Inloggen
MARCO POLO - ID 3972


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5221099
Nat. Official Number: 3419 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Martin Jansen G.m.b.H. & Co. K.G. Schiffswerft, Leer, German Federal Republic
Werfnummer: 25
Launch Date: 1956-03-14
Delivery Date: 1956-05-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 15634 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 471.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 240.00 Net tonnage
Deadweight: 570.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29034 Cubic Feet
Bale: 27446 Cubic Feet
 
Length 1: 48.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.38 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.09 Meters Depth, moulded
Draught: 3.20 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-05-23 MARCO POLO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ruurt Fekkes, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFTT

Date/Name Ship 1963-12-19 HASIN UL BAHR
Manager: Islam Brothers Transport Agency, Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Eigenaar: Islam Brothers Transport Agency, Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Shareholder:
Homeport / Flag: Chittagong / Bangladesh (East Pakistan)
Callsign: AQFP
Additional info: Aankoopsom £ 53.000,--

Date/Name Ship 1964-00-00 HASIN UL BAHR
Manager: Express Navigation Co., Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Eigenaar: Express Navigation Co., Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Shareholder:
Homeport / Flag: Chittagong / Bangladesh (East Pakistan)
Callsign: AQFP

Date/Name Ship 1997-00-00 HASIN UL BAHR
Manager: Munshi Shipping Lines Ltd., Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Eigenaar: Munshi Shipping Lines Ltd., Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Shareholder:
Homeport / Flag: Chittagong / Bangladesh (East Pakistan)
Callsign: AQFP

Ship Events Data

1956-03-17: NvhN 17-03-1956: Tewaterlating m.s. Marco Polo. Bij de Schiffswerft Martin Janssen te Leer (Ostfriesland) werd met goed gevolg het casco van het nieuwe motorschip Marco Polo te water gelaten. Het schip wordt gebouwd in opdracht van de heer R. Fekkes te Delfzijl. De coaster behoort tot het gladdektype en heeft een deadweight van pl.m. 570 ton. De voornaamste afmetingen zijn: lengte over alles 48.85 meter, lengte tussen de loodlijnen 44 meter, breedte op de spanten 8.34 meter, beladen diepgang 3.20 meter. Het schip krijgt twee masten en twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton. De Marco Polo zal worden voorzien van een 390 p.k. motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie. De thuishaven wordt Delfzijl.
1956-05-11: Als "MARCO POLO", zijnde een vrachtschip, metende 1333.71 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10227 d.d. 02-05-1956, liggende te Leer (Duitsland), door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3419 Z GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.45 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.
1957-01-15: Eemsbode, 15.01.1957 m.s. MARCO POLO aan de grond en weer vlot. In de nacht van zondag op maandag geraakte het plm. 510 ton metende motorschip MARCO POLO van de rederij R. Fekkes te Delfzijl tussen de Wester Eems en het Huibert Gat, drie mijl ten westen van Borkum, op de Huibert plaat aan de grond. De reddingboot “Insulinde“ voer direct ter assistentie uit en is de gehele nacht in de nabijheid van de MARCO POLO gebleven. Tevens waren enige sleepboten aanwezig om zo nodig hulp te bieden. Gistermorgen tegen negen uur gelukte het de kapitein het op eigen kracht vlot te brengen, waarna de MARCO POLO tegen de middag behouden Delfzijl binnenliep. Het schip was met een lading hout onderweg van Stockholm naar Groningen.

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen op 14 januari 1957 van het m.s. Marco Polo op de Huibertplaat. Het schip was beladen met hout en op weg van Stockholm naar Groningen. Het schip passeerde op 13 januari 1957 te 22.55 uur de Wester Eems boei. Het was ruw weer, wind N.O. 7/9, met hoge zee en het zicht was slecht, ook door sneeuwbuien. Het schip stuurde slecht door de hoge zee en de wind. De kapitein heeft per radiotelefoon de loodsboot opgeroepen, maar geen antwoord gekregen. De loodsboot was niet buiten. De kapitein achtte het beter zonder loods naar binnen te gaan dan het schip bij het heersende slechte weer op zee gaande te houden. Na middernacht werd het zicht wat beter en men zag nu even op s.b. boeg de beide lichten van Borkum en recht vooruit de loodsboot. De kapitein riep nu met de morselamp de loodsboot op en kreeg van dat vaartuig eerst een lange schittering en daarna enige keren het sein “U”, betekenend: “Gij stuurt een gevaarlijke koers”. De kapitein nam aan dat de loodsboot hem wilde beduiden, dat de Marco Polo te noordelijk stond en veranderde de koers naar stuurboord tot 150 graden op het kompas en minderde vaart tot halve kracht. Plotseling liep het schip aan de grond. Het gelukte niet door achteruitslaan vlot te komen. Door de wind sloeg het schip dwars, maar de kapitein kon het tenslotte met de kop op wind brengen. Het schip stootte voortdurend maar toen het water viel, bleef het rustig liggen. Het bleek niet lek te zijn. Op 14 januari 1957, tegen 07.00 uur, kwam de reddingsboot van Oostmahorn langszij, deze heeft rondom de Marco Polo gelood en vond achter het schip voldoende water. Toen het water weer gerezen was gelukte het door achteruit te draaien en in dieper water te komen. Oordeel van de Raad is dat de Raad de indruk heeft dat de kapitein, bij slecht weer en in het donker de Eems opvarend, de situatie, ondanks besturing van de kaart, niet voldoende in zijn hoofd had. De stranding is mede toe te schrijven aan het gemis van goed zeemanschap en de schuld van de betrokkene. De Raad straft mitsdien kapitein Korthuis door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van twee weken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 28 mei 1957
2012-00-00: Final Fate:
No Longer updated by (LRF) (since 05-01-2012) (Vessels continued existance in doubt.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'Marco Polo'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown