Inloggen
MARPESSA - ID 4106


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1969
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6921678
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, ruwe olie
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ishikawajima-Harima Heavy Ind. Co. Ltd. (I.H.I), Kure, Japan
Werfnummer: 2020
Launch Date: 1969-00-00
Technical Data

Motor Type: Steam, Turbine
Power: 28000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee Mitsubishi stoomturbines
Speed in knots: 16
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 104373.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 78416.00 Net tonnage
Deadweight: 207000.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 1035.60 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 154.70 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 80.40 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1969-09-00 MARPESSA
Manager: N.V. Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Eigenaar: N.V. Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJMO

Ship Events Data

1969-12-13: Final Fate:
De nieuwe mammoettanker (VLCC) ts. 'MARPESSA' (1969) van de Curaçaosche Scheepvaart Mij., op weg van Rotterdam naar Mena Ahmadi, zinkt na een explosie in één van de olietanks (tijdens het schoonmaken van tank nr. 5) ter hoogte van Dakar op positie 16.30° N / 17.45° W. Twee Chinese bemanningsleden komen hierbij om het leven; de rest van de bemanning kan worden gered.

Op reis in ballast van Rotterdam naar Mena al Ahmadi deed zich aan boord van de MARPESSA op 12 december 1969 om circa 13.30 uur een explosie voor bij het schoonmaken van een van de tanks. Bij deze explosie kwamen twee opvarenden om het leven. Het schip bevond zich op de Atlantische oceaan, circa 100 mijl noord noord west van Dakar. Onmiddellijk na de explosie brak brand uit. In de nacht van 12 op 13 december 1969 had men de brand onder controle, maar het schip maakte steeds meer water en het schip werd op 13 december 1969 door de opvarenden verlaten. Bergingspogingen hadden geen succes en kort na middernacht van 14 op 15 december 1969, dus omstreeks 0.30 uur op 15 december 1969 zonk de MARPESSA op 16˚30’NB en 17˚45’WL en was verloren. Het gloednieuwe schip, op 30 september 1969 opgeleverd en na een lading olie van de Perzische Golf naar Europoort te hebben gebracht, nu op de tweede reis, had ca HFL 55.000.000,- gekost, en was tot dan toe het grootste schip dat ooit verging. De oorzaak is onbekend.


Afbeeldingen


Omschrijving: Marpessa 1969.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown