund / Norway
Callsign: JWZR

Date/Name Ship 1971-00-00 MARVA
Manager: John Longva, Alesund, Norway
Eigenaar: A/S Marva, Alesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Alesund / Norway
Callsign: JWZR

Date/Name Ship 1978-01-13 HAFRICO
Manager: Hafrico B.V., Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hafrico B.V., Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Hans Woud
Homeport / Flag: Haarlem / Netherlands
Callsign: PEMK

Date/Name Ship 1979-08-21 MARCO REEFER
Manager: Hafrico B.V., Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Magenta Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder: Hans Woud
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3969

Date/Name Ship 1982-08-00 GIB FREEZE
Manager: Sorek Shipping (Gibraltar) Ltd, Gibraltar, Great Britain
Eigenaar: Freeze Freight Ltd., Gibraltar, Great Britain
Shareholder: Hans Woud
Homeport / Flag: Gibraltar / Great Britain
Callsign: ZDRN

Date/Name Ship 1989-00-00 GIB FREEZE
Manager: Sorek Shipping (Gibraltar) Ltd, Gibraltar, Great Britain
Eigenaar: Freeze Freight Ltd., Gibraltar, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Date/Name Ship 1990-01-00 ASUNCION REEFER
Manager: Interfrigo S.r.l., Asuncion, Paraguay
Eigenaar: Interfrigo S.r.l., Asuncion, Paraguay
Shareholder:
Homeport / Flag: Asuncion / Paraguay

Ship Events Data

1959-01-31: Het Vrije Volk 31-01-1959: Coaster Marva in zijn element. Nadat de dikke mist de scheepvaart op de Noord geheel had lamgelegd, is het verkeer vanmorgen weer op gang gekomen. Toch moest het vanmorgen om ongeveer half elf opnieuw even worden stilgelegd, omdat bij de N.V. Scheepsbouwwerf vh. De Groot en v. Vliet te Slikkerveer een coaster te water werd gelaten. Dit schip, dat door mevrouw K. A. van Marie—Wüsman met de naam Marva werd gedoopt, heeft met goed gevolg zijn element gekozen. Het wordt gebouwd in opdracht van de N.V. Kustvaartrederij Van Dudok de Wit en Co. te Amsterdam. Het meet 680 ton en heeft een lengte van 53.60 m, een breedte van 9 m en een holte van 5.90 m. Het wordt voortbewogen door een Industriemotor van 850 pk.
1959-04-16: Op 16-04-1959 als "MARVA", zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1386.38 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11323 d.d. 09-04-1959, liggende te Slikkerveer, door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 5519 Z AMST 1959 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op het kampanjedek, 3.95 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas en 1.60 m. uit dek.
1975-01-16: Bij het verhalen van een ligplaats te Cape Town, met behulp van sleepboten, naar een lokale ligplaats van een reparatiebedrijf, is de schroef gaan draaien en daarbij ernstige schade ontstaan aan de motor. Ten tijde van de verhaling was de hoofdmotor buiten dienst i.v.m. reparaties en werd er aan gewerkt. Op 21 januari, na reparaties aan de hoofdmotor, uit Cape Town vertrokken.
1975-06-21: Tijdens de reis van Luderitz Bay naar Haifa met een lading ingevroren vis op 45 mijl van Malta ernstige machineschade opgelopen. Dezelfde dag door de Nederlandse sleepboot ‘Noord Holland’ 1965-600 BRT naar Valletta gesleept. Op 30 juni, na reparaties, vertrokken uit Valletta naar Haifa.
1981-05-31: Arriveerde met machineschade te Shoreham, werd vandaar naar Vlissingen gesleept waar zij op 13 november arriveerde, vervolgens op 26 november naar Breskens verhaald en, nadat beslag op het schip was gelegd, op 8 juni 1982 gerechtelijk verkocht aan de hypotheekbank. In augustus 1982 naar Scheepswerf Langerbrugge (bij Gent) verhaald en hersteld.
1982-02-17: Liberiaanse koelschip in Breskens aan de ketting. Breskens, 17.03.1982. In de Handelshaven van Breskens ligt sedert 17 februari het onder Liberiaanse vlag varende koelschip MARCO REEFER, 464 brt, bouwjaar 1959, aan de ketting op verzoek van een scheepsreparatie bedrijf te Vlissingen en een installatiebureau te Middelburg. Dit als gevolg van niet betaalde rekeningen voor eerder uitgevoerde reparaties aan het schip in juni 1980 en januari 1981 tijdens bezoeken aan de Vlissingse haven. Deurwaarder Doesejager uit Oostburg heeft in samenwerking met de Rijkspolitie te Water en de Havenmeester van Breskens de MARCO REEFER aan de ketting gelegd. Op het moment dat dit gebeurde was het schip geheel verlaten en tot op heden is er nog niemand aan boord geweest. De MARCO REEFER liep indertijd Breskens binnen voor het laten uitvoeren van reparatiewerk door scheepswerf v/d Sande. Deze werkzaamheden zijn uiteraard nog niet uitgevoerd. De MARCO REEFER is eigendom van het in Liberia gevestigde bedrijf Magenta Shipping Corp. In 1959 werd de koelcoaster gebouwd bij scheepswerf v/h De Groot en van Vliet in Slikkeveer en heeft tot 1977 als de MARVA gevaren.Daarna als de HAIFRICO tot 1979, om uiteindelijk als de MARCO REEFER in de vaart te komen.
1982-05-26: Schuldenlast MARCO REEFER rond 1 miljoen. Middelburg, 26.05.1982. Gerechtelijke verkoop op 8 juni 1982. Op dinsdag 8 juni zal onder Liberiaanse vlag varende koelschip MARCO REEFER op verzoek van een in London gevestigde bankonderneming ter te rechtzitting van de arrondissementsrechtbank te Middelburg gerechtelijk worden verkocht. De MARCO REEFER ligt sinds 17 februari aan de ketting in de Handelshaven van Breskens en op 22 maart j.l is een conservatoir beslag gelegd op genoemd schip. Aanleiding tot deze beslaglegging is het niet betalen van uitstaande rekeningen voor uitgevoerde reparaties aan het schip in juni 1980 en januari 1981 tijdens bezoeken aan de haven van Vlissingen. Daaropvolgend heeft deurwaarder Doesejager uit Oostburg in samen werking met de R.P. te Water en de Haven Meester van Breskens de MARCO REEFER aan de ketting gelegd. De MARCO REEFER liep in februari van dit jaar de haven van Breskens binnen voor het laten uitvoeren van diverse machinereparaties door scheepswerf v/d Sande. Deze werkzaamheden zijn uiteraard niet uitgevoerd. De verkoop zal gebeuren op verzoek van de England Standard Chartered Bank Ltd. gevestigd in London en in Nederland vertegenwoordigd door het advocaten en notarisbureau Van Loeff en Van der Ploeg uit Rotterdam. Eigenares van dit in 1959 door Scheepswerf v/h de Groot en van Vliet uit Slikkeveer gebouwde koelschip is volgens de scheepspapieren Liberia Magenta Shippng Corp. Dit 464 brt metende vaartuig met een lengte van 59.09 mtr heeft een schuldenlast van maar liefst Fl. 883.476,65 ondermeer nog te vermeerderen van een bepaald bedrag van- wege verschuldigde rente en kosten en te betalen liggelden in Breskens. De verkoop zal gebeuren bij opbod en afmijning waarbij een eerste inzet van de executante Fl. 1,-- zal bedragen. Op 08.06.1982 neemt de Bank het schip over. (financiele schulden) In 08.1982 gerepareerd bij Scheepswerf “Langebrugge” te Gent Langebrugge, verkocht en herdoopt in GIB FREEZE, roepsein ZDRN.
1982-05-28: Classed LR until 28/5/82, then BV.
1989-08-25: Vertrok met een lading bevroren vlees van Buenos Aires naar Owendo en kreeg opnieuw machineschade. Ankerde op 29 augustus te Montevideo. Op 13 oktober naar Asuncion gesleept waar zij werd gelost, verkocht en hersteld.
1999-12-15: Final Fate:
Wrak geslagen en ligt benedenstrooms Asuncion in zeer slechte staat. Een groot deel van de uitrusting en de motor is op de lokale markt verkocht. In maart 2004 lag het wrak er nog steeds.

Afbeeldingen


Omschrijving: MARVA op proefvaart
Gemaakt door:
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARVA in de Spoorweghaven.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MARVA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Hafrico 1959 ex Marva in the Koningshaven.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: 'Hafrico' 1959 (ex 'Marva')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hafrico 1959 ex Marva in the Koningshaven.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: 'Gibfreeze' 1959 (ex Marco Reefer ex Hafrigo ex Marva)
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.