Inloggen
MARIE CHRISTINE - ID 4040

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5223982
Nat. Official Number: 2728 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 264
Date Laid Down: 1952-01-25
Launch Date: 1952-05-10
Delivery Date: 1952-07-02
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3527 Type 6VD7 (305x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 390.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 187.00 Net tonnage
Deadweight: 495.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25900 Cubic Feet
Bale: 24300 Cubic Feet
 
Length 1: 50.17 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.31 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.90 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.65 Meters Depth, moulded
Draught: 2.87 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-06-25 MARIE CHRISTINE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFUM

Date/Name Ship 1966-03-15 CORIA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Klein, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDKG

Date/Name Ship 1971-03-29 CORIA
Manager: Jan Roelof Klein, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Roelof Klein, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: PDKG

Date/Name Ship 1976-04-06 PAULRICH TRADER
Manager: Paulrich Corporation, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Paulrich Corporation, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2374

Date/Name Ship 1977-00-00 PAULRICH TRADER
Manager: Paulrich Corporation, Port of Spain, Haiti
Eigenaar: Paulrich Corporation, Port of Spain, Haiti
Shareholder:
Homeport / Flag: Port of Spain / Haiti

Date/Name Ship 1977-00-00 PAULRICH TRADER
Manager: Paulrich Corporation, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Paulrich Corporation, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2374

Date/Name Ship 19??-00-00 CORIA
Manager: Compañía de Petroles de Centroamerica S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compañía de Petroles de Centroamerica S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2374

Date/Name Ship 1982-00-00 M. NOTTE
Manager: Compañía de Petroles de Centroamerica S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compañía de Petroles de Centroamerica S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2374

Date/Name Ship 1982-01-00 LADY BARBARA
Manager: Naviera Santa Barbara S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Naviera Santa Barbara S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQBH7

Date/Name Ship 1989-00-00 CONCEPTION
Manager: Conception Shipping S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Conception Shipping S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQBH7

Ship Events Data

1952-05-12: NvhN 12-05-1952: Te waterlating m.s. MARIE CHRISTINE. Bij de CV. G. J. van der Werffs Scheepsbouw te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Marie Christine, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij Wijnne en Barends e-a. te Delfzijl. De Marie Christine is van het gladdek-type. meet 500 ton d.w. (399 br.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 50 M.. lengte tussen de loodlijnen 46 M.. breedte 7.90 M. en holte 3.10 M. De beladen dieptegang is 2.83 M. De voortstuwing zal geschieden door een 360 pk. motor. Het schip wordt gebouwd onder klasse Lloyds met certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart, met speciaal certificaat voor de houtvaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het raised-quarterdeck type van 575 ton d.w voor rekening van Timmermans Handel en Industrie Mij. te Goes.
1952-06-26: Op 26-06-1952 als "MARIE CHRISTINE", zijnde een motorschip, metende 1105.55 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8797 d.d. 20-06-1952, liggende te Westerbroek, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2728 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.20 m. uit hekplaat, 0.75 m. uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.
1952-07-02: NvhN 02-07-1952: Proefvaart m.s. MARIE CHRISTINE. Onder bijzonder gunstige weersomstandigheden vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Marie Christine, dat bij de CV. G. J. v. d. Werff's Scheepsbouw te Westerbroek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de Rederij Wijnne en Barends e.a. te Delfzijl. Met de Marie Christine is weer een zeer mooi kustvaartuig aan de Groninger vloot toegevoegd. Het schip is van het gladdektype, meet 500 ton d.w. en is uitgerust met een 360 p.k. motor, waarmede het schip tiidens de proéfvaart een snelheid bebaalde van 11 mijl. De Marie Christine is gebouwd onder klasse Lloyd's met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart. Het schip zal in Delfzijl draineerbuizen laden voor Ballina (lerland).
1958-08-21: NvhN 21-08-1958: Kustvaarders in botsing. De Nederlandse kustvaarder „MARIE CHRISTINE" is woensdag, vijftien mijl oost van de Humber, in aanvaring gekomen met de Duitse coaster „Umberto". De „Marie - Christine" werd beschadigd boven de waterlijn, maar persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De schade aan de „Umberto" is niet bekend. De schepen behoefden echter geen assistentie in te roepen. De „Marie Christine" is eigendom van Wijnne en Barends te Delfzijl. Het draagvermogen is vijfhonderd ton.
1966-03-09: NvhN 09-03-1966: m.s. MARIE CHRISTINE verkocht. De N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors en Agentuurkantoren te Delfzijl heeft het motorkustvaartuig Marie Christine verkocht aan de heer H. Klein te Delfzijl die het schip onder de nieuwe naam Coria in de vaart zal brengen. De Marie Christine behoort tot het gladdek-type en heeft een draagvermogen van ongeveer 500 ton. Het schip werd in 1952 gebouwd bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek en is voorzien van een 360 pk Industrie dieselmotor.
1979-09-28: Classed LR until 28/9/79 - Reported defects 28/9/79.
1991-02-03: Final Fate:
Onderweg van Miami Beach naar Haiti ten gevolge van een motorstoring gestrand en verlaten bij Penrod's Beach Club, Miami Beach, U.S.A. Het lag daar al twee weken na zwaar weer met een motorstoring ten anker. 31-03-1991 vlotgebracht en teruggesleept naar Miami Beach. In een dok gezet om zinken te voorkomen. De berging kostte US$ 350.000,--. In beslag genomen door het U.S. Government en op 22-04-1991 gerechtelijk verkocht aan de Staat Florida. Op 07-06-1991 door Schurger Diving and Salvage als fishreef 2 mijl oost-noord-oost van Bakers Hanover Inlet tot zinken gebracht in pos. 25 54' 31.4" noord en 80 5' 23.8" oost. De plaats wordt ook wel de "North Miami Grave Yard" genoemd, er liggen daar 5 wrakken dicht bij elkaar. Het wrak zelf is in 1992 uit elkaar geslagen door orkaan Andrew, het achterschip ligt op ongeveer 15 meter van het voorschip op ± 20 meter diepte.

During the pre-dawn hours of February 3, 1991, the 150 foot Honduran freighter, CONCEPTION, succumbed to high wind and sea conditions and broke anchor two miles off the shore of Miami Beach. This concluded two weeks of waiting in the ships anchorage while attempting to make repairs to its main engine. The crew radioed for U.S. Coast Guard and commercial towing assistance while drifting without power toward a certain grounding on Miami Beach. And ground she did, within serving distance of Penrod's Beach Club's famous volleyball courts. Over the following 60 days various agencies including the U.S. Coast Guard, the U.S. District Court, Florida Department of Natural Resources, Florida Health Department, Florida Department of Agriculture and Consumer Services, Dade County Parks Department, Dade County DERM (Department of Environmental Resource Management), the City of Miami Beach and the consultants to these organizations would invest hundreds of man hours and over $350,000 to remove pollutants, decaying organic material and the ship from the beach. Once freed from the beach and safely back on the Miami River, the issues of admiralty law, where were to determine the final fate of the vessel were debated for three weeks and the final decision made by the Court was to seize the ship as property of the U.S. Government and offer her for sale to the general public.The ship was purchased by the Miami marine salvage firm of Schurger Diving and Salvage and subsequently purchased by the Dade County Artificial Reef Program. The CONCEPTION was by far the most difficult ship to clean and certainly the most difficult to keep afloat during the process.The ship was sunk June 7, 1991, exactly 1.9 nautical miles east northeast of Bakers Haulover Inlet, in the Sunny Isles Artificial Reef Site at Loran C coordinates 14239.0 and 62129.4. The vessel sits upright, with approximately 34 feet of relief on a large sand plane in 68 feet of water. She is only 200 feet to the north of the artificial reef.

This 150 foot long Honduran freighter was built in 1965. In 1990 while en route from Miami to Haiti with a cargo of trucks, cars, clothing, wheat and rice she developed engine trouble. The CONCEPTION anchored off South Beach. Before repairs could be made the Concepcion's anchor failed and she drifted aground. The La Concepcion was high and dry and cost the State over $300,000.00 to pull her off the beach. The CONCEPTION was sunk as an artificial reef on June 7, 1991. She now sits in 71 feet of water just north of the C-One wreck.

Afbeeldingen


Omschrijving: MARIE CHRISTINE op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARIE CHRISTINE
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARIE CHRISTINE op 01-06-1953
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MARIE CHRISTINE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARIE CHRISTINE op 01-06-1962
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: CORIA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CORIA
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: PAULRICH TRADER - Delfzijl 1976.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname