Inloggen
MARIA - ID 4009


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1894
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Awning deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ropner & Son, Stockton-on-Tees, Great Britain
Werfnummer: 291
Launch Date: 1894-00-00
Delivery Date: 1894-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 37 1/2 & 61 1/2-39
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2580.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1772.00 Net tonnage
Deadweight: 3650.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 182000 Cubic Feet
Bale: 171000 Cubic Feet
 
Length 1: 295.00 Feet (British) Registered
Beam: 40.40 Feet (British) Registered
Depth: 17.90 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1894
Datum agenda: 1894-02-09
Register nr: 0
Scheepsnaam: MARIA
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Poorter, Jos de
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Consul Leith1894-02-19, uitreiking47-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1894-02-00 MARIA
Manager: Firma Jos. De Poorter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Jos. De Poorter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PKMB

Date/Name Ship 1897-10-00 ST. ANDREW
Manager: A.O. Wilson, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Angfartygs A/B 'St. George', Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden

Date/Name Ship 1915-00-00 VESTLAND
Manager: Richard Amlie, Haugesund, Norway
Eigenaar: A/S D/S 'Vestland', Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: MIPF

Date/Name Ship 1916-00-00 ARNØY
Manager: Klüver & Co., Kristiania (Oslo), Norway
Eigenaar: Dampskibs A/S 'Arnoy', Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway
Callsign: MIPF

Date/Name Ship 1916-10-00 ARNØY
Manager: Steen Giebelhaussen, Kristiania (Oslo), Norway
Eigenaar: Dampskibs A/S 'Perra', Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway
Callsign: MIPF

Date/Name Ship 1916-12-00 ARNØY
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Callsign: MIPF

Date/Name Ship 1917-00-00 ARNØY
Manager: Thorvildsen & Co., Kristiania (Oslo), Norway
Eigenaar: D/S A/S Rolf 2, Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway
Callsign: MIPF

Date/Name Ship 1919-00-00 ARNØY
Manager: Trygve Sagen, Kristiania (Oslo), Norway
Eigenaar: Dampskibs A/S 'Perra', Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway
Callsign: MIPF

Date/Name Ship 1924-00-00 BJÖRNEBORG
Manager: Klüver & Co., Kristiania (Oslo), Norway
Eigenaar: D/S. A/S. ØY II, Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway

Date/Name Ship 1943-00-00 BJÖRNEBORG
Manager: Gustaf Erikson, Helsinki, Finland
Eigenaar: Rederi A/B 'Valborg', Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Date/Name Ship 1945-00-00 MARIA
Manager: Gustaf Erikson, Helsinki, Finland
Eigenaar: Rederi A/B 'Valborg', Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Ship Events Data

1894-02-16: NRC 17.02.1894: Rotterdam, 16 februari. Door de firma Jos de Poorter zou aangekocht zijn het stoomschip ROUMANIA (opm: zie NRC 280194), maar door de grote diepgang is dit schip niet geaccepteerd. Aangekocht is nu het stoomschip NAVARINO, gebouwd door Ropner & Co te West Hartlepool. Dit schip is 305 voet lang, 42 voet breed en 21 voet hol en laadt 3650 ton. De machines zijn vervaardigd door Blair & Co te Stockton on Tees en hebben een vermogen van 1150 IPK. Gisteren had de proeftocht plaats, waarbij het stoomschip aan alle vereisten voldaan heeft, waarna met veel plechtigheid het stoomschip herdoopt werd en de naam MARIA ontving, naar de tweede dochter van de reder. Het stoomschip, weinig diepgaand, is voornamelijk bestemd om graan te laden van de Donau. Het zal bevaren worden door kapt. G. Lutz.
1894-04-18: NRC 19.04.1894: Rotterdam, 18 april. Het onlangs door de reder de heer Jos. de Poorter aangekochte nieuwe stoomschip MARIA, kapt. Lutz, is hier van de eerste reis van Porman (opm: Portman, 37º35’ N.B. 0º51’ W.L.) gearriveerd en ligt nu aan boei 17. Na het lossen der uit ongeveer 3500 ton erts bestaande lading zal het aan de kolentip een lading cokes innemen, bestemd voor de Donau.
1894-05-01: PGC 03.05.1894: Rotterdam, 1 mei. De uitvoer van Duitse cokes uit Rotterdam wordt gaandeweg groter. Per Nederlands stoomschip MARIA van de heer Jos. de Poorter, heden naar de Donau vertrokken, werden 2000 ton verscheept, die in zeer korte tijd werden ingenomen. Een contract is lopende voor Duitse cokes van hier naar Spanje van tussen 70 en 80 duizend ton. Voor de haven van Rotterdam is dit artikel voor uitvracht van groot belang.
1940-00-00: Tussen 1940 en 1945 in door Duitsland gecontroleerd gebied.
1953-07-00: Final Fate:
De MARIA is in het voorjaar van 1953 voor sloop verkocht aan H.J.Hansen te Odense (Denemarken). Zij arriveerde op 7 juli 1953 op haar laatste reis te Odense aan de sloperswerf.