Inloggen
MARIA - ID 4018

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1922-06-07 / 1930-07-21 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 10438 GRON 1922
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner-aak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: A.G. Friedrich Krupp, Germaniawerft, Kiel, Germany
Werfnummer: 395
Launch Date: 1921-02-00
Delivery Date: 1921-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Hanseatische Motoren G.m.b.H., Hamburg-Bergedorf, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 35
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Hanseatische Type (8¬x9ó)
Speed in knots: 6
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 133.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 96.00 Gross tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 30.30 Meters Registered
Beam: 6.80 Meters Registered
Depth: 2.14 Meters Breadth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1930
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil (180 x 260), 108 Pk, van Bohn/Kähler A.G., Kiel

Datum 00-00-1950
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Omgebouwd bij Wolkau Werft te Hamburg.
Hermeten: Brt 149 Nrt 83, Dwat 185 en voorzien van een nieuwe hoofdmotor: M.A.K. te Kiel van 120 Pk.

Ship History Data

Date/Name Ship 1921-04-00 HANS ULRICH
Manager: Jaenecke & Diedrich, Barth, Germany
Eigenaar: Jaenecke & Diedrich, Barth, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Barth / Germany
Callsign: JHRM

Date/Name Ship 1922-06-07 MARIA
Manager: Douwe Stienstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Douwe Stienstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PKMR
Additional info: Aankoopprijs HFl. 13.000,--

Date/Name Ship 1930-07-21 CHARLOTTE GRAPPENDORF
Manager: Friedrich Wilhelm Grappendorf, Königsberg, Germany
Eigenaar: Friedrich Wilhelm Grappendorf, Königsberg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHQW
Additional info: Gekocht voor 34.000 R.M.

Ship Events Data

1922-06-07: Dagregister deel 23 nummer 446, den zeven Juni 1900 twee en twintig. (Bekort) De heer Douwe Stienstra, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart dat door hem is gekocht het motorschoenerschip genaamd “Hans Ulrich”, hoofdzakelijk gebouwd van staal, met een dek en twee masten. Dat dit motorschoenerschip een Duits schip is en was ingeschreven in het scheepsregister te Barth in Pommeren, dat door de bevoegde Duitsche autoriteiten toestemming werd gegeven tot den uitvoer naar Nederland. Dat dit schip alzoo thans is een Nederlands schip en tehuis behoort te Groningen, hem als eenig eigenaar toebehoort en dat dit schip voortaan de naam “Maria” zal dragen. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 8 Juni 1922 no 249 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 10438 GRON 1922 –en – Opnieuw geboekt deel 3 - Z 619.
1928-01-27: Op 27-01-1928 als MARIA, zijnde een motorzeilschip, groot 377.33 m3, liggende te Rotterdam, door C. van Silfhout, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Douwe Stienstra, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 619 Z GRON 1928 op het achterschip aan S.B. zijde tegen het verhoogd achterdek. (Opm.: De vroegere brandmerken zijnde 10438 GRON 1922 zijn vernietigd.)
1929-04-17: Gestrand voor Ostende. Afgebracht en weer in de vaart. (zie foto’s)
1934-00-00: 1934: Nieuwe roepletters, nu DJBZ.
1945-00-00: 1945: Nieuwe roepletters, nu DGFA.
1951-12-07: Op weg van Pitea naar Lübeck met een lading van 67 Std. timmerhout, in de Stockholmer Scheren om een aanvaring te voorkomen met een tegenligger, aan de grond geraakt op de Johannesgrund bij Dalarö en lek geworden. De lading werd in lichters gelost en daarna werd het schip naar Stockholm gesleept, waar een noodreparatie in het dok werd uitgevoerd. Na de lading opnieuw ingenomen te hebben vertrok het schip op 27 december.
1951-12-28: Final Fate:
Na opnieuw te zijn beladen vertrok het schip op 27 december uit Stockholm, het weer verslechterde snel (zuiden wind beaufort 6-7). Gedurende de nacht kwamen er voortdurend zware zeeën over het voorschip. Bij daglicht bleek dat het voorschip verder in zee zakte door waterlekkage in het voorschip, de sjorrings waren gebroken de deklast wegdreef en het kleed van het voorste luik was gescheurd. In de middag van 28 december is de schoener ter hoogte van de ingang van de Kalmarsund bij Blackan Fyr gekapseisd en gezonken. De bemanning verliet het schip in zinkende conditie, en werd 45 mijl van de plaats des onheils verwijderd door een toevallig passerende motorschip ontdekt, en gered. De bemanning is te Haraldskär aan land gebracht. Het schip ging totaal verloren.

Afbeeldingen


Omschrijving: Hans Ulrich 1921.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Maria 1921 (ex Hans Ulrich)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: de Maria gestrand bij Ostende (17-04-1929)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding