Inloggen
MARATHON - ID 3965

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 2393 Z AMST 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' v/h Gebr. Muller, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 86
Launch Date: 1949-05-06
Delivery Date: 1949-08-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Nr. 858790 Type (285x420)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 393.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 200.00 Net tonnage
Deadweight: 575.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29000 Cubic Feet
Bale: 27000 Cubic Feet
 
Length 1: 48.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.02 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.08 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.67 Meters Depth, moulded
Draught: 3.19 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1952
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1952 bij Scheepswerf de Groot & van Vliet verbouwd tot koelschip, 19000 cft Koel.

Datum 00-00-1964
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Het werd bij de Zaanlandse Scheepsbouw Mij., te Zaandam weer verbouwd tot drogelading schip. Proefvaart op 16 november 1964.

Ship History Data

Date/Name Ship 1949-08-05 MARATHON
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart-Reederij van Dudok de Wit & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFTV

Date/Name Ship 1964-09-24 KAZAN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Kazan', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFHY

Ship Events Data

1949-08-08: Op 08-08-1949 als MARATHON, zijnde een stalen motorschip, groot 1127.99 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7798 d.d. 28-07-1948, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2393 Z AMST 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis, 2.80 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 1.52 m. boven het dek.
1949-08-11: NvhN 11-08-1949: Met de „MARATHON” op proefvaart. Het was voor degene, die uitgenodigd was de officiële proefvaart van de op de werf der firma Muller te Foxhol gebouwde coaster "Marathon" mee te maken, een grote overwinning niet de bodem van het daarnaast liggende schip "Lucas Bols" te betreden. En dan zijn er nog mensen, die beweren dat een naam niets zegt! Hoe durven ze! Doch mijzelven vermannend, betrad ik het dek van de 398 ton metende "Marathon" — een naam intussen die mijn athletiekhart goed deed en de allereerste indruk reeds — later bij nadere kennismaking ten volle bevestigd — was deze: welk een prachtig staal van Groninger werkkracht, vernuft en doelmatigheid. Nederlands in hart en nieren — eenvoudig-degelijk en ik zou bijna willen schrijven "akelig netjes". Een kleine coaster, grote vakkundigheid verradend. De verblijven voor de bemanning in al haar kleinheid om jaloers op te worden. Zelfs als je in "'t Witte Hoes" woont. Eenvoudig, gerieflijk en smaakvol. De machinekamer — gelijk iemand die er nóg meer verstand van had dan ik het zei — een juweeltje. De "ziel" van het schip. En een smetteloze zelfs. Ik zou geneigd zijn te zeggen: kom daar tegenwoordig eens om! Een M.A.N. van 390 P.K. bij 290 omwentelingen. Een 3-cylinder hulpmotor van 35 P.K., 2 dynamo's en verder de nodige hulpaggregaten, zoals pompen, agressoren en wat dies meer zij. Een klein schip. Lang 48, breed 8 M. Diepgang 3.20 en een laadvermogen van 575. Een bemanning van 8 man, die dit drijvend huisje over gans de wereld voert, Nederlands naam ter nóg meerdere glorie dan de redevoeringen van nog zoveel diplomaten ooit zullen vermogen. Géén radar aan boord. "Boven onze stand", gelijk mij iemand, die 't weten kon, vertelde. Er is trouwens maar één coaster die hierop bogen mag. Hedenavond reeds wordt met ijzeraarde geladen en vangt men de "maidentrip" naar Schotland aan, om dan in het najaar de vaste dienst te varen naar Casablanca, Marseille, Bordeaux en Nantes. In negen maand — óók een coaster is niets menselijks vreemd — is deze "Marathon" gebouwd. En toen wij — na in de buurt van Borkum te zijn gekomen — de steven wederom wendden, werd de machine stil gezet en de overdracht aan de Rederij „Dudok de Wit" te Amsterdam met enige passende woorden gememoreerd. Namens de Directie en Commissarissen nam de heer Moes het schip over. Hij wees op de hoge eisen die een rederij aan een schip stelt en had prijzende woorden voor de werf en hen die daar werkten en in staat bleken aan die hoge eisen te voldoen. Het was een genoegen te mogen constateren, hoe beide lichamen er in waren geslaagd in dezen tot elkaar te komen. De heer Moes bracht hulde aan kapt. Grunefeld en sprak er zijn verheugenis over uit, dat de bemanning gaarne bij de rederij vaart. Nadat nog enige kleine geschenken waren overhandigd, ging — via de handen van de vrouw van de kapitein — de vlag der rederij omhoog. Het was op dit schip, dat de vereiste proeven — en met glans — bereids had afgelegd, een allergenoegelijkst varen. De maximumvaart — om en bij de 11 mijl — maakten wij niet. Integendeel, wij "spelevaarden" over de golven van de Eems, die in paarlemoerenpracht te glanzen lag. Want daarvoor zorgde de zon, eerst schuilgaande achter zich in regenbuien ontladende wolken. En wie in den beginne dan ook al wanhopen mocht, hij werd al spoedig getroost door de oude zeilerswijsheid, dat het heus wel zal gaan, als er maar eerst zóveel blauw is, dat er een matrozenbroek uit kan worden gesneden! En wij konden er de hele Nederlandse Marine wel van voorzien! Summa summarum. Een allergenoegelijkste tocht op een schip, waarop èn rederij èn werf trots kunnen zijn. En terugkerend van de haven, waar — als enkele vreemdeling — een Spaanse boot kunstmest loste, drentelde ik door dit oude stadje. En al dat vele nieuwe ziende, dacht ik aan de zin die ik op mijn eindexamen Gymnasium — met succes óók nog — moest vertalen en die luidde: "quantum mutatus ab illo!" Hoezeer veranderd bij wie hij vroeger was! Zo gaat het óók met deze Groninger havenplaats. Leven —bruisend leven. Wij worden oud, maar dit stadje verjongt zich. Het leven bestaat nu eenmaal uit tegenstellingen. Al zijn ze — in zekere zin — dan ook wel 's een tikkeltje pijnlijk! (Bron: Nieuwsblad van het
Noorden, v. Swinderen, 11-08-1949).
1955-06-24: Op 24-06-1955 ernstige machineschade opgelopen t.h.v. Gravesend Reach voor de River Tyne.
1957-06-30: Op 30-06-1957, tijdens de reis van Rotterdam naar Gdynia, IJmuiden binnengelopen met een warmgelopen schroefas lager. Op 02-07-1957 na reparatie vertrokken uit IJmuiden met bestemming Gdynia.
1958-04-29: 29-04-1958 te Las Palmas binnengelopen voor reparatie en medische hulp.
1960-05-07: In charter varend voor de Unites States Navy in Turkije in een zware storm in de Zwarte Zee gestrand op een zandbank nabij Alacali, tijdens de reis van Sinop naar Istanbul in ballast. De 6 bemanningsleden zijn gered. Op 11-05-1960 vlotgetrokken door de Turkse sleepboot “Alemdar” 1898-362 Brt, nadat er een gleuf rondom het schip was gegraven. Het schip is op eigen kracht naar Istanbul gevaren voor inspecties aan vlak. Geen noemenswaardige schade geconstateerd in dok te Istanbul.
1968-07-14: Final Fate:
Onderweg met een lading munitie van Marseille naar Basrah na lekkage, door de defecte buitenboordkraan, in de machinekamer gezonken in pos. 00.24.N. - 45.28.O., voor de kust van Somalië, 150 mijl O.Z.O van Mogadiscio. De bemanning heeft het schip op tijd verlaten en werd gered door het m.s. 'Indian Strength'.

“Het schip stond als een dobber in het water. Alleen de punt van het voorschip was nog te zien”. Aldus Adolf Remmelts (33), de kapitein van de gezonken Nederlandse kustvaarder KAZAN op Schiphol. Twaalf dagen nadat zij het zinkende schip hadden verlaten, werden hij en zijn zes bemanningsleden op de luchthaven begroet door familieleden en bekenden. Ruim 24 uur lang heeft de bemanning na het verlaten van de KAZAN op twee rubbervlotten in de Indische Oceaan gedreven. ”Er stond een zeer hoge zee. De windkracht was ruw geschat vijf a zes en af en toe regende het flink” vertelde kapitein Remmelts laconiek. De uit Amsterdam afkomstige gezagvoerder van het schip lichtte echter niet de minste tip op van de geheimzinnige sluier die over het vergaan van de KAZAN ligt. Zondagavond 14 juli rond half tien waarschuwde de eerste machinist dat er plotseling water in de machinekamer binnenkwam. Ik heb toen de rest van de bemanning gepord en standby gehouden om in de rediingsvlotten te gaan. Tien minuten later was het zo ver. Alleen de eerste stuurman en ik bleven aan boord. Weer een half uur later moesten wij ook van boord gaan.” aldus de kapitein. Over de lading, die voor een belangrijk deel uit explosieven bestaan zou hebben, wilde kapitein Remmelts niets meer zeggen dan dat het ‘general cargo’ was. “Aan boord heeft zich geen ontploffing voorgedaan’ zei hij verder. Hoe het kon gebeuren dat de machinekamer plotseling volliep met water, was hem een raadsel. Het laatste wat wij van het schip gezien hebben, was maandagmorgen. Toen dreef het op een mijl of drie van onze vlotten als een dobber in het water. Alleen het voorschip was nog te zien. Toen wij opgepikt werden door het Indiase schip “Indian Strength” waren wij zo’n 15 mijl uit de buurt van het schip gedreven. Verklaringen over een ontploffing bij het zinken liet hij helemaal voor rekening van de kapitein van de “IndianStrenght” die, volgens persberichten uit India, toen hij de zinkende KAZAN naderde om schipbreukelingen aan boord te nemen een explosie heeft gehoord. Kapitein Remmelts was met de KAZAN op weg van Talamone in Italie naar Basra aan de Perzische Golf. Kort voor de ramp was de KAZAN uit Mombassa vertrokken, waar het schip gebunkerd had. De “Indian Strenght” heeft hem en zijn mannen, eerste stuurman Larry Snijder (25) uit Arnhem, eerste machinist Jacob Stuster (25) uit Sas van Gent, tweede machinist Johan van de Werken (23) uit Zaandan, matroos Frans Vermeulen (20) uit Bunnik en de Portugese koks Innocentio Gomez en Terencio Duarte, naar Bombay gebracht. Vandaaruit is m’n naar Schiphol - zonder hebben en houden- gevlogen.

Afbeeldingen


Omschrijving: MARATHON op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARATHON
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARATHON
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MARATHON - foto: Groningen, Oosterhaven, omstreeks 1950
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: KAZAN
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto