Inloggen
MARIA S - ID 4029

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5116775
Nat. Official Number: 2394 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Voorwaarts' v/h. E.J. Hijlkema, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 154
Launch Date: 1948-11-27
Delivery Date: 1949-02-08
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3397 Type 4VD7 (280x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 273.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 130.00 Net tonnage
Deadweight: 330.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 17658 Cubic Feet
Bale: 16705 Cubic Feet
 
Length 1: 43.19 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.14 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.35 Meters Depth, moulded
Draught: 2.65 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-02-25 MARIA S
Manager: Jacob Smith, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Smith, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFUE

Date/Name Ship 1962-08-07 FLORÖ
Manager: Bengt Jonasson e.a., Hamborgersund, Sweden
Eigenaar: Bengt Jonasson e.a., Hamborgersund, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Tegelstrand / Sweden
Callsign: SGID

Date/Name Ship 1964-10-00 ISLE OF HARRIS
Manager: Robert Cameron & Co. Ltd., Stornoway, Great Britain
Eigenaar: Roderick Cunningham (Scalpay) Ltd, Stornoway, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Stornoway / Great Britain

Date/Name Ship 1974-03-00 ISLE OF HARRIS
Manager: Wilks Shipping & Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Wilks Shipping & Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1974-07-00 ISLE OF HARRIS
Manager: J.T. Hillier, Stornoway, Great Britain
Eigenaar: J.T. Hillier, Stornoway, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Stornoway / Great Britain

Date/Name Ship 1976-09-00 BENMATT
Manager: Radial Remoulos Ltd., Stornoway, Great Britain
Eigenaar: Radial Remoulos Ltd., Stornoway, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Stornoway / Great Britain

Date/Name Ship 1977-05-00 MY HOPE
Manager: Fama Maritime Co .Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Fama Maritime Co .Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4ZJ

Date/Name Ship 1978-02-00 ESPERANCE
Manager: Fama Maritime Co .Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Fama Maritime Co .Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4ZJ

Date/Name Ship 1981-09-00 ESPERANCE
Manager: Eliam Navagation Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Eliam Navagation Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4ZJ

Ship Events Data

1948-09-17: Op 17-09-1948 als schip, nog zonder naam (bouwnr. 154), nog niet gemeten, liggende te Martenshoek, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2394 Z GRON 1948 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 1.05 m. uit hekplaat, op de lengteas en 1.60 m. boven het dek.
1948-11-27: NvhN 29-11-1948: M.s. „MARIA” (opm.: moet zijn MARIA S) te water gelaten. Van de scheepswerf „Voorwaarts" van de heer E. J. Hijlkema te Martenshoek is Zaterdag met goed gevolg te water gelaten het M.s. „Maria", gebouwd voor rekening van de heer Jacob Smith te Delfzijl. De afmetingen zijn 43.20 x 7.10 x 2.85 m. en de grootte is ca 350 ton. Het schip, dat van het gladdektype is, krijgt een 4 tact 200 p.k. Industrie-motor. Dadelijk werd de kiel gelegd voor een schip van pim. 500 ton, bestemd voor de heer H. Ph. Bonninga te Groningen.
1949-08-00: Onderweg met een lading hout van Kalmar naar Zwolle werd het op 13.08.1949 met een vastgelopen krukas naar Kalmar teruggesleept door het m.s. "Tuko". Na inspectie sleepte de "Tuko" de "Maria S" naar Holtenau. Na voorlopige reparatie's vertrok het op eigen kracht richting Delfzijl. Na veel problemen onderweg komt het op 17.09.1949 te Delfzijl aan. Na reparatie's weer in de vaart. De problemen keerden terug en er werd besloten het schip, bij Scheepswerf Sander te Delfzijl, van een nieuwe krukas te voorzien.
1954-02-17: Eemsbode, 17.02.1954: Delfzijl - Het m.s. MARIA S hier in de haven geladen met carton met bestemming Goole (Engeland ), moest met schroefschade terugkeren en ligt thans aan de nieuwe steiger. Wanneer het ijs in het Eemskanaal meer gebroken zal zijn, zal het naar de scheepswerf Sander gaan voor reparatie.
1959-01-00: Op 28.01.1959, onderweg van Gothenburg naar Leeuwarden met een lading cellulose, kwam het t.h.v. Cuxhafen in dichte mist in aanvaring met het Engelse stoomschip "Clan McDonald" 9300 / 1939. De "Maria S" kreeg zware schade aan bakboordzijde en er ontstond een zeer groot gat t.h.v. de machinekamer. De Bugsier sleepboot "Dantzig" nam het schip op sleeptouw naar Cuxhaven. Daar werd het voorlopig hersteld om op 05.02.1959 haar reis voor te zetten. Te Harlingen werd de lading gelost en het schip werd gerepareerd bij Scheepswerf Welgelegen.
1959-08-27: Kalajoki-Rahja, Finland: Op 27.08.1959 om 08.00 uur in de morgen tijdens een zware Noord/Wester storm van haar ankers geslagen en voor de haven van Kalajoki-Rahja op de rotsen gedreven. Na inspectie zware bodemschade.
1960-11-29: Eemsbode 29 November 1960: “LEONARD-T“ EN “MARIA-S“ WEER IN DE VAART. Delfzijl. Twee Delfzijlse kustvaarders zijn na een lange reparatie-periode weer in de vaart gebracht. Het betreft hier de motorschepen “Leonard-T“ van de rederij J. Teerling en de “Maria-S“ van de rederij Jac Smith. De 750 ton metende "Leonard-T" kreeg in Juli onderweg van Haukipudas naar Amsterdam met een lading gezaagd hout ter hoogte van het Kieler Kanaal motorstoring, waarbij men een gescheurde krukas constateerde. “Vleugellam“ werd de coaster naar Amsterdam gesleept en daar de lading gelost om vervolgens naar Delfzijl te worden gesleept voor reparatie. Een nieuwe krukas bleek niet direct voor handen te zijn zodat men eerst dezer dagen met deze omvangrijke reparaties gereedkwam. De "Leonard-T" is inmiddels weer van Delfzijl naar Zweden vertrokken. De "Maria-S" liep op 29 augustus op het Vänernmeer (Zweden) aan de grond toen het op weg was van Amsterdam naar Lidkoeping. Het schip liep hierbij zeer ernstige schade op, terwijl eveneens de pogingen tot lichten, moeilijkheden ondervonden. Naderhand is het schip naar Gothenburg gesleept waar omvangrijke reparaties zijn uitgevoerd. Het schip is thans weer in de vaart gebracht en gaat op het Vänernmeer laden voor Nederland. De "Maria-S" meet ruim 300 ton laadvermogen.
1962-02-14: Coastal Shipping, maart 1962. Woensdagavond 14 februari 1962 kwam het Duitse m.s. DIXY PORR (1956/853gt) in aanvaring met de MARIA-S. Het Duitse schip verliet leeg de haven van Delfzijl, terwijl de MARIA-S van een proefvaart op de Eems terugkwam. Beide schepen liepen aanzienlijke schade op boven de waterlijn en zullen in Delfzijl worden gerepareerd. (LJ)
1982-05-00: Final Fate:
In 05.1982 tot zinken gebracht ter hoogte van Tripoli, Libanon.


Afbeeldingen


Omschrijving: MARIA S going out for trials in Verbindingskanaal Groningen
Gemaakt door: Foto Folkers, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARIA S op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARIA S
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: FLORÖ
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: FLÖRO - photo Uppsala, Zweden
Gemaakt door: Boman, J. Robert

Omschrijving: ISLE OF HARRIS
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: BENMATT