Inloggen
MARKAB-N - ID 4081

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5357812
Nat. Official Number: 7834 Z ROTT 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, refrigerated
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 winches, 4 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf 'De Merwede', v/h Van Vliet & Co., Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 523
Launch Date: 1951-10-29
Delivery Date: 1952-01-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1367 Type TMAS398 (390x680)
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 222.00 Net tonnage
Deadweight: 785.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 64100 Cubic Feet
Bale: 59403 Cubic Feet
 
Length 1: 69.72 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 64.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.77 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.53 Meters Depth, moulded
Draught: 3.53 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1958-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1958 is de koelinstallatie verwijderd. Door verwijdering van deze koelinstallatie in de ruimen nam het laadvermogen toe tot 785 DWT

Ship History Data

Date/Name Ship 1951-12-31 MARKAB-N
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFUU

Date/Name Ship 1958-04-14 THALLO
Manager: Hudig & Veder N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHYF

Date/Name Ship 1970-07-15 THALLO
Manager: Trans Pacific Marien Ltd., New Zealand
Eigenaar: Trans Pacific Marien Ltd., New Zealand
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / New Zealand

Date/Name Ship 1971-00-00 THALLO
Manager: A.R. Rusden, Noumea, New Caledonia
Eigenaar: A.R. Rusden, Noumea, New Caledonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Noumea / New Caledonia
Callsign: YJTO

Date/Name Ship 1972-00-00 CAPITAINE SCOTT
Manager: Société Union Pacifique, Noumea, New Caledonia
Eigenaar: Société Union Pacifique, Noumea, New Caledonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Noumea / New Caledonia
Callsign: YJTO

Date/Name Ship 1973-00-00 KOTA MUTIARA
Manager: Pacific International Lines (Pte) Ltd, Singapore, Singapore
Eigenaar: Pacific International Lines (Pte) Ltd, Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9V2351

Date/Name Ship 1979-00-00 JABBAR
Manager: Overseas Shipping Agencies Ltd., Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Eigenaar: Overseas Shipping Agencies Ltd., Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Shareholder:
Homeport / Flag: Chittagong / Bangladesh (East Pakistan)

Ship Events Data

1951-12-11: Het Vrije Volk 11-12-1951: Kustvaarders voor Nievelt Goudriaan. Maandagmiddag is bij de N.V. scheepswerf en machinefabriek „De Merwede" te Hardinxveld te water gelaten de motorcoaster Menkar N. (plm. 800 ton draagvermogen), gebouwd voor Van Nievelt Goudriaan en Co. Ongeveer zes weken geleden gleed voor dezelfde rekening de Markab N. te water, een kustvaartuig ongeveer gelijk aan het nieuwe schip.
1952-01-02: Op 02-01-1952 als "MARKAB-N", zijnde een stalen motorschip, metende 1441.79 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no.8630 d.d. 20-12-1951, liggende te Hardinxveld, door B. Wijnstekers, scheepsmeter te Rotterdam, van brandmerk 7834 Z ROTT 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in zijwand dekhuis bemanning, 6.10 m. uit hekplaat, 2.60 m. uit de lengteas en 1.25 m. boven dek.
1953-04-25: Het Vrije Volk 25-04-953: North Foreland Radio meldde Vrijdagavond dat het Nederlandse motorschip „MARKAB N" van Van Nievelt Goudriaan uit Rotterdam een mijl ten zuiden van Folkestone in aanvaring is geweest met de Noorse tanker Sarita. De „Markab N" is vanochtend om negen uur door twee sleepboten van het strand bij Dover gesleept en ligt nu gemeerd aan de pier van Dover. Het schip heeft een scheur boven de waterlijn. Het ligt in de bedoeling deze door een bekisting weg te werken. Daarna zal getracht worden, de „Markab N" naar Rotterdam te slepen. De Sarita blijft in de buurt ter eventuele assistentie.
1953-04-25: NvhN 25-04-1953: Botsing tussen Nederlands en Noors schip. MARKAB-N bij Dover aan de grond gezet. Het Nederlandse motorschip Markab-N heeft gisteravond anderhalve kilometer ten Zuiden van Folkestone in dichte mist een aanvaring gehad met de Noorse tanker Sarita. Beide schepen liepen lichte schade op. De Markab-N kreeg een klein gat in de scheepswand, doch zette na de botsing op eigen kracht de tocht naar Dover voort, aldus United Press. Een sleepboot, uit Dover heeft de Markab-N later geholpen. De redding, boot van Dover bleef in de nabijheid. Omstreeks middernacht is de Markab-N te Dover aan de grond gezet. De kapitein werd aan land gebracht met wonden aan het gelaat.
1953-06-08: NvhN 08-06-1953: De aanvaring van de MAKAB N. De Inspecteur voor de Scheepvaart heeft de Raad voorgesteld de kapitein van het 500 brt metende ms Markab N, J. S. uit Groningen, te straffen door het uitspreken van een berisping. Op 24 April j.l. was de Markab N tijdens mist in de Straat van Dover onder de kust bij Folkestone aangevaren door de Noorse tanker Sarita. Het Nederlandse schip werd vrij aanzienlijk beschadigd en de kapitein geraakte hier. bij ernstig gewond. Na een voorlopige reparatie in Londen heeft de definitieve reparatie in Rotterdam vijf weken geduurd. De kapitein deelde vanmorgen de Raad voor de Scheepvaart mede, dat de loods en hij wel mistsignalen hadden gehoord, doch in de veronderstelling verkeerden, dat de koersen der elkaar tegemoet varende schepen zodanig waren, dat zij elkaar konden passeren. Zowel de voorzitter van de Raad als de Inspecteur uitten hun bewondering voor de houding van de kapitein, die hoewel door de schok op de brug gevallen ernstig gewond, toch het commando is blijven voeren tot hij er letterlijk, door bloedverlies uitgeput, bij neerviel. De Inspecteur, J. Metz, zei. dat de kapitein het wettelijk voorschrift, de machines te stoppen als er mist signalen dwars vooruit worden gehoord, niet heeft opgevolgd. Hij merkte nog op, dat het gevaarlijk is in de mist op een geschatte koers af te gaan. De Raad zal later schriftelijk uitspraak doen.
1953-06-09: NvhN 09-06-1953: De Raad achtte de kapitein van het 500 brt metende m.s. MARKAB N, J. S. uit Groningen schuldig. Dit schip is op 24 April j.l. tijdens mist in de Straat van Dover onder de kust van Folkestone aangevaren door de Noorse tanker Sarita en hierbij ernstig beschadigd. Overeenkomstig het voorstel van de inspecteur werd een berisping uitgesproken.
1964-12-18: De Telegraaf 18-12-1964: Aanvaring bij de Schouwebank. Van onze correspondent. Rotdam, donderdag. Nabij de Schouwebank voor de Zuidhollandse kust voer vanmorgen de Nederlandse kustvaarder „THALL" en het Nederlandse vrachtschip „Zonnekerk" op elkaar. Beide schepen liepen zware schade op boven de waterlijn. De "Thallo" had Rotterdam verlaten richting Dublin en keerde terug om in de Waalhaven gerepareerd te worden: de „Zonnekerk" stoomde rechtstreeks naar de werf Wilton-Fijenoord voor reparatie.
1965-11-18: Het Vrije Volk 18-11-1965: Onverantwoord. De Raad voor de Scheepvaart heeft de derde stuurman A. van der Z. van het 9250 brt. metende m.s. Zonnekerk gestraft door hem de bevoegdheid om als stuurman op zeeschepen te varen voor de tijd van twee weken te ontnemen.
De raad heeft de kapitein D. J. J. en de tweede stuurman P. B. F. van het 499 brt. metende m.s. THALLO beiden gestraft door het uitspreken van een berisping. Beide schepen zijn op 17 december op de Noordzee ter hoogte van de Schouwenbank met elkaar in aanvaring gekomen. De raad acht stuurman Van der Z. schuldig aan deze aanvaring. Hij liet geen snelheid minderen en liet na de stuurboord-uitwijkmanoeuvre, vergezeld te doen gaan van een stoot op de fluit. De kapitein en de tweede stuurman van de Thallo worden medeschuldig geacht. De kapitein heeft zijn tweede stuurman op de druk bevaren route onverantwoord alleen gelaten. De stuurman had zelf maatregelen moeten nemen. Hij gaf geen attentiesein en liet na de kapitein te roepen.
1990-06-00: Final Fate:
Op 11.06.1990 gestrand en gezonken na op drift te zijn geraakt tijdens reparatie te Chittagong. 1992 Lloyd's rapporteerd dat het schip is gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Markab N. 1952
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Thallo 1952 (ex Markab N.)
Gemaakt door: Real Photographs Co. Ltd.

Omschrijving: Kota Mutiara 1952 (ex Markab-N)
Gemaakt door: Unknown
Bronnen


Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.