Inloggen
MARIA JACOBA - ID 4027


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-00-00 / 1921-05-26 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1917
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G.J. van der Werff, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1917-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Joh. Boot, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Engine, Hot bulb (gloeikop)
Number of Cylinders: 2
Power: 140
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie gloeikop, 13 4/5-15
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 213.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 153.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 2: 31.86 Meters Registered
Beam: 6.88 Meters Registered
Depth: 2.15 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1917-00-00 MARIA JACOBA
Manager: Rederij v.d. Berg, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Motorschoenerschip 'Maria Jacoba', Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign: PLFG

Date/Name Ship 1920-00-00 ANTIOPE
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Additional info: Mogelijk geen zeebrief (en roepletters) en voer dan op Jaarpas

Ship Events Data

1920-00-00: De ANTIOPE werd, samen met een baggermolen, door de sleepboot FRIESLAND van Wijsmuller van Rotterdam naar Soerabaja gesleept, en had op deze sleepreis dus kennelijk geen zeebrief dus geen roepsein. De sleep arriveerde op 16 juni 1920 te Soerabaja. Er wordt trouwens over gesproken, dat ze eigendom was van de Dordtsche Petroleum Maatschappij, een andere Shell-dochter.
1921-05-26: Final Fate:
Onderweg met een lading benzine van Surabaja naar Benoa in brand geraakt bij Bernoa (op de rede van Laboehan Amoek) en gezonken. De bemanning werd gered.