Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Monsterrollen
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
MARVA - ID 4130
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1947
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5087443
Nat. Official Number:
2097 Z AMST 1947
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Raised quarter deck
Masten:
One mast
Rig:
2 derricks
Lift Capacity:
2 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Firma Gebr. Sander, Scheepswerf 'Delfzijl'
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
178
Launch Date:
1946-08-28
Delivery Date:
1947-03-25
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek
, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:
4
Power:
195
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Brons Nr. 6290Type T (240x360)
Speed in knots:
9
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
307.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
148.00 Net tonnage
Deadweight:
375.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
18630 Cubic Feet
Bale:
17500 Cubic Feet
Length 1:
40.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
37.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
7.20 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.39 Meters Depth, moulded
Draught:
2.76 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
1947-03-25
MARVA
Manager:
N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno'
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. m.s. 'Martha'
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PFVW
Date/Name Ship
1947-06-05
MARVA
Manager:
N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno'
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Kustvaart-Reederij van Dudok de Wit & Co.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PFVW
Date/Name Ship
1954-12-13
GERD
Manager:
W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Johan & Willem Timmer
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PEHU
Date/Name Ship
1962-09-04
DEBORAH
Manager:
Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Lupke Stroband (juli 1972 Erven)
, Romford, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
Lemmer / Netherlands
Callsign:
PDNU
Ship Events Data
1946-09-00:
De Eemsbode d.d. 06.09.1946 De Delfzijlsche Scheepswerven leveren weer af. De eerste coaster na de bevrijding te water gelaten. Het vaartuig heeft z’n onnatuurlijke plaats op het land juist verlaten en ligt nog even onwennig in zijn element. Hoewel deze gebeurtenis reeds de vorige week plaats vond en we hopen dat tewaterlating in Delfzijl geen sporadische bijzonderheden zullen zijn, geven we van dit gebeuren nog enige foto’s, omdat het een betekenis heeft. Het eerste schip na de bevrijding! Na jarenlange stagnatie onze plaatselijke scheepsbouw weer in actief. Het stemt tot tevredenheid en geeft vertrouwen voor de toekomst. Door omstandigheden kon het moment van de te water lating door den fotograaf niet worden vereeuwigd.
1947-04-24:
Op 24-04-1947 als MARVA, zijnde een motorvrachtschip van staal, metende 870,29 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 17-04-1947 no. 6946, liggende te Delfzijl door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2097 Z AMST 1947 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2,08 m. uit de hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas, 1.72 m. boven dek.
1955-02-03:
Op 03-02-1955, tijdens de reis van Goole naar Grimsby en London te Boston Lincs binnengelopen met machineschade. 12-02-1955, na reparatie, vertrokken uit Boston Lincs naar Ipswich.
1956-11-07:
Op 07-11-1956, tijdens de reis van Amsterdam naar London, teruggekeerd naar IJmuiden met lekkage. 08-11-1956, na lekkages te hebben verholpen, vertrokken uit IJmuiden naar zee.
1958-11-12:
Op 12-11-1958, komend van Amsterdam, op de Thames in zeer dichte mist in aanvaring met Engelse kolenschip ‘Catford’ 1948-2724 BRT, hierbij lichte schade opgelopen.
1959-04-25:
Op 25-04-1959, liggend te London, brand in de kapiteins hut uitgebroken en door de lokale brandweer brand geblust. Hierbij aanzienlijke waterschade opgelopen.
1962-09-04:
Lupke Stoband woonde in Romford, Engeland. Hij overleed in 06-1972 in een ziekenhuis in London op 57 jarige leeftijd.
1973-08-08:
Final Fate:
Voor Fl. 15.000,-- verkocht en in het najaar van 1973 gesloopt te Hendrik Ido Ambacht door Frans Rijsdijk.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Proefvaart
Gemaakt door:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
Gerd 1947 ex Marva
Gemaakt door:
Duncan, Alex
Omschrijving:
Gerd 1947 ex Marva
Gemaakt door:
Kleyn, R. (Ruud)
Omschrijving:
'Gerd' (ex Marva')
Gemaakt door:
World Ship Photo Library
Omschrijving:
Deborah 1947 ex Gerd ex Marva
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Deborah 1947 ex Gerd ex Marva at Vlaardingen.
Gemaakt door:
Goudriaan, J. (Koos)
Terug naar het overzicht