Inloggen
MARCO - ID 3971

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1977
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 7730616
Nat. Official Number: 4826 Z GRON 1977
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 219
Launch Date: 1977-06-14
Delivery Date: 1977-08-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Brons-Industrie N.V., Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15349 Type 6GV-H (220x380)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 709.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 442.00 Net tonnage
Deadweight: 1050.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 52000 Cubic Feet
Bale: 52000 Cubic Feet
 
Length 1: 62.18 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 3.02 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 2003-04-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Naar de binnenvaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1977-05-12 MARCO
Manager: B.V. Scheepvaartbedrijf 'Poseidon', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Christof Wilhelmus Laurentius Maria Leijten, Zwijndrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwijndrecht / Netherlands
Callsign: PFSS

Date/Name Ship 1984-02-06 STERN
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof Henricus Oldekamp, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PHTN

Date/Name Ship 1992-05-25 STERA
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: C.V. Motorschip Stera, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHUB
Additional info: Wietze Woudstra

Date/Name Ship 1998-05-31 LAILA
Manager: PUM Zegluga Gdanska Ltd. Sp.z.o.o. (Marine Services Enterprice), Gdansk, Poland
Eigenaar: Jerzy Latala, Elblag (Elbing), Poland
Shareholder:
Homeport / Flag: Elblag (Elbing) / Poland
Callsign: SPG2626

Ship Events Data

1977-05-12: Op 12-05-1977 bij het Kadaster teboek gesteld als MARCO, schip in aanbouw van Christof Wilhelmus Laurentius Leijten. Voltooid 09-01-1978.
1977-05-25: Op 25-05-1977 als "MARCO", bouw no. 219 Scheepswerf Ferus Smit B.V. te Foxhol, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4826 Z GRON 1977 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van de roef, 2.50 m. uit hekplaat, 2.50 m. uit de lengteas en 1.05 m. uit dek.
1983-03-26: Op 26.03.1983, tijdens de reis van Korsör (Denemarken) naar Antwerpen t.h.v. Hochdonn in aanvaring met het m/s. “Aztek “.
1994-12-00: Alleenvaren kost kapitein STERA week vaarbevoedheid. Amsterdam, 27.04.1996. Kapitein W. Woudstra van het Nederlandse vrachtschip STERA is zijn vaarbevoegdheid een week ontnomen. De kapitein voer volgens de Raad voor de Scheepvaart in December 1994 met onbevoegde matrozen van Harlingen naar het Deense Aabenraa. Hij stond bovendien onverantwoord lang, volgens de inspecteur maar liefst zestig uur, alleen op de brug. Het incident kwam aan het licht door een onderzoek naar de brand die na aankomst in Aabenraa op de STERA uitbrak. Die was het gevolg van onachtzaamheid, zo oordeelde de raad. De kapiten zou verzuimd hebben wacht te houden. Twee Polen en de vriendin van Woudstra waren als matrozen aan boord. Geen van hen bezat echter een vaarbevoegdheid. Volgens de raad handelde de kapitein zo in strijd met het aan hem uitgereikte SI-certificaat. Er moesten drie matrozen meevaren op de STERA waarvan een bovendien gekwalificeerd moet zijn als bestman. Tijdens de reis naar Aabenraa was Woudstra het enige bevoegde bemanningslid. Hij voer de hele trip alleen en meerde geheel afgemat af in de Deense havenstad. Volgens de inspecteur had hij toen zestig uren alleen achter het stuur gestaan. Een dergelijke lange werktijd over binnenwateren en het Kielerkanaal en met afwisselende zichtomstandigheden is onverantwoord, vindt de inspecteur. Een dag na aankomt brak op het schip brand uit. De kapitein lag op dat moment te slapen in het stuurhuis. Tijdens de kerstdiner had hij een flinke borrel gedronken en was, overmand door alcohol en vermoeidheid in slaap gevallen. Zo merkte hij niet dat een pan met vet op het brandende fornuis vlam vatte. Volgens de raad heeft Woudstra schuld aan het uitbreken van de brand. Hij had niemand opdracht gegeven wacht te lopen, zodat de matrozen er vanuit mochten gaan dat de kapitein zelf wacht zou lopen. Doordat de kapitein in slaap was gevallen, heeft hij geen maatregelen kunnen treffen om het uitbreken en uitbreiden van de brand in de salon te voorkomen. De kapitein heeft hierdoor de veiligheid van schip en opvarenden ernstig in gevaar gebracht, luidde het oordeel. De raad wees er bovendien op, dat er makkelijk een katastrofe had kunnen plaatsvinden in de haven. Nu bleef de brandschade beperkt tot de kombuis en rookschade in de overige hutten. Dat was mede te danken aan de twee Poolse matrozen, die de brand vroegtijdig ontdekten en hun kapitein in veiligheid brachten. Ook de brandweer werd snel gealameerd. Volgens de raad had de brand zich ook onopgemerkt verder kunnen ontwikkelen doordat brandmelders op de STERA ontbraken. Volgens de Wet hoefden die niet aan boord te zijn, aangezien het schip in 1977 is opgeleverd, maar de raad beveelt ze wel aan voor alle schepen.
1997-00-00: Najaar 1997 verkocht aan U. Zwaaga, Lemmer en zou herdoopt worden in OMEGA V. De overdracht ging wegens failissement van Zwaaga niet door en het schip werd begin 1998 naar Polen verkocht.
2003-00-00: Verkocht aan B. Kooymans, Velsen en als ORION in de binnenvaart. (Europa) nummer 2326048. In 2011 verkocht, thuishaven nu Gorinchem.


Afbeeldingen


Omschrijving: Marco 1977
Gemaakt door: Groot, H. de (Harry)

Omschrijving: 'Marco' (bj 1977) - photo: Eemskanaal near Groningen, 1980.
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: Stern 1977 ex Marco the 21.01.1985 on Eemskanaal Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Stern 1977 ex Marco the 08.05.1990 at Delfzijl Zijlvest Eemskanaal.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Stera 1977 ex Stern ex Marco, the 06.07.1993 by doklocation Royal Niestern Sander B.V.at Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Stera 1977 ex Stern ex Marco, at Delfzijl Eemskanaal by Shipyard Niestern Sander B.V. the 27.03.1994.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Stera 1977 ex Stern ex Marco.
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: Stera 1977 ex Stern ex Marco, the 01.07.1994 inbound Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Laila 1977 (Pol. flag) ex Stera ex Stern ex Marco, on River Eems the 15.04.1998 with destination Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Laila 1977 (Pol. flag) ex Sterna ex Stern ex Marco, on River Eems the 15.04.1998 with destination Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Laila 1977 (Pol. flag) ex Sterna ex Stern ex Marco, on River Eems the 15.04.1998 with destination Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Orion 1977 ex Laila ex Stera ex Stern ex Marco on 22-12-2006 at Delfzijl
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Orion 1977 ex Laila ex Stera ex Stern ex Marco on 15-06-2011 at Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Orion 1977 ex Laila ex Stera ex Stern ex Marco on 14-06-2011 at Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Orion 1977 ex Laila ex Stera ex Stern ex Marco on 14-06-2011 at Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Orion 1977 ex Laila ex Stera ex Stern ex Marco on 12-07-2016 Noordzeekanaal.
Gemaakt door: Coster, M. (Marcel)

Omschrijving: Orion 1977 ex Laila ex Stera ex Stern ex Marco on 12-07-2016 Noordzeekanaal.
Gemaakt door: Coster, M. (Marcel)