Inloggen
AMSTERDAM - ID 412


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Lithgows Ltd., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 741
Launch Date: 1921-00-00
Delivery Date: 1921-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Metropolitan Vickers Electrical Company Ltd., Manchester, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 4400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee stoomturbines
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8670.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4709.00 Net tonnage
Deadweight: 14352.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 791303 Cubic Feet
Bale: 732678 Cubic Feet
 
Length 1: 150.58 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 144.35 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 19.99 Meters Registered
Depth: 9.70 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Datum 14-06-1927
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 524 Z AMST 1927

Ship History Data

Date/Name Ship 1921-11-00 AMSTERDAM
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDFL
Additional info: 1934 callsign PCQD

Date/Name Ship 1936-08-00 AMSTERDAM
Manager: Fratelli Rizzuto, Genova, Italy
Eigenaar: Fratelli Rizzuto, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy
Callsign: IBEC

Ship Events Data

1923-10-16: Het vrachtschip ss. 'Amsterdam' van de KNSM, op weg Antwerpen naar Kingston, loopt als gevolg van een navigatiefout aan de zuidkust van San Domingo aan de grond. Op 25 oktober slaagt men er in om het schip weer vlot te krijgen, na het lossen van de lading cement en ijzer. Bron: 'De Zee' (1924)
1942-10-15: Final Fate:
Op reis als troepentransportschip van Messina via Patras naar Tripoli (Lybië) is de ‘AMSTERDAM’ op 15 october 1942 ter hoogte van Homs (kust van Noord-Afrika) met bommen en torpedo’s aangevallen door Britse vliegtuigen. Het gelukte het schip weg te slepen en beschadigd op 16 october 1942 aan de grond te zetten aan het havenhoofd van Homs. Daar werd de ‘AMSTERDAM’ echter op 23 october 1942 door de Britse onderzeeboot HMS ‘UMBRA’ getorpedeerd en ging verloren, terwijl zij aan de grond zat. De juiste plaats van de Britse luchtaanval op 15 october 1942 was 46 mijl, 350° van Misurata.
1973-00-00: EB 03.11.1973: Delfzijl, Het is deze maand 50 jaar geleden, dat het destijds grootste vrachtschip van de Nederlandse koopvaardijvloot het s.s.”Amsterdam“ van de KNSM te Amsterdam, de haven van Delfzijl bezocht om daar 4850 ton chilisalpeter te lossen. Op 29 januari 1923 arriveerde dit zeeschip in de haven: het laadvermogen van de “Amsterdam“ bedroeg 16.000 ton, lengte 494 voet, diepgang volgeladen 101 dm. Vele jaren lang gold deze gebeurtenis als een soort “visitekaartje" voor Delfzijl: het stimuleerde de gunstige reputatie van de haven. Nadien kwamen grotere schepen in de haven,groter laadvermogen dan 16.000 ton, zodat de oude roem van het jaar 1923 in de loop der tijden enigzins ging verbleken. Gedurende de tussen-oorlogsjaren 1919-1939 kwamen vaak depressies voor in de zeescheepvaart. Crisis in de scheepvaart is de consequentie van een dalende conjunctuur ten opzichte van de toestand der wereld-goederenmarkt. Er ontstaat dan een teveel aan tonnage der wereldvloot in verhouding tot de behoefte van het wereld-goederenvervoer. Tijdens de eerste wereldoorlog werden door Nederlandse reders diverse bouworders verstrekt aan Nederlandse werven.
Direct na wereldoorlog 1 werden bovendien nieuwe bouworders gedaan. Een en ander had ten gevolge dat midden in zeescheepvaart-depressies vaak nieuwe koopvaardij eenheden werden afgeleverd, waarvoor in feite geen emplooi meer was. Dit betrof ook dit s.s. “Amsterdam“. Economisch is de KNSM met dit grote vrachtschip nimmer gelukkig geweest.
1988-00-00: EB 01.1988: GROOTSTE VRACHTSCHIP IN 1923. Het jaar 1987 ging voorbij: we schrijven nu januari 1988. Deze maand is het precies 65 jaar geleden, dat de haven van Delfzijl het destijds grootste vrachtschip van de Nederlandse koopvaardijvloot ontving, welke gebeurtenis toen in 1923 aanleiding gaf tot relatief veel publiciteit in positieve zin over Delfzijl en de haven aldaar. Het schip dat wij bedoelden was het turbine-stoomschip “Amsterdam” van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij te Amsterdam. Nu geïncorporeerd in de Kon. Nedlloyd Groep. Het karakteristieke zeeschip met z’n dubbele portaalmasten voor en achter de midscheeps, in 1922 gebouwd te Glasgow (Schotland) lengte 473 voet had een laadvermogen van rond 16.000 ton.I nDelfzijl kreeg het schip ligplaats aan de kade, ongeveer ter hoogte van de huidige kadevak B van de Handelskade West. De “Amsterdam” loste te Delfzijl 4850 chilisalpeter, een produkt dat jarenlang een niet onaanzienlijk deel uitmaakte van het totaal te Delfzijl behandelde goederenpakket (in 1922 bedroeg de aanvoer van chilisalpeter ter plaatse 44.179 ton) Zeeschepen van een grootte van de toenmalige “Amsterdam“ 16.000 ton zijn heden ten dage te Delfzijl geen bijzonderheden meer. Toen-in 1923- gaf de ontvangst en behandeling van de grootste eenheid der nationale koopvaardijvloot te Delfzijl plaats en haven een zekere roem-en-eer, die dankbaar werd aanvaard door allen, die destijds daadwerkelijk bij de haven waren betrokken.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Karel Hendrik werd geboren op 04.03.1878 te Amsterdam als z.v. Pieter Wijdekop (kruier) en Cornelia Koster.

Karel Hendrik (26) (stuurman) trouwde op 29.09.1904 te Amsterdam met Stijntje Jacoba Albert (25) – geb. 30.12.1878 te Amsterdam – d.v. Andries Johan Hendrik Albert (stoker) en Stijntje Jacoba Ronnenbergh.

Stijntje Jacoba Albert overleed op 08.12.1958 te Hilversum (79).

Karel Hendrik overleed op 20.04.1956 te Hilversum (78).  

(Overlijdensadvertentie in de De Gooi- en Eemlander van 21-04-1956)

 

Kinderen

Geen.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart A in mei 1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart A in mei 1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 21.02.1906 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   07/1913 – van het s.s. PLUTO 

*   09/1913 – van het s.s. FLORA

*   01/1914 – van het s.s. POMONA

*   02/1914 – van het s.s.FLORA

*   08/1914 – van het s.s. MARS

*   11/1914 – van het s.s. HELENA

*   06/1917 – van het s.s. ZEUS

*   09/1917 – van het s.s. HELENA

*   05/1919 – van het s.s. URANUS

*   10/1921 – van het s.s. JUNO

*   11/1921 – van het s.s. DEUCALION

*   03/1923 – van het s.s. POLLUX

*   01/1925 – van het s.s. CERES

*   02/1925 – van het s.s. ALMELO

*   02/1925 – van het s.s. JASON

*   05/1925 – van het s.s. DEUCALION

*   07/1926 – van het s.s. SATURNUS

*   05/1927 – van het s.s. GANYMEDES

*   11/1929 – van het s.s. CERES

*   08/1930 – van het s.s. ALKMAAR

*   04/1931 – van het s.s. SUMATRA 

*   09/1931 – van het s.s. ALKMAAR

*   12/1931 – van het s.s. VENUS

*   02/1932 – van het s.s. PROTEUS

*   04/1932 – van het s.s. AJAX

*   05/1932 – van het s.s. HELDER

*   04/1933 – van het s.s. BENNEKOM

*   12/1933 – van het s.s. AMSTERDAM

*   07/1934 – van het s.s. ALKMAAR

 

Overige bijzonderheden

 

K.H. Wijdekop kwam op 13.11.1901 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. HEBE.

Was Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Ingaande 06.12.1935 werd hij gepensioneerd met een pensioen van NLG 1.749,60 per jaar.

 

Voer als gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

De Courant 24-05-1916

MARSEILLE, 22 Mei. (Reuter). Het Franse stoomschip LANGUEDOC van 1612 ton is Zaterdag (opm: 20 mei) op de Middellandse Zee door een Duitse duikboot in den grond geboord. De kapitein werd gevangengenomen, omdat het schip tegenstand bood bij den aanval door de duikboot Er waren geen passagiers aan boord. De bemanning is opgepikt. De LANGUEDOC behoorde aan de Société Générale de Transport Maritime à Vapeur te Marseille. 

 

Het Vaderland 10-09-1918

De chef van de Marinestaf, kapitein ter zee Umbgrove, heeft gisterochtend in het Departement aan de heer K. H. Wijdekop, kapitein van het Ned. s.s. HELENA een gouden horloge met toepasselijk inschrift uitgereikt. Het horloge was hem toegekend door de Franse Minister van Marine, als herinnering aan den 4e Mei (opm: moet zijn 20 Mei) 1916, toen hij 30 man van de bemanning van het Franse s.s. LANGUEDOC heeft gered, welk schip door een duikboot was vernield. Hij gaf de geredden aan een Frans patrouillevaartuig over.

 

Nieuwe Rott. Courant 04-10-1922

De brand te Smyrna. (gedeeltelijk overgenomen)

Het N. v. d. D. heeft van particuliere zijde een relaas omtrent de brand te Smyrna ontvangen, waaraan het volgende is ontleend: De brand ontstond in de namiddag van de 13de September in de Basmahanewijk, bij hei station, van de Franse spoorweg, en scheen eerst niet veel te betekenen. Maar in weerwil van de pogingen, door de brandweer aangewend, greep het vuur snel om zich heen. Enz.

Die dag is de verwoesting van Smyrna voltooid. Slechts één wijk van de benedenstad: La Pointe, schijnt onaangetast te zijn gebleven, en dan, natuurlijk, het Turkse stadsgedeelte. De waarnemend Nederlandse consul-generaal en kapitein Wijdekop, van de DEUCALION, vrezende, dat de Turken konden besluiten, het vertrek van de buitenlandse handelsvaartuigen te beletten, kwamen overeen, dat de DEUCALION zich naar het eiland Mytilene zou begeven. Tegelijk met ons vertrok naar dezelfde bestemming nog het andere Nederlandsche schip, de STELLA, en een Italiaans, de SARDEGNA; alle overvol vluchtelingen. Onderweg nam ons stoomschip nog een zeventigtal Grieken op, mannen en vrouwen, die in bootjes rondzwierven. Toen wij de engte doorgingen, die de haven van Smyrna verbindt met de baai, gaf de kapitein last, dat ieder, die zich aan dek bevond, moest gaan liggen; hetzij dat hij wilde doen, alsof het schip ledig was, of om een mogelijke fusillade van de Turken op de vluchtelingen te vermijden. Zonder incident bereikte de DEUCALION het schone en rustige Mytilene, waar de onderweg opgenomen, Grieken dadelijk worden ontscheept, Zij riepen: Leve Holland! Love de kapitein!

De 19e 's avonds stoomde de DEUCALION naar de Dardanellen.

Verreweg do meesten zijn aan boord van het schip gekomen met niets dan hun kleren en enig geld; gelijk iedereen te Smyrna waren zij naar de DEUCALION gegaan onder de indruk, dat na enige dagen van spanning en gevaar, alles terecht zou komen on zij weer aan hun werk in de stad zouden kunnen gaan. Sommigen hadden nauwelijks de nodige kleren. Het was uiterst moeilijk, zoveel vluchtelingen aan boord te verzorgen, maar kapitein Wijdekop en zijn gehele bemanning hebben zich daarvoor uitgesloofd met een toewijding, die boven alle lof verheven is; zelfs hun eigen hutten tot onze beschikking stellend.

 

De Standaard 21-11-1935

AFSCHEID KAPITEIN K. H. WIJDEKOP. Een der bekendste gezagvoerders van de K.N.S.M. 

Een der bekendste gezagvoerders van de Kon. Ned. Stoomboot Mij., de heer K. H. Wijdekop, heeft gistermiddag aan boord van het s.s. „Alkmaar”, waarmede hij zijn laatste reis gemaakt had, afscheid genomen van de stuurlieden, machinisten en andere functionarissen. Ook de inspecteur voor de Scheepvaart, de heer C. A. G. van der Boom, was bij het afscheid aanwezig. Kapitein Wijdekop, wien thans een welverdiende rust ten deel zal vallen, heeft de K.N.S.M. 34 jaar gediend, waarvan 22½ jaar als gezagvoerder. Hij is een bekwaam zeeman, wiens opgewektheid onder zijn collega’s, schier spreekwoordelijk was. In 1922 heeft hij zich bijzonder onderscheiden toen hij met zijn schip, tijdens de grote brand van Smyrna, op de rede lag en door zijn doortastend en moedig optreden het leven van vele inwoners van die stad heeft gered. De heer Wijdekop is destijds voor dit feit een Koninklijke onderscheiding toegekend.

 

 

De Gooi- en Eemlander 23-04-1956

Kapitein Wijdekop overleden.

Te Hilversum is overleden de heer K. H. Wijdekop, oud-gezagvoerder van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij De heer Wijdekop werd in 1878 geboren. In 1901 trad hij als derde stuurman in dienst van de K.N.S.M. In 1913 werd hij gezagvoerder. Verscheidene grote vrachtschepen heeft hij gecommandeerd, waaronder de AMSTERDAM toentertijd het grootste vrachtschip van de Nederlandse koopvaardijvloot. In 1935 werd de heer Wijdekop gepensioneerd. Hij was Ridder in de orde van Oranje-Nassau. De crematie vindt morgen in Velsen plaats.

Datum vanaf: 1933
Kapitein: Wijdekop, Karel Hendrik

Familiegegevens

 

Antonius F.M. werd geboren op 21 febr. 1880 te Amsterdam als z.v. Johannes Jacobus van Balkom (werkman) en Antoinetta Marianna Christina Daamen. 

A.F.M. (26) (2e stm.) trouwde op 23.04.1906 te Amsterdam met Jeannette Eulalia Hendrika Tacoma (27) – geb. 05.04.1879 te Sloten (N.H.) – d.v. Jan Tacoma en IJmkje Rodenhuis. 

A.F.M. overleed op 07 aug. 1956 te Haarlem (76). 

 

Kinderen

-    Antoon Jan – geb. 19-03-1909 te Amsterdam.

 

Opleiding

Kreeg een opleiding aan het Matrozeninstituut ‘De Zeehond’ aan het Oosterdok te Amsterdam. Ingeschreven op 29.03.1894. Uitgeschreven op 05.01.1901.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart in juli 1900 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in juli 1900 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 16/17-09-1903 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 14.02.1906 te Amsterdam.

 

Kwam op 17.11.1900 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. JUNO.

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1912 – 08/1912 van het s.s. NIOBE 

*   08/1912 – 10/1912 van het s.s. TITAN

*   10/1912 – 02/1913 van het s.s. NEREUS

*   19.. – 19..  

*   1913 – 1929 gezagvoerder op 19 schepen v.d. KNSM  

*   19.. – 19..  

*   1925 – 1934 gezagvoerder op 21 schepen v.d. KNSM  

*   09/1934 – 12/1935 van het s.s. BENNEKOM

*   01/1936 – 05/1936 van het s.s. AMSTERDAM  

*   06/1936 – 10/1937 van het s.s. ALKMAAR  

*   11/1937 – 12/1937 van het pass.schip SIMON BOLIVAR

*   12/1937 – 12/1937 van het s.s. BODEGRAVEN  

*   01/1938 – 02/1938 van het s.s. BREDA  

*   03/1938 – 12/1939  van het s.s. BOSKOOP 

 

Ingaande 01.03.1940 gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de K.N.S.M. 

Zie verslag van de RvdS 1917 – No. 110 – Stranding van s.s. THALIA op 08.08.1917

Zie verslag van de RvdS 1926 – No. 1 – Water in de ruimen te Delfzijl op 27.07.1925 van s.s. AMERSFOORT

 

Rouwadvertentie staat in het Alg.H.blad van 10.08.1956

Datum vanaf: 1936
Kapitein: Balkom, Antonius Franciscus Maria van

Afbeeldingen


Omschrijving: Amsterdam 1921.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: AMSTERDAM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: AMSTERDAM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: In 1923 lost het s.s .AMSTERDAM 4850 ton chili-salpeter in de haven van Delfzijl.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: AMSTERDAM lost chilisalpeter in Delfzijl 29.1.1923
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De AMSTERDAM te Vancouver op 31 januari 1934.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Frost, Walter E.

Omschrijving: AMSTERDAM opgelegd in 1935
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De AMSTERDAM in 1939 in New York onder Italiaanse vlag. Foto negatief van R. Scozzafava
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk