Inloggen
MARIE CHRISTINE - ID 4041

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1970
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7016486
Nat. Official Number: 4329 Z GRON 1970
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Voorwaarts' v/h. E.J. Hijlkema, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 202
Date Laid Down: 1969-08-26
Launch Date: 1970-04-08
Delivery Date: 1970-06-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 1200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15637 Type 12GV-E (220x380) 375rpm
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 999.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 665.00 Net tonnage
Deadweight: 1626.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 72500 Cubic Feet
Bale: 72500 Cubic Feet
 
Length 1: 69.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.23 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.53 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.90 Meters Depth, moulded
Draught: 4.09 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1970-05-20 MARIE CHRISTINE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij m.s. Marie Christine, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren N.V. en Dr. Dirk Reinder Ubbens (KNO-arts Den Helder)
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFUE

Date/Name Ship 1972-11-22 MARIE CHRISTINE
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren N.V. en Dr. Dirk Reinder Ubbens (KNO-arts Den Helder), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFUE

Date/Name Ship 1984-10-12 LINDA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij ms Linda, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Lambert Kuiper & Peter Baarveld (Nieuw Buinen)
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFQH

Date/Name Ship 1988-09-14 LINDA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij ms Linda, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Lambert Kuiper, Peter Baarveld (Nieuw Buinen) en Niel Guise (Winsum)
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFQH

Date/Name Ship 1992-09-22 LINDA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Ommen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Willem Hoogenhout & Andries Gerrit en Rolf Alfred Bos
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFQH

Ship Events Data

0000-00-00: NvhN 11-04-1970: Marie Christine te water. Bij de N.V. Scheepswerf Voorwaarts, E. J. Hijlkema te Hoogezand is te water gelaten 't ms Marie Christine. Het schip is van 't gladdektype — beneden 1000 ton brt. en is bestemd voor gespecialiseerd vervoer. Het wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Wijnne en Barends te Delfzijl. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 69.75 m., lengte tussen loodlijnen 65 m., br. op spanten 10,50 m., holte tot hoofddek 4.90 m. en max. diepgang (zomer) plm. 4.05 m. De ruimhoogte is 5,70 m. Het schip wordt gebouwd onder klasse: Lloyds Register of Shipping 100 Al ijs 3. Het heeft een laadvermogen van ca. 1650 ton en een ruiminhoud van ca. 80.000 eb. ft. grain. Voor de voortstuwing zal worden geplaatst een Brons motor van 1200 pk.
1970-04-08: Gedoopt door mevr. J. H. Steenhuis-Koster.
1970-05-27: Op 27-05-1970 als "MARIE CHRISTINE", zijnde een motorschip, metende 2830.43 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 15574 d.d. 13-05-1970, liggende te Hoogezand, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4329 Z GRON 1970 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het brughuis, 3.33 m. uit hekplaat, 0.35 m. uit de lengteas en 1.44 m. uit dek.
1970-06-19: NvhN 19-06-1970: Proefvaart op de Eems van m.s. Marie Christine. Op de Eems vond de proefvaart plaats van het motorschip Marie Christine dat gebouwd werd door N.V. Scheepswerf Voorwaarts E.J. Hijlkema te Hoogezand voor rekening van de N.V. Wijnne en Barends te Delfzijl. Het schip is van het gladdektype -beneden 1000 BRT- en is bestemd voor gespecialiseerd vervoer. De belangrijkste gegevens zijn: lengte over alles 69,75 m. lengte tussen de loodlijnen 655 m. bereedte op spanten 10.50 m. hollte tot hoofddek 4.90 m. maximale diepgang plusminus 4.05 m. ruiminhoud 80.000 cb.ft. grain en laadvermogen ca. 1650 ton. Voor de voortstuwing is een Brons-motor van 1200 Pk geplaatst. Het schip wordt gebouwd onder toezicht van Lloyds Register of Shipping 100A1 Ice Class 3..
1970-06-19: Trouw 19-06-1970: Order voor 2 schepen. Delfzijl — Wijnne en Barends cargadoors- en agentuurkantoren heeft een nieuw schip aan haar vloot toegevoegd. Dit schip, dat onder de naam 'Marie Christine' in de vaart wordt gebracht, heeft een nuttige laadcapaciteit van 1600 ton. Inmiddels heeft de rederij een order geplaatst bij de Scheepswerf Voorwaarts voor 2 schepen van 2.000 ton, gebaseerd op dezelfde eisen als voor het ruim van de Marie Christine.
1995-04-00: Final Fate:
Op 08-04-1995, tijdens en zware storm gestrand bij Thyboron, westkust van Denemarken en verlaten door de bemanning. 10-04-1995 vlot getrokken en met zware bodem schade naar Thyboron gesleept. Op 14-04-1995 te Delfzijl binnen gesleept en ingedokt bij Niestern Sander en na inspectie Total Loss verklaart. 21-05-1995 gesleept vertrokken uit Delfzijl naar Rotterdam, na verkocht te zijn aan scheepssloper Heuvelman. 22-05-1995 te Rotterdam aangekomen. 11-1995 gesloopt bij Boele Scheepssloperij te 's Gravendeel.

17-08-1996 Raad voor de Scheepvaart: Hoge deklast en geringe stabiliteit brachten coaster Linda in problemen. Een te hoge deklast en te geringe stabiliteit deden volgens de Raad voor de Scheepvaart het motorschip LINDA vorig jaar April stranden op de Deense kust. De raad legde kapitein G. echter geen straf op, maar beperkte zich tot een algemeen advies. Volgens de inspecteur is de ramp voortgekomen uit een kombinatie van extreem slecht weer (windkracht tien), lekkage van de afdichtingen van de luikdeksels, ventilatiekokers en tankontluchtingen, een teveel aan deklast (167 ton teveel) en wateropname door de lading. Toen de lading ook nog begon te schuiven, maakte het schip zestig á 65 graden slagzij. Door de hoge deklast kon het schip zich niet meer oprichten. De raad plaatste hier en daar een kritische kanttekening bij deze opmerking, maar was het in grote lijnen met de inspekteur eens. Met name de lading (pakketten hout) heeft de ervaren houtschipper de das omgedaan. De pakketten hadden ongelijke afmetingen, waardoor wanruimtes ontstonden. Die zorgden dat de deklast kon inschuiven, toen het eenmaal op zee grote windsnelheden kreeg te verduren. Dit veroorzaakte uiteindelijk het scheefvallen van het schip. De kapitein had dit misschien nog kunnen voorkomen door vaker de sjorringen te kontroleren, opperde de raad. 'Zeker de dag tevoren had de schipper een ronde kunnen maken nadat het schip inmiddels zo'n 24 uur onderweg was. Op de ochtend van het ongeval was het waarschijnlijk al te slecht wer om aan dek te gaan.' Tevens wees de raad erop dat de kapitein een inschattingsfout had gemaakt met het gewicht van de lading. Zij beseft dat menig schipper uitgaat van de hoeveelheden hout die hij normaal ken meenemen, maar bij pakketten hout is dat niet terecht. 'Met het oog op de stabiliteit moet minder worden meegenomen. Anders is de kans groot dat een onevenredige gewichtsverdeling boven-en onderdeks ontstaat.' Dit was ook bij de “LINDA” het geval, terwijl G. op zijn ervaring vertrouwde en geen stabiliteitskontrole uitvoerde. Onbegrijpelijk vond de raad, dat de kapitein ging bijliggen en toch op stuurautomaat bleef varen. G. had op handbesturing moeten overgaan en ook een tweede man op de brug moeten halen. Nog beter had de schipper volgens de raad kunnen gaan schuilen onder Skagen of de route door het Kielerkanaal kunnen kiezen.

Afbeeldingen


Omschrijving: MARIE CHRISTINE op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARIE CHRISTINE
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARIE CHRISTINE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARIE CHRISTINE
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: MARIE CHRISTINE
Gemaakt door: Owners photographer
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: LINDA
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: LINDA op 14-05-1995 liggende te Delfzijl met opgelopen schade door de stranding op de Deense kust
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Schade

Omschrijving: LINDA op 19-05-1995 Inspectie bodemschade bij Niestern Sander te Delfzijl,
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Schade

Omschrijving: LINDA op 21-05-1995 nabij de Westereems Racon boei cq Loodsstation, gesleept naar de sloopwerf te s' Gravendeel.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Sloop