Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
MARIANNE - ID 4037
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1955
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5223645
Nat. Official Number:
3263 Z GRON 1954
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Shelterdeck open
Masten:
One mast
Rig:
2 winches, 2 derricks
Lift Capacity:
3 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
Scheepsbouw Unie N.V.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
262
Launch Date:
1954-11-20
Delivery Date:
1955-02-10
Technical Data
Engine Manufacturer:
Maschinenbau Kiel A.G.
, Kiel, German Federal Republic
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
8
Power:
700
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
MAK Nr. 15484 Type MAU423A (290x420)
Speed in knots:
11.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
390.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
180.00 Net tonnage
Deadweight:
610.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
44000 Cubic Feet
Bale:
42000 Cubic Feet
Length 1:
55.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
52.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
7.93 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.67 Meters Depth, moulded
Draught:
3.30 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
1955-02-10
MARIANNE
Manager:
Vereenigd Cargadoorskantoor N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Ella'
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Rederi Bratt-Götha
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PFUX
Date/Name Ship
1966-03-22
VLIEHORS
Manager:
Scheepvaartkantoor Holwerda
, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar:
Rederij de Jong & van der Schoot
, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Harlingen / Netherlands
Callsign:
PIHF
Date/Name Ship
1973-04-00
VLIEHORS
Manager:
Scheepvaartkantoor Holwerda
, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar:
Rederij de Jong & van der Schoot
, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Panama / Panama R.P.
Callsign:
HO7973
Ship Events Data
1954-08-11:
Het schip in aanbouw wordt op 11-08-1954 als ELLA bij het Kadaster teboekgesteld. Eigendom van N.V. Scheepvaartmaatschappij Ella, gevestigd te Amsterdam. 15-12-1954 hernoemd in MARIANNE. Voltooid 09-02-1955.
1954-08-17:
Op 17-08-1954 als "ELLA", bouw no. 262, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Gideon, door A. Pinkster, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van brandmerk 3263 Z GRON 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip midscheeps op tanktop ter hoogte spant 21.
1954-11-22:
NvhN 22-11-1954: Tewaterlating m.s. Marianne. Bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Marianne, dat wordt gebouwd voor rekening van de Scheepvaart Maatschappij „Ella" te Amsterdam. De Marianne is van het shelterdektype meet 620 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 55.05 m., lengte tussen de loodlijnen 50 m., breedte 790 m. en holte 3.35/5.35 m. De beladen diepgang is 3.30 m. De voortstuwing zal geschieden door een 700 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren van 21 p.k. zullen worden De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip voor dezelfde maatschappij. (Opm.: m.s. Ella)
1955-02-09:
Op 09-02-1955 als "MARIANNE", zijnde een motorschip, metende 1104.89 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9721 d.d. 29-01-1955, liggende te Delfzijl, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van brandmerk 3263 Z GRON 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot dekhuis op verhoogd achterdek, 2.90 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit de lengteas en 1.56 m. uit dek.
1966-04-14:
NvhN 14-04-1966: M.s. Marianne verkocht van Amsterdam naar Harlingen. Het ms Marianne van de N.V. Scheepvaart Maatschappij Ella te Amsterdam is verkocht aan rederij De Jong en van der Schoot te Harlingen. De Marianne meet 390 b.r.t. en is uitgerust met een 700 pk MAK-motor. Het schip is in 1955 gebouwd bij de N.V. Unie te Groningen. De Marianne zal onder de nieuwe naam Vliehors in de vaart worden gebracht.
1968-07-05:
Liep in de haven van Kingston, Jamaica aan de grond. Ze probeerde, vanwege een staking van de loodsen, zonder loods de haven uit te lopen. Op 09-07-1968, na diverse pogingen om het schip vlot te krijgen, is het gelukt met behulp van de Liberiaanse sleepboot “Rescue” 1943-1202 BRT.
1971-01-28:
Onderweg van Requejada naar Runcorn met slagzij, ten gevolge lekkage in de voorpiek, de haven van Brest binnengebracht.
1976-02-22:
Op 22-02-1976 is in een zware storm de lading gaan schuiven waarna het over stuurboord slagzij maakte en naar Tor Bay terugekeerd. De volgende dag naar Dublin vertrokken.
1981-01-31:
Opgelegd in Harlingen nadat de certificaten waren verlopen.
1982-00-00:
Final Fate:
Begin 1982 samen met 'VLIEREE' (ex "ELLA") verkocht aan Rederij P. van der Kooi Vliehors C.V., Kampen met de bedoeling om ze tot zandzuiger te verbouwen. De 'VLIEHORS' bleef echter in Harlingen liggen en werd in 1992 verkocht aan Beheersmij. 'Welgelegen' B.V. en tot dekhoogte gesloopt, verbouwd tot kraanponton en later en in gebruik als drijvende kade bij Scheepswerf Welgelegen. In november 2001 in het dok van Scheepswerf Welgelegen gesloopt.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Proefvaart
Gemaakt door:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
Proefvaart
Gemaakt door:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
Marianne 1955.
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
'Vliehors' bj 1955 (ex 'Marianne')
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Vliehors 1955 (ex Marianne)
Gemaakt door:
Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
Vliehors 1955, laid up at Harlingen in 1979.
Gemaakt door:
Olinga, F.J. (Frits)
Omschrijving:
Vliehors 1955 als ponton liggende bij Frisian Shipyard Welgelegen te Harlingen op 31-08-2001.
Gemaakt door:
Olinga, F.J. (Frits)
Terug naar het overzicht