Inloggen
MARMEU - ID 4093

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1932
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1572 Z GRON 1932
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 801
Launch Date: 1932-05-00
Delivery Date: 1932-07-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 118.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11308 Cubic Feet
Bale: 10700 Cubic Feet
 
Length 1: 34.61 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.61 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.47 Meters Depth, moulded
Draught: 2.28 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-11-1960
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf Welgelegen te Harlingen: Brt 242 Nrt 128 Dwat 300 Loa 40,99 Ll 38,99.

Ship History Data

Date/Name Ship 1932-07-16 MARMEU
Manager: Johannes Meulman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Meulman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PLJB

Date/Name Ship 1933-04-12 MARMEU
Manager: Sjootje Meulman-Hijlkema, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Motorschip 'Marmeu', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PLJB
Additional info: In 1934 callsign: PFUR

Date/Name Ship 1934-01-13 VECHT
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Atze Cornelis de Vries Gzn., Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PIDW

Date/Name Ship 1951-01-27 VECHT
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gijsbert de Vries Gzn, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PIDW

Date/Name Ship 1953-12-09 KATTEGAT
Manager: Fokke en Sybren de Jong, Sneek, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Fokke en Sybren de Jong, Sneek, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sneek / Netherlands
Callsign: PFHS
Additional info: Fokke 75%, 18.4.1961 50%.

Ship Events Data

1932-07-00: De scheepsnaam is de samenvoeging van afkorting van de naam Margrietje Meulman.
1932-07-18: Ze wordt op 18-07-1932, liggende te Groningen door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Johannes Meulman, scheepskapitein te Groningen, van brandmerk 1572 Z GRON 1932 voorzien door het inbeitelen op het achterschip achter op het verhoogd dek aan stuurboordzijde.
1932-07-26: NvhN 28-07-1932: Scheepsbouw. Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proefgestoomd het nieuwe motorschip „MARMEU", gebouwd op de werf van Gebrs. Van Diepen te Waterhuizen en voor rekening van kapt. J. Meulman te Groningen. Het schip is groot bruto 563.91 M 3. en netto 334.58 M 3. en is voorzien van een 150 P.K. Deutz Dieselmotor. Tevens is in de machinekamer opgesteld een 5 P.K. Lister motor voor de compressor en vulling van de ballasttank. Op het dek is eveneens een 5 P.K. Lister motordeklier geplaatst. Het schip is gebouwd onder klasse Germ. Lloyd, Noord- en Oostzee en Scheepvaart Inspectie. Het zal te Appingedam carton laden met bestemming Londen.
1933-03-09: Op 09 maart 1933 is Johannes Meulman te Antwerpen overleden door rookvergiftiging. Het schip komt met de overleden kapitein op 12 maart in Delfzijl en nog dezelfde nacht in Groningen aan. Alle vlaggen van de schepen in Delfzijl en Groningen gingen halfstok. Op 15 maart wordt kapitein Meulman begraven. Als blijk van eer worden de werkzaamheden in de haven van Groningen een uur stil gelegd.
NvhN 17-03-1933 Advertentie: Hiermede betuigen ondergeteekenden hunnen hartelijken dank, voor de welwillende medewerking, ondervonden met het M.s. „Marmeu" in den nacht van Zaterdag op Zondag 12 Maart op weg van Delfzijl naar Groningen. Namens de Familie: Hijlkema-Meulman.
1933-12-00: De Eemsbode: 12.1933: Het te Groningen thuisbehoorende motorzeeschip 'MARMEU', vroeger bevaren door kapitein Meulman, is onderhands verkocht aan kapitein A. de Vries van Zwartsluis.
1942-03-00: In Duitse dienst en in gebruik als torpedo transportvaartuig voor 40 torpedo's bij het Torpedo-Versuchs-Anstalt te Gotenhaven. Op 5 november 1942 in dienst bij Torpedo-Arsenal Rausund. In juli 1945 met schade terug in Delfzijl en gerepareerd door Scheepswerf Niestern.
1951-09-26: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van de Vecht tijdens mist nabij Utlängan (oostkust Zweden). De Vecht was op reis van IJmuiden naar Gamleby beladen met kalisalpeter. Het schip kwam korte tijd later op eigen kracht weer vlot maar de bodem bleek ernstig beschadigd te zijn. Oordeel van de Raad is dat het stoten van de Vecht op de stenen bij Utlängen het gevolg is van zorgeloze navigatie van kapitein de Vries. Deze heeft, toen het dik van de mist geworden was, alleen vertrouwd op zijn kompas, het lood verwaarloosd, er onvoldoende rekening mee gehouden dat het schip wel eens niet kon zijn op de plaats waar hij dacht dat het was. Hoewel algemeen bekend is hoe bedrieglijk richting en kracht van een geluid in mist zich kunnen voordoen, heeft de kapitein uitsluitend daaruit zijn bestek bepaald en daarop scherp zijn volgende koers afgezet. Een enkele loding bij Utklippan zou een duidelijke aanwijzing gegeven hebben over de afstand tot dit eiland. Ook heeft hij geen rekening gehouden met de vrij sterke wind bij het opgeven van de koers aan de roerganger. De Raad acht ook de snelheid van 6 mijl bij dichte mist niet in overeenstemming met het begrip “matige vaart”. Mede, omdat de Raad de indruk kreeg dat kapitein de Vries nauwelijks de maakte fouten in ziet, beslist de Raad dat hij moet worden berecht met een ernstige correctie en straft mitsdien kapitein Gijsbert de Vries, geboren 4 april 1922 en wonende te Zwartsluis, door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd van twee weken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 6 februari 1952.
1963-05-26: Final Fate:
Op weg van IJmuiden naar Helsingborg met een lading kalksalpeter in papieren zakken in dichte mist in de Kieler Bocht tussen Fehmarn en lichtschip Gedser gezonken na aanvaring met het Finse m.s. 'Wilke'. De bemanning werd gered.
NvhN 27-05-1963: Kustvaarder KATTEGAT uit Workum gezonken nabij de Kieler Bocht. (Van onze correspondent te Harlingen) De Friese kustvaarder Kattegat, thuishaven Workum, is in de nacht van zaterdag op zondag door de Finse vrachtvaarder Wilke in de nabijheid van de Kieler Bocht in de Oostzee in dichte mist aangevaren. De coaster, die midscheeps werd getroffen, begon direct te zinken, zodat de vijf opvarenden zich maar nauwelijks in de boten konden begeven. Vijf minuten later was de Kattegat al in de golven verdwenen. Kapitein-eigenaar S. de Jong uit Harlingen en zijn bemanning werden door de Wilke aan boord genomen en zondagmorgen in Holtenau in goede welstand, aan land gezet. De Kattegat (232 brt.) werd gebouwd in 1932 en voer voor Wagenborg, Amsterdam. Het schip was met een lading kunstmest onderweg van IJmuiden naar Helsingborg.
1963-05-28: NvhN 28-05-1963: Als was het een klapband...De kapitein van de in de Kielerbocht vergane Friese kustvaarder KATTEGAT, Sybren de Jong („Hoe oud ben ik ook al weer, ik ben van '19"), vertelde ons gisteren het verhaal van het snelle vergaan van zijn schip, de snelle redding en zijn thuiskomst zonder enige dramatiek, zonder opwinding. Als men het aanhoort zou het ook over een klapband kunnen gaan, die hij maandagavond in de straten van Harlingen heeft gekregen, toen hij alweer een fietstochtje maakte. De Kattegat zonk, zoals wij gisteren berichtten, in de nacht van zaterdag op zondag na een aanvaring met een Finse vrachtvaarder. Het was ook helemaal niet dramatisch — ach natuurlijk, het is rot dat ik mijn schip nu kwijt ben, maar verder is alles toch goed afgelopen", zegt de heer De Jong. Jawel, maar het had gemakkelijk slechter kunnen aflopen. Op het traject tussen IJmuiden en Helsingborg was de Kattegat met zijn vijfkoppige bemanning en zijn lading kalksalpeter net het Kielerkanaal uit, toen in de potdichte mist de Finse vrachtvaarder Wilke (14.000 ton) tegen de driehonderd ton metende kustvaarder opliep. „Zo van achteren en midscheeps", volgens de heer De Jong. „De mast knapte direct. Het voorschip begon onmiddellijk te zinken We moesten er af, dat was duidelijk. Het vlot, ach hoe heet dat ding nou (mevrouw De Jong: „Dingy"); De dingy ging vlot overboord, wij er in (O nee, er was helemaal geen paniek). De Fin pikte ons op. Mijn schip was m' drie of vier minuten tijds gezonken. Maar wij kwamen er allemaal droog van af. Het was bladstil." ln blote bast.... Degene, die het het koudst heeft gehad bij heel de reddingsoperatie is de stuurman van de Kattegat, de heer Sj. Westra uit Nijland geweest. De heer De Jong: „De stuur lag in zijn kooi toen het ongeluk om half negen zondagmorgen gebeurde. De rest was boven, gekleed dus, maar de stuur kon alleen maar zijn blauwe broek aantrekken. In zijn blote bast en op blote voeten moest hij de vlet op." Het gros van de bemanningsleden van de Kattegat mag dan gekleed aan boord van de Wilke zijn gekomen, hun bezittingen zijn ze allemaal kwijt. „Zelfs van de papieren hebben we niets kunnen meenemen; het ging allemaal veel te vlug", zegt de heer De Jong. De ontvangst aan boord van het Finse schip was niet zo heel plezierig van de kant van de Finse officieren. De heer De Jong: „Hij gaf mij een hand, zei „Every body safe?" en verder niets. Onze stuurman kreeg zelfs geen hemd van hem. Hij gaf ook geen opdracht om koffie voor ons te maken of ons sigaretten te geven. Nou, dat heeft de Finse bemanning toen zelf maar gedaan. Van de tweede stuurman kregen we later nog twee pakjes sigaretten. Maar we hadden het die drie uur, dat we aan boord waren, behoorlijk koud." Beter geregeld. Op de Duitse reddingboot was het verblijf korter (twee en half uur), maar ook veel plezieriger: „Daar kregen we van alles: borreltjes, sigaretten en trainingspakken. Nee, dat was heel wat beter geregeld.'' Het is overigens de tweede keer dat de heer De Jong in aanraking is gekomen met Duitse redders. „In 1942 — 9 oktober, die dag vergeet ik nooit — liepen we bij Borkum met de Gerdina (ik was machinist) op een mijn. Van de negen bemanningsleden zijn we er toen maar met twee van af gekomen — Duitsers pikten ons toen op." Ook toen is de heer De Jong veilig thuis gekomen.... en niet lang thuis gebleven. Zo gauw mogelijk keerde hij terug naar de zee, die hij vanaf zijn zestiende jaar bevaart. Hij glipte door de mijnenvelden heen, naar Noorwegen en Zweden. Vandaar naar Engeland, waar hij gedurende de rest van de oorlog voor de koopvaardij voer. „Maar nooit ben ik aangevaren. Dit is de eerste keer en het is direkt goed raak geweest."

Afbeeldingen


Omschrijving: MARMEU te water
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: proefvaart en oplevering MARMEU op 27 juli 1932
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VECHT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VECHT in 1934 op de werf van van Goor & Spiekman te Zwartsluis.

Omschrijving: VECHT
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: De KATTEGAT afgemeerd bij de Houthandel Oppedijk in IJlst
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NNO 100464
Kapitein geen schuld aan zinken KATTEGAT.
De Raad voor de Scheepvaart is van oordeel dat kapitein S. de Jong uit Harlingen geen schuld heeft aan het zinken van het motorschip KATTEGAT, na een aanvaring met het Finse motorschip WILKE nabij Gjedser-vuurschip tijdens de reis van IJmuiden naar Helsingborg op 26 mei van het vorig jaar. De KATTEGAT zonk direct na de aanvaring rechtstandig. De vijf opvarenden werden hier door de WILKE opgepikt. Er was geen gelegenheid iets te redden, ook de scheepspapieren gingen verloren.