Inloggen
MARKAB - ID 4079

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5225784
Nat. Official Number: 325 Z ASSEN 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Worst & Dutmer, Meppel, Drenthe, Netherlands
Werfnummer: 116
Launch Date: 1956-10-01
Delivery Date: 1957-01-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 15650 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 297.00 Net tonnage
Deadweight: 685.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35340 Cubic Feet
Bale: 32029 Cubic Feet
 
Length 1: 55.28 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.29 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.64 Meters Depth, moulded
Draught: 3.26 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-08-09 MARKAB
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Folkert Tuil, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFVH

Date/Name Ship 1974-03-14 MARKAB STAR
Manager: A.J. Kinnaer, Langstone (Gwent), Great Britain
Eigenaar: A.J. Kinnaer, Langstone (Gwent), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Langstone (Gwent) / Great Britain

Date/Name Ship 1975-00-00 MARKAB STAR
Manager: H. Dawood, Newport (Mon.), Great Britain
Eigenaar: H. Dawood, Newport (Mon.), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newport (Mon.) / Great Britain

Date/Name Ship 1976-08-00 MARKAB
Manager: Hamza Maritime Freight Agency, Dubai, United Arab Emirates
Eigenaar: Hamza Maritime Freight Agency, Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates

Ship Events Data

1955-08-08: Eemsbode, 08-08-1955. Nieuwe coaster besteld. De heer F. Tuil te Delfzijl heeft bij de scheepswerf Worst en Dutmer te Meppel een opdracht geplaatst voor de bouw van een gladdekcoaster van ca. 685 ton deadweight. Het schip zal worden gebouwd onder klasse Berau Veritas en Scheepvaart Inspectie en zal modern worden uitgerust. In de machinekamer zal een M.A.K. diesel motor worden opgesteld. De oplevering geschiedt omstreeks Mei van het volgende jaar.
1956-08-09: Het schip wordt op 09-08-1956 bij het Kadaster teboekgesteld als schip in aanbouw met als eigenaar Folkert Tuil, reder te Delfzijl, Fregatlaan 3. Voltooid op 24-01-1957.
1956-08-13: Op 13-08-1956 als "MARKAB", zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Meppel, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 325 Z ASSEN 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in voorkant van de kampanje, 15.17 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas en 1.27 m. uit dek.
1956-10-05: NvhN 05-10-1956: Tewaterlating m.s. Markab. Bij de Scheepswerf Worst en Dutmer te Meppel werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Markab, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer F. Tuil te Delfzijl. De tewaterlating stuitte op enige moeilijkheden en duurde ongeveer 2½ uur, maar uiteindelijk kwam het schip volkomen gaaf in zijn element terecht. De Markab (bouwnummer 116) is van het gladdektype en meet 685 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 390 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 pk zullen worden opgesteld. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaart-certificaat. De kiel is gelegd voor een zusterschip van het m.s. Markab voor rekening van het Rederijbedrijf J. Vos en Zn te Hoogkerk. Dit schip zal eveneens worden uitgerust met een 390 pk motor. Verder zullen nog de kielen worden gelegd voor vier Rijnschepen, bestemd voor de vaart op Bazel. Deze schepen worden gebouwd voor rekening van het Rotterdamse Rijnvaart Bedrijf.
1957-01-23: NvhN 23-01-1957: Proefvaart m.s. Markab. Op het IJsselmeer heeft een proefvaart plaats gevonden van het motorkustvaartuig Markab, dat bij de Scheepswerf Worst en Dutmer te Meppel werd gebouwd voor van de heer F. Tuil te Delfzijl. De Markab (bouwnummer 116) is van het gladdektype, meet 685 ton dwt en heeft de volgende afmetingen ,lengte over alles 55.20 m.. lengte tussen de loodlijnen 50 m.. breedte op de spanten 8.30 m. en holte 3.64 m. De beladendiepgang bedraagt 3.26 m. De voortstuwing geschiedt door een 390 p.k. motor (snelheid ca 10 knoop), terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotor van 20 p.k. zijn opgesteld. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte met speciaal houtvaartcertificaat dieper afladen. Momenteel wordt bij de scheepswerf Worst en Dutmer gewerkt aan een zusterschip van het m.s. Markab voor rekening van het Rederijbedrijf Vos en Zn. te Hoogkerk.
1976-07-27: Final Fate:
Gestrand bij Ras Maidani in pos. 25.23.30.N.-59.11.3.O. Het was onderweg van Bombai naar Dubai met een lading van 240 ton beton- en 84 ton staalplaten. Op 26 augustus verliet, na twee mislukte bergingspogingen, de bemanning het schip. In september total loss verklaard en gedurende december 1976 ter plekke gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Markab' (bj 1957)
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: 'Markab' (bj 1957)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Markab Star 1957 ex Markab.
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 230157
Proefvaart m.s. MARKAB
Op het IJsselmeer heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig MARKAB, dat bij de Scheepswerf Worst en Dutmer te Meppel werd gebouwd voor rekening van de heer F. Tuil te Delfzijl.
De MARKAB (bouwnummer 116) is van het gladdek type, meet 685 ton dwt. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 55,20 m, lengte tussen de loodlijnen 50 m, breedte op de spanten 8,29 m en holte 3,64 m. De beladen diepgang bedraagt 3,26 m. De voortstuwing geschiedt door een 390 pk. Motor (met een snelheid ca. 10 knoop), terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 pk. zijn opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat voor dieper afladen. Momenteel wordt bij de scheepswerf Worst en Dutmer gewerkt aan een zusterschip van het m.s. MARKAB voor rekening van het  Rederijbedrijf J. Vos & Zn. te Hoogkerk.