Inloggen
MARGARETHA - ID 3994


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1934
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1658 Z GRON 1934
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 145
Launch Date: 1934-00-00
Delivery Date: 1934-08-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 225
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Benz Diesel, 10 13/16-15 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 325.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 189.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 20448 Cubic Feet
 
Length 1: 39.63 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.12 Meters Depth, moulded
Draught: 2.87 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1934-08-23 MARGARETHA
Manager: Marten de Groot, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marten de Groot, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: OFTZ
Additional info: 1934 callsign PFTZ

Ship Events Data

1934-08-24: Op 24-08-1934 als MARGARETHA, zijnde een motorschip, metende 894.61 m3, liggende te Groningen ten verzoeke van Marten de Groot, schipper te Groningen door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 1658 Z GRON 1934 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant van de lichtkap motorkamer.
1934-08-30: NvhN 21-08-1934: Delfzijl, 30 Augustus. Heden heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuw gebouwde motorschip MARGARETHA. Dit schip is gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart bij de N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van kapt. M. de Groot te Groningen. Het heeft afmetingen als volgt: Lengte over alles 42 M., breedte op de buitenkant van het grootspant 7 M., holte in de zijde 3 M. Het is groot netto 188 Reg. ton en bruto 315 Reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare vier tact compressorlooze Benz Diesel motor opgesteld, waarvan de bediening van uit het stuurhuis kan geschieden. Deze motor Is in zes cylinder uitvoering. Verder staat er in de motorkamer nog een twee tact Benz Diesel motor van 8 pk. opgesteld voor de aandrijving van de compressor, de lens-baltastpomp en de dynamo Op het mastdek staan twee motordeklieren, elk voorzien van een Lister motor van 6/8 pk. De voorste van deze lieren kan tevens worden gebruikt bij het snelheffen der ankers. Het schip is voorzien van een Simplex ballans stroomlijnroer en het is beladen met carton met bestemming Granton. Het behaalde een snelheid van 9 mijl en het werd na de proefvaart met volle tevredenheid overgenomen.
1940-00-00: Final Fate:
Uitgeweken naar Engeland. 27 oktober 1940 onderweg van Newport naar Plymouth bij Flatholm (Bristol Channel) op een mijn gelopen en gezonken in pos. 51.22. N. – 03.12. W. Alle opvarenden werden gered.(De teboekstelling bij het Kadaster wordt pas op 29-08-1946 doorgehaald.)
1940-10-27: Het m.s. MARGARETHA, eigenaar M. de Groot te Groningen, vertrok 27 October 1940 van Newport met bestemming Plymouth. Dezelfde dag werd een hevige explosie waargenomen en werd geconcludeerd, dat de MARGARETHA op een mijn was gelopen. Het schip begon onmiddellijk te zinken en was in twee minuten tijds in de diepte verdwenen. Pos: 51.22 Noord 03.22. West. De kapitein en de bemanning hadden nog juist de tijd gehad een vlot overboord te zetten en zodoende zich van het zinkende schip te redden. Een Engelse marinevaartuig pikte de schipbreukelingen op en landde hen te Barry Dock. Bron: Scheepsrampen in oorlogstijd 1940-1945.