Inloggen
MARIA THERESIA - ID 4031

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5005500
Nat. Official Number: 2345 Z AMST 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Sander, Scheepswerf 'Delfzijl', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 182
Launch Date: 1948-12-15
Delivery Date: 1949-03-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1093 Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 391.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 205.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27000 Cubic Feet
Bale: 26550 Cubic Feet
 
Length 1: 49.99 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.88 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.76 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-03-22 MARIA THERESA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart-Reederij van Dudok de Wit & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFUJ

Date/Name Ship 1959-03-07 WESTA
Manager: Rederi A/B Erik Olausson & Son, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Erik Olausson & Son, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHQF
Additional info: ZKr. 415.000,--

Date/Name Ship 1962-01-31 AGNES
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lieuwe Jan Kas, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCFJ

Date/Name Ship 1966-10-03 AGNES
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lieuwe Jan Kas & Willem Verwoerd, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCFJ

Date/Name Ship 1973-04-10 AGNES
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Verwoerd, Hardinxveld-Giessendam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCFJ

Date/Name Ship 1973-05-27 AGNES
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Boyd Brothers, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1974-02-04 ZANDKREEK
Manager: Morris Lew & Peter Kreek, New Orleans (La.), U.S.A.
Eigenaar: Compania de Navegacion Zandkreek S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Additional info: Het schip lag tijdens de aankoop te Terneuzen.

Date/Name Ship 1975-10-30 STRATUS
Manager: Transmar S.A., Santo Domingo, Dominican Republic
Eigenaar: Transportadora Maritima S.A., Santo Domingo, Dominican Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Santo Domingo / Dominican Republic
Callsign: HIJI

Ship Events Data

1948-12-15: NvhN 16-12-1948: Tewaterlating m.s. „MARIA THERESIA”. Toepassing nieuw systeem. Gisternamiddag vond op de scheepswerf „Delfzijl" v.h. Gebr. Sander te Farmsum, de tewaterlating plaats van het nieuwe m.s. „Maria Théresia", voor rekening van Dudok de Wit en Co. te Amsterdam. Deze nieuwe coaster heeft een deadweight van ca. 550 ton en is van het type raised quarterdek. De lengte over alles bedraagt 50 M., terwijl de lengte tussen de loodlijnen 45 M. Is. De breedte N.D. Mal. is 7.80 M., holte hoofddek 3.30 M., holte R.Q.-dek 4.10 M. Het schip zal worden voorzien van een 400 E.P.K. Werkspoor Motor. Werd tot voorheen bij de scheepsbouw in het Noorden bij de van stapelloop van nieuw gebouwde schepen de methode toegepast van paraffine gemengd met talkvet, thans werd als proef voor de eerste maal in het Noorden gebruik gemaakt van minerale hellingvetten. Volgens deskundige toelichting kan de grondlaag (Basekote) een druk weerstaan van 7,65 kg per cM3, zonder, dat dit vet enige vormverandering ondergaat. De praktijk heeft hierbij aangetoond, dat bij strenge vorst of hoge zomertemperatuur, deze minerale vetten geheel aan de gestelde eisen voldoen. In het Noorden stond men nog enigszins sceptisch tegenover dit middel, in Holland werd deze methode reeds geruime tijd met succes toegepast, o.m. bij de „Willem Ruys". Omtrent het resultaat bij de tewaterlating van de „Maria Théresia," verklaarde de directeur der genoemde scheepswerf, de heer G. Sander, ons, dat een en ander tot zijn volle tevredenheid was verlopen. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw Moes te Bussum. Een dezer dagen wordt de kiel gelegd voor een dergelijk vaartuig van het gladdek-type, groot ca. 350 ton deadweight, voor Delfzijlse rekening.
1949-03-12: Op 12-03-1949 als MARIA THERESIA, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 1106.38 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7613 d.d. 24-02-1949, liggende te Delfzijl, door J Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2345 Z AMST 1949 op het achterschip in achterschot dekhuis op verhoogd achterdek, 6.00 m. uit hekplaat, 0.25 m. uit lengteas en 1.44 m. boven het dek.
1951-07-08: 08-07-1951, tijdens de reis van Wismar naar King’s Lynn, te Delfzijl aangekomen met machineschade. Op 13-07-1951 na reparatie reis naar King’s Lynn vervolgd.
1959-01-25: 25-01-1959, op reis van Cardiff naar Rouen, op de Seine in aanvaring met de binnenvaartschip “Wixky”. Geen noemenswaardige schade opgelopen.
1962-02-01: Op 01-02-1962 AGNES, zijnde een motorschip, groot 1049.63 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12420 d.d. 22-01-1962, liggende te Delfzijl, door M. Alberts, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5830 Z AMST 1962 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het kampanjedek, 5.80 m. uit hekplaat, 1.05 m. uit lengteas en 1.48 m. boven het dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 2345 Z AMST 1949 zijn vernietigd.)
1970-04-30: 30-04-1970, liggend te Algericas, averij aan de krukas van de hulpmotor. 02-05-1970 na herstel hulpmotor vertrek uit Algericas.
1970-11-03: 03-11-1970 in een zeer zware storm, ten anker liggend nabij Rosmory Point Westport Bay, Co. Mayo, van haar ankers geslagen en op de rotsen van Rosmory Point Westport Bay geslagen. 11-11-1970 geborgen, nadat er eerst 200 ton grondslakken waren gelost in trailers met tractoren. Het schip is naar Westport, Co Mayo. Ierland gesleept voor inspectie.
1971-07-29: 29-07-1971 op de Noordzee assistentie verleend bij blussen en standby gelegen bij de brand aan boord van de Nederlandse kustvaarder ‘Meppel’ (1939-249 BRT.)
1971-11-07: 07-11-1971 Tijdens de reis van Gudvangen naar Selby met een lading van 524 ton steengruis, zware slagzij opgelopen en naar Stavanger gevaren. Na inspectie bleek dat er behoorlijk water bij de lading was gekomen. 16-11-1971 na de lading te Stavanger opnieuw getrimd te hebben aangekomen te Selby.
1974-01-25: 25-01-1974 aanzienlijke bodemschade op gelopen, na grondstoting bij binnenvaren van de nauwe haven ingang van Par, Cornwall.
1976-10-12: Bij het afmeren in n Santo Domingo (Dominicaanse Republiek) tijdens een tropische storm aangevaren door 'Atlantic Express' die was losgeslagen. Aanzienlijke schade aan romp 'Stratus'. (melding dat schade aan romp-dek enz. hersteld is in een dok)
1977-07-15: Classed LR until 15/7/77
1998-00-00: 1998 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.


Afbeeldingen


Omschrijving: MARIA THERESIA
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARA THERESIA
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARA THERESIA
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARIA THERESIA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MARIA THERESIA

Omschrijving: AGNES
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: AGNES
Gemaakt door: Sherlock, F.G.

Omschrijving: AGNES
Gemaakt door: Real Photographs Co. Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto